اخبارمقالات

ویروس کرونا و بازار دی اکسید تیتانیوم

گروهه ترجمه و تولید محتوا دربسپار/ایران پلیمر  همانند تمام دنیا، صنعت TiO_2 (دی اکسید تیتانیوم) نیز از ویروس همه گیر کرونا در چین تاثیر پذیرفته است. هر خبر اقتصادی نا امیدکننده ای که چین را تحت تاثیر قرار دهد، در واقع برای اقتصاد دنیا زیان آور است. اگرچه اختلال در تولید هر محصولی در چین با استقبال دیگر تولیدکنندگان در دنیا مواجه می شود.
در این صنعت، حمل و نقل کابوس اصلی است؛ یافتن زنجیره تامین با عملکرد مناسب بسیار مشکل می باشد. تولید کنندگان مواد اولیه TiO_2 بیشتر در استان سیچوان چین واقع هستند در حالی که مرکز اصلی تولید TiO_2 و پوشرنگ در مناطق شرقی چین است. محصولات و کارگران برای جابجایی با محدودیت روبرو می باشند.
در سال 2019 میزان خالص صادرات TiO_2 از چین 775 هزارتن بود. تولیدکنندگان چینی فروش امسال را 4/2 میلیون تن درمقایسه با میزان 6 میلیون تن فروش سال 2019 تخمین می زنند. این اختلاف برای تولیدکنندگان خارج از چین بسیار خوشایند است. از آنجایی استخراج از معادن کاهش یافته است، پیش بینی می شود که واردات مواد اولیه TiO_2 در چین در سال 2020 به میزان 700 هزار تن برسد که نسبت به سال 2018 حدود 30% افت داشته است.
آسیا همچنان تعیین کننده میزان تقاضای جهانی است (شکل 1). تاثیر ویروس کرونا وابستگی اقتصاد آسیا و اروپا به چین را محک می زند؛ اقتصادهای ضعیف تر تقاضای کمتری برای TiO_2 دارند. برای مثال اقتصاد آلمان بسیار وابسته به صادرات کالاهای لوکس با کیفیت به بازار چین می باشد و این موضوع سبب می شود که کاهش فعالیت های اقتصادی چین تاثیر زیادی بر اقتصاد این کشور بگذارد.
بازار مسکن و املاک در چین حتی نسبت به شرایط همه گیری ویروس سارس در سال 2003 افت شدیدتری را تجربه خواهد نمود. در برخی استان های چین به علت حاد شدن شرایط هرگونه خرید و فروش خانه ممنوع شده است.
از آنجایی که در چین بازار مسکن تاثیر زیادی بر فعالیت های اقتصادی دارد، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که دولت برای از سرگیری رشد اقتصادی به سمت تحریک بازار مسکن پیش خواهد رفت.
پیش بینی می شود برآیند اثر تغییرات ناشی از ویروس کرونا در طولانی مدت مثبت باشد. طبق این پیش بینی ها افزایش حجم تولید TiO_2 طی پنج سال آینده بسیار چشمگیر و نرخ رشد این صنعت در آسیا- اقیانوسیه در طی این زمان سالانه حدود 6-5% خواهد بود.

 

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 213 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان تیرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا