اخباراخبار ویژه

آتش سوزی در مولدان صنایع شیمی و اثر آن روی بازارها/ از تشکیل پرونده قضایی تا نقطه نظرات وزارت کار

بسپار / ایران پلیمر روز گذشته آتش سوزی گسترده ای در شهرک صنعتی شکوهیه قم و در شرکت مولدان صنایع شیمی از گروه محب رخ داد.

منابع آگاه به خبرنگار بسپار/ ایران پلیمر گفته اند که خسارت ها در ساختمان اداری و انبارها کاملا جدی است. خوشبختانه سایت فتالیک و مخازن الکل دچار آسیب و حریق نشده اند. ولی واحد DOP کاملا سوخته است. برای استارت دوباره تولید، نیاز است که انبارها احیا شوند. تا بازگشت دوباره این واحد به تولید زمان زیادی طول خواهد کشید و این مساله روی بازارها بی تاثیر نخواهد بود.

همچنین روز گذشته علی‌اصغر سلطانی ‌از تشکیل پرونده قضایی در خصوص حادثه آتش سوزی کارخانه صنایع شیمی مولدان در شهرک شکوهیه قم خبر داد و اظهار دا‌شت: کارخانه‌ای به نام صنایع شیمی مولدان در شهرک شکوهیه قم وجود دارد که در حوزه پتروشیمی فعالیت دارد و صبح دیروز مخزن آن دچار حریق شد و با توجه به اینکه داخل آن میعانات وجود داشت، این میعانات از مخزن خارج شد که سبب گستردگی آتش می‌شود.

معاون دادستان قم خاطرنشان کرد: دو دستگاه از خودرو‌های آتش نشانی به صورت صد در صد از بین رفتند و دو نفر از آتش نشانان نیز دچار سوختگی شده‌اند.

وی گفت: حدود 10 دستگاه خودروی شخصی که متعلق به پرسنل کارخانه بود نیز در جریان این حادثه دچار حریق صد در صد شده است.

سلطانی با بیان اینکه میزان خسارت در برآورد‌های اولیه بیش از 80 میلیارد تومان اعلام شده است، گفت: این کارخانه حدود 480 کارگر داشته است.

وی افزود: علت آتش سوزی بر اساس نظر اولیه کارشناسان غیرعمدی بوده؛ اما بررسی‌های لازم در خصوص این موضوع ادامه دارد.

معاون دادستان قم با بیان اینکه دادستانی با اعزام بازپرس به محل حادثه، دستورات قضایی لازم را به منظور بررسی علت وقوع این حادثه صادر کرده است، اظهار کرد: تاکنون شخصی در خصوص این موضوع احضار و بازداشت نشده و تحقیقات قضایی در حال انجام است.

به دنبال حادثه آتش سوزی در یکی از واحدهای صنعتی شهرک صنعتی شکوهیه قم، مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم گفت: کارگاه یاد شده دارای مدیریت ایمنی و بهداشت سیستم کار بوده و در سه سال اخیر، ۴ مورد بازرسی از این کارگاه توسط بازرسان کار اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی استان صورت گرفته است.

علی مظفری، تصریح کرد: حسب گزارش بازرسی اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی قم، این آتش سوزی در شرکت مولدان صنایع شیمیایی که تولید کننده روغن DOP و فتالیک انیدرید بوده و حدود ۱۲۰ نفر نیروی کاری دارد، اتفاق افتاده است.

مظفری تصریح کرد: در جریان این حادثه، کارگر و پرسنلی از شرکت دچار مصدومیت نشده و فقط دو آتش نشان که دچار سوختگی شده بودند، به مراکز درمانی قم اعزام شدند.

وی تصریح کرد: ساختارهای ایمنی این شرکت، دارای مسئول ایمنی تأیید صلاحیت شده و مسئول بهداشت حرفه‌ای مستقل بوده است.

به گفته وی، این شرکت دارای واحد مدیریت HSE بوده و کمیته حفاظت فنی بهداشت کار موضوع آئین نامه کمیته‌های حفاظت فنی و بهداشت کار نیز در شرکت تشکیل می شده و به طور مرتب گزارش‌های ادواری خود را به اداره کار ارسال می‌کرده است.

مدیرکل بازرسی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: گزارش اولیه نشان می‌دهد این مجموعه، دارای مدیریت ایمنی، بهداشت سیستم کار و سیستم اعلام و اطفای حریق بوده، لیکن باید علت حادثه بررسی شود.

مظفری تاکید کرد: نتایج بررسی‌های بیشتر متعاقباً اعلام می‌شود.

 

ایران پلیمر/ تسنیم و ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا