اخبار

واردات لاستیک بایاس آزاد شد/ اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات تایر

بسپار/ ایران  پلیمر معاون حمل و نقل سازمان راهداری از چند تصمیم خوب برای کامیونداران در زمینه تأمین لاستیک از جمله آزاد شدن واردات لاستیک بایاس و نیز تخصیص ارز دولتی به واردات تایر خبر داد.

به گزارش مهر، در پی افزایش نرخ دلار و گرانی لاستیک بار دیگر شاهد اعتراض کامیونداران در مهر ماه بودیم که در روزهای گذشته با اجرای تمهیداتی که در خصوص جبران کمبود لاستیک اندیشیده شد، این اعتراضات تا حدود زیادی فروکش کرد و دیروز هم معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در گفتگو با خبرنگار مهر خبر داد که  تردد کامیونها در جاده ها به حالت عادی بازگشته است.عبدالهاشم حسن نیا همچنین از اجرای سه برنامه کلی برای تأمین لاستیک از جمله کاهش تعرفه گمرکی واردات به ۵ درصد و تسریع در ترخیص لاستیک های باقی مانده در گمرک، واگذاری لاستیک های متعلق به سازمان اموال تملیکی به سازمان راهداری با هدف توزیع بهینه میان رانندگان و نهایتا نظارت وزارت صنعت، معدن وتجارت برای تسریع در فروش لاستیک های تولید داخل خبر داده بود.

در همین راستا، داریوش امانی، معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر از برنامه های دیگر این سازمان برای افزایش دسترسی رانندگان به لاستیک خبر داد.

آزاد شدن واردات لاستیک بایاس (نخی)

داریوش امانی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه واردات لاستیک بایاس (نخی) که تا پیش از این از سوی وزارت صنعت، معدن وتجارت با هدف حمایت از تولید داخل ممنوع بود، آزاد شده است، افزود: اگرچه لاستیک های رادیال (سیمی) از قدرت، طول عمر و کیفیت بیشتری برخوردارند و وزارت صمت قبلا واردات آنها را آزاد کرده بود، اما واردات لاستیک های نخی نیز با توجه به نزدیک شدن به فصول سرد سال و کاهش خطرات احتمالی این نوع لاستیک ها که قبلا در فصول گرم سال دیده می شد، آزاد شده است.

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه بازار لاستیک با اجرای این تمهیدات متعادل می شود، گفت: با تدبیر دولت، لاستیک جزء کالاهای اساسی قرار گرفت و از این پس با ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات آن انجام  می‌شود.

کاهش تعرفه گمرکی واردات لاستیک به ۵ درصد

وی ادامه داد: همچنین با مصوبه دولت، تعرفه گمرکی واردات لاستیک ۲۱ درصد کاهش یافته و از ۲۶ درصد به ۵ درصد رسیده است.

به گفته امانی، همچنین اختلافات اداری میان وزارت صمت و گمرک در قضیه واردات لاستیک برطرف شد و کسانی که قبلا لاستیک وارد کرده بودند، توانستند با دستور معاون اول رئیس جمهور، بخش زیادی از بار خود را از گمرک ترخیص کنند.

اختلاف وزارت صمت و گمرک برطرف شد

وی در توضیح این اختلافات گفت: با توجه به اینکه قرار بود تعرفه واردات لاستیک به ۵ درصد کاهش یابد، گمرک به واردکنندگان اعلام کرده بود اگر می خواهید می توانید لاستیک  را با تعرفه ۵ درصد (تا قبل از تصویب در دولت و ابلاغ به دستگاه های ذی ربط) ترخیص کنید. اما واردکنندگان باید تعهد محضری بدهند اگر این کاهش تعرفه به تصویب هیئت دولت نرسید، مابه التفاوت تعرفه ۵ تا ۲۶ درصدی را پرداخت کنند. از سوی دیگر واردکنندگان می گفتند اگر بار ترخیص شود، ما مجبوریم آن را بر اساس تعرفه ۵ درصدی قیمت گذاری کنیم و به فروش برسانیم. بنابراین اگر کاهش تعرفه به تصویب دولت نرسد، ما چگونه می توانیم مابه التفاوت آن را از مصرف کننده نهایی دریافت کرده و به گمرک پرداخت کنیم؟ از همین رو معاون اول رئیس جمهور به موضوع ورود کرد و دستور ترخیص برخی اقلام لاستیک را تا قبل از تصویب کاهش تعرفه در دولت صادر کرد.

معاون حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای خاطرنشان کرد: تا کنون بخش زیادی از لاستیک های رسوب کرده در گمرکات بنادر بوشهر و شهید رجایی ترخیص و وارد بازار شده است.

توزیع ۱۴ هزار حلقه لاستیک متعلق به سازمان اموال تملیکی

وی درباره لاستیک های دریافتی از سازمان اموال تملیکی تصریح کرد: ۱۴ هزار حلقه لاستیک هم از سازمان اموال تملیکی به سازمان راهداری تحویل گردید و از سوی این سازمان با همکاری سازمان حمایت مصرف کنندگان نرخ گذاری و طی روزهای پنج شنبه و جمعه گذشته توزیع شد.

رفع انحصار واردات لاستیک از افراد خاص

امانی ادامه داد: از دیگر اقداماتی که برای جبران کمبود لاستیک انجام شد، این بود که تا پیش از این افراد خاصی که تحت حمایت انجمن واردکنندگان تایر بودند می توانستند لاستیک وارد کنند و اگر افرادی غیر از اینها می خواستند اقدام به واردات لاستیک کنند حتی اگر توان مالی هم داشتند، نمی توانستند؛ از سوی دیگر بارها در بسیاری از شهرستان ها از ما خواسته شده بود که با توجه به کمبود لاستیک در این شهرستان ها و وجود سرمایه گذارانی که می توانند کمبود لاستیک آن شهر را با واردات جبران کنند، مجوز واردات تایر به آنها هم داده شود که این مصوبه اخیرا تأیید و به سازمان راهداری و دیگر دستگاه های مربوطه، جهت رفع انحصار واردات لاستیک ابلاغ شده است و هر فردی مایل باشد، می تواند اقدام به واردات لاستیک کند.

لاستیک های سیمی (رادیال) عمدتا برای خودروهای سنگین باری مدرن و نوساز بیشترین مورد استفاده را دارد و مقرون به صرفه است. از آنجایی که تنها ۳۰ درصد ناوگان باری جاده ای ایران را خودروهای سنگین مدرن تشکیل می دهد و بیش از ۷۰ درصد ناوگان به خودروهای با سن بالا تعلق دارد، مصوبه کاهش تعرفه واردات لاستیک نتوانسته بود به خوبی در روند کاهش قیمت لاستیک مؤثر باشد که با آزاد شدن واردات لاستیک های نخی، به مرور شاهد بازگشت تعادل به قیمت لاستیک ها خواهیم بود.

گفتنی است بر اساس اعلام مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، در کشور ماهیانه نیاز به تأمین ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک داریم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا