اخبار

ورود کالاهایی با امکان تولید داخل به کشور ممنوع شد

بسپار / ایران پلیمر داخلی سازی کالاهای خارجی پر مصرف و با ارزش افزوده بالا، مدیریت واردات کالاهای خارجی، پیگیری بهبود کیفیت کالاهای داخلی، ترویج مصرف کالاها و خدمات داخلی، از دیگر محورهای توسعه و تعمیق ساخت داخل است.

توجه به ساخت داخل و حمایت از کالای ایرانی نیازمند توجه همه ارگان ها و سازمان ها ست و ساخت داخل موضوعی فرابخشی است و باید دولت و تمامی ارگان ها زمینه های تولید داخل را برای تولید کنندگان در شرایطی که تحریم های بین المللی برای کشور یک فرصت ایجاد کرده است را فراهم کنند.

با همکاری ها و تعاملات مساعد وزارت صمت با سایر بخش ها از جمله شورای عالی اقتصادی سران قوا، تاکنون در جهت حمایت از تولید داخل و در راستای کاهش بروکراسی های اداری، مصوبات قانونی به تصویب رسیده است.

شب گذشته قانون ممنوعیت ورود کالا به کشور با امکان تولید داخل به تصویب رسید.

در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه،که شب گذشته برگزار شد، ممنوعیت ورود کالاهایی که امکان تولید داخلی آنها و تأمین نیازهای بازار آنها وجود دارد تصویب شد.و از این پس این نوع کالاها اجازه وورد به کشور را ندارند.

رضا رحمانی، وزیر صمت درباره این سیاست ها گفت:یکی از برنامه های محوری وزارت صنعت، معدن و تجارت رونق تولید داخل است، به همین منظور سال گذشته دولت توانست با اجرای برنامه های مدون میزان کالاهای وارداتی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن ۳۱ درصد کاهش دهد و این کالاها از داخل تامین شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: امسال برنامه محوری این وزراتخانه رونق تولید است و درصدد هستیم تا بتوانیم با ساخت داخل نیاز به واردات کالاها را به حداقل ممکن برسانیم و تا سال ۱۴۰۰ به میزان ۱۰ میلیارد دلار از سهم واردات، در داخل خود کشور بومی سازی کنیم.

وی ادامه داد: نهضت ساخت داخل راهبرد اصلی وزارت صمت است، چرا که بارها این موضوع از سوی مقام معظم رهبری مورد تاکید و حمایت ویژه قرار گرفته است و ایشان همواره پیگیر نتایج این اقدام مهم هستند.

وزیر صمت تأکید کرد: ساخت داخل راهکار اساسی و حلال مشکلات صنعت و به نوعی اقتصاد ماست.

رحمانی گفت: در بخشی که واردات انجام می شودباید گام هایی را برداریم که بتوانیم داخلی سازی کنیم، خوشبختانه امروز شاهدیم که بسیاری از اقلام که سال‌ها به صورت وارداتی در کشور وراد می شد با ساخت داخل آنها، نیاز کشور رفع شده است.

وی افزود: در کل کشور این برنامه به صورت ویژه آغاز شده و با توجه به نیروی انسانی متخصص و با انگیزه‌ای که در سراسر کشور داریم نتیجه بخش بودن این رویکرد یک اتفاق قطعی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: ثروت اصلی کشور ما نیروی انسانی زبده است و در کنار آن به بسیاری از منابع طبیعی و ارزشمند دسترسی داریم که باید برای رفع نیازهای کشور روی آنها به درستی برنامه ریزی و اقدام نماییم.

شب گذشته همچنین مشاور امور صنایع وزارت صمت در برنامه تیترامشب شبکه خبر با حمایت از سیاست جدید وزارت صمت در توجه به تولید داخل گفت:دولت به کالاهای لوکس ارز اختصاص نمی‎دهدو امضاهای طلایی شرایط اقتصاد را بدتر خواهد کرد.

گلنار نصراللهی، گفت: محدودیت‌ های بین المللی ایجاب می‌کند که واردات کالاها اولویت بندی شود؛ به خصوص اینکه شرایط خاص کشور ما در مقایسه با کشورهایی که ایران از آنها واردات دارد، قابل مقایسه نیست.

وی افزود: با توجه به محدودیت‌های خاص، بهینه مصرف کردن ارز در اولویت است؛ بر این اساس؛ برای کالاهای مصرفی و لوکس در شرایط فعلی نباید ارزی تخصیص یابد.

نصراللهی افزود: برای کالاهایی که تولید داخل داریم، محدودیت وارداتی داریم و بنابراین، مصرف بهینه ارز، یکی از دلایل محدودیت واردات برخی کالاها است.

وی افزود: سرمایه در گردش ریالی تامین است و هیچ نگرانی نیست؛ ضمن اینکه امضاهای طلایی شرایط را بد می‌کند و نباید رایج باشد.

شاتا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا