اخبار

واردات در یک قدمی صادرات/ آمار تجارت 17 میلیارد دلاری کشور در 5 ماه نخست سال چه می گوید؟

بسپار/ ایران پلیمر آخرین وضعیت تجارت خارجی ایران از این حکایت دارد که از لحاظ ارزی و بدون احتساب درآمد ارزی نفت، واردات در یک قدمی صادرات قرار داشته و تقریبا به اندازه ارز صادراتی، واردات انجام شده است.

بعد از آنکه گمرک چند ماهی آمار مربوط به تجارت خارجی را اعلام نکرده بود اخیرا کلیات وضعیت تجارت خارجی ایران طی پنج ماه اول امسال را اعلام کرده ولی همچنان خبری از جزئیات واردات و صادرات کشور در سال جاری نیست.

 

۱۷.۸ میلیارد دلار صادرات

طبق این آمار در پنج ماه اول سال جاری میزان صادرات قطعی کالاهای غیرنفتی به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید و همچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی به بیش از ۶۰ میلیون و ۷۳۷ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار رسیده است.

میزان صادرات در این دوره نسبت به پنج ماهه اول سال گذشته حدود ۲۹.۸ درصد در وزن افزایش و از لحاظ ارزش دلاری ۹.۱ درصد کاهش داشته است.

اما بیشترین صادرات ایران به کشور چین با رقمی بیش از چهار میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار با سهم حدود ۲۴.۹ درصد از کل ارزش صادرات بوده است.عراق با ۳.۹ میلیارد دلار، ترکیه ۲.۴ میلیوارددلار، امارات ۱.۶ میلیارد دلار و افغانستان با ۸۹۸ میلیون دلار در رده‌های بعدی کشورهای عمده مقصد صادرات ایران قرار دارند.

 

۱۷.۷ میلیارد دلار واردات

اما در پنج ماهه اول سال جاری  واردات با کاهش ۰.۱۱ در وزن و ۶.۸ درصد در ارزش دلاری در مقایسه با سال گذشته همراه بوده است؛به طوری که میزان واردات به ۱۴ میلیون و ۱۲۶ هزار تن با ارزش ۱۷ میلیارد و ۷۳۹ میلیون دلار رسیده است.

در دوره مورد بررسی کشور چین با حدود ۴.۲ میلیارد دلار بالاترین سهم را از کل ارزش وارداتی ایران به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست کشورهای طرف معامله قرار دارد.

این در حالی است که امارات با ۳.۴ میلیارد دلار، ترکیه ۲.۲ میلیارد دلار، هند ۱.۸ میلیارد دلار و آلمان با ۸۶۵ میلیون دلار در رده‌های بعدی واردات ایران قرار دارند.

مقایسه میزان صادرات و واردات در پنج ماه اول امسال نشان می‌دهد که میزان ارزی که در نتیجه صادرات حاصل شده حدود ۶۰ میلیون دلار بیشتر از ارزی است که برای واردات صرف شده و اختلاف چندانی ندارند. از لحاظ وزنی، میزان صادرات بیش از چهار برابر واردات بوده است.

 

ایسنا

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا