اخبار

وزیر نفت: امسال از 17 طرح پتروشیمی بهره برداری می شود

بسپار/ ایران پلیمر وزیر نفت در هفدهمین نشست ستاد راهبری جهش تولید که دیروز (سه‌شنبه، ۲۶ فروردین ماه) برگزار شد، با اشاره به اینکه حجم فروش به واحدهای پایین‌دستی پتروشیمی نسبت به مدت مشابه پارسال ۴۰ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: این موضوع نشان‌دهنده تعطیل بودن این واحدهاست که ان‌شاء‌الله فعال شود.

وی با اشاره به اینکه طرح‌های پیشران صنعت پتروشیمی در چهار زنجیره متانول، پروپلین، اتیلن و بنزن تعریف شده و در حال تبدیل شدن به سند است، یادآوری کرد: البته سرمایه‌گذاری این طرح‌ها به‌عهده بخش خصوصی است، اما لازم است بخش خصوصی را برای اجرای این طرح‌ها تشویق و تحریک کنیم، زیرا سبب فعال شدن بخش پایین‌دستی می‌شود.

زنگنه ادامه داد: برای این منظور باید صندوق حمایت از توسعه طرح‌های پیشران و پایین‌دستی پتروشیمی همانند صندوق نوآوری و پژوهش نفت تأسیس شود (اگر لازم باشد دولت هم کمک کند) و با مواردی همانند کاهش نرخ سود، ضمانت بازار، تضمین لیسانس و… به آنها کمک کنیم.

 

ظرفیت تولید روزانه گاز به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد

وزیر نفت همچنین در حاشیه این نشست در گفت‌وگو با خبرنگار صدا و سیما با اشاره به اینکه ظرفیت تولید گاز از میدان مشترک پارس جنوبی در سال ۹۹ به روزانه ۷۵۰ میلیون مترمکعب می‌رسد، تصریح کرد: تولید روزانه گاز امسال به یک میلیارد مترمکعب می‌رسد که رکوردی بزرگ است.

وی به طرح‌ انتقال نفت خام گوره به جاسک به‌عنوان مهم‌ترین اولویت کاری امسال اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح، امکان انتقال نفت خام از پایانه نفتی گوره در استان بوشهر به منطقه جاسک در ساحل دریای عمان فراهم می‌شود.

زنگنه تأکید کرد: طرح‌ انتقال نفت خام گوره به جاسک به‌صورت کامل از سوی پیمانکاران ایرانی اجرا می‌شود.

وزیر نفت به یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌های امسال وزارت نفت اشاره کرد و افزود: بخش دیگر بهره‌برداری از ۱۷ واحد جدید پتروشیمی در طول امسال با ارزش تولیدات بالای ۶ میلیارد دلاری است. سه طرح از این ۱۷ طرح، طرح‌های تولیدی مواد اولیه است که نزدیک به ۱۰ میلیون تن مواد اولیه پتروشیمی تولید می‌کند.

وی از طرح گازرسانی ایرانشهر به کنارک به عنوان دیگر اولویت امسال نام برد و گفت: همچنین اجرای فاز چهارم پالایشگاه خلیج فارس از دیگر طرح‌های مهمی است که امسال آن را دنبال می‌کنیم.

زنگنه با بیان اینکه تا پایان دولت قرارداد همه میدان‌های مشترک نهایی خواهد شد و پروژه‌های مربوط فعال خواهند شد، تصریح کرد: فعالیت در میدان‌های مشترک همانند غرب کارون، آذر، میدان‌های پایدار غرب و پارس جنوبی در جریان است.

وزیر نفت از حفاری نخستین چاه طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی در سال ۹۹ خبر داد و یادآور شد: شرکت توتال و سی‌ان‌پی‌سی‌آی چین که در این پروژه حضور داشتند به دلیل تحریم این پروژه را ترک کردند و اکنون شرکت پتروپارس این فاز را توسعه می‌دهد.

 

 

منبع:نیپنا

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا