اخبار

هم اندیشی مجازی در حوزه پتروشیمی با رویکرد اقتصاد مقاومتی

بسپار می نویسد، یک اندیشکده به منظور ارتقا و تحول در صنعت پتروشیمی کشور با رویکرد اقتصاد مقاومتی، اقدام به برگزاری هم‌اندیشی مجازی بین صنعتگران و دانشگاهیان نموده که برای عموم افراد قابل استفاده است.
 خوشبختانه فناوری اطلاعات و ارتباطات ظرفیتی را فراهم آورده که دولتمردان بتوانند به نحوی کارا، اثربخش و پیوسته از مشورت خبرگان بهره گیرند، بدون اینکه لازم باشد جهت دریافت مشاوره، آنها را از بستر طبیعی فعالیتشان خارج نمایند.

در سنواتی که مزین به نام اقتصاد مقاومتی است، یک اندیشکده اقدام به طراحی سامانه ای جمعی، جهت استحصال راهکار‌های تحول صنعت پتروشیمی بر مبنای الزامات اقتصاد مقاومتی نموده است.

به همین منظور سرفصل‌های هفتگانه ی مرتبط با صنعت پتروشیمی به شرح زیر احصا گردیدند:

علم و فناوری (مباحث مربوط به ارتباط صنعت و دانشگاه، توسعه ی فناوری و نواوری در صنایع شیمیایی و …)
سرمایه گذاری و تامین مالی (مباحث مربوط به سرمایه گذاری، مدیریت ریسک و …)
خوراک و زنجیره ارزش (مباحث مربوط به اطمینان از تامین خوراک مایع و گازی برای پتروشیمی، پروپیلن محوری، اشتغالزایی با توسعه صنایع پایین دستی و …)
زیرساخت و منابع (وظایف شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان سازمان توسعه ای، جواز واردات ماشین آلات دست دوم، فلرها و …)
بازار و زنجیره تامین (مباحثات داغ عرضه ی محصولات پتروشیمی ها در بورس کالا، اعتبار برند NPC و …)
فرهنگ صنعتی (توریسم صنعتی، استفاده از مفاهیم دینی در جهت ارتقای فرهنگ سازمانی و ….)
سایر گویه ها (روابط راهبردی با اوراسیا در پتروشیمی، بازیافت ضایعات پلاستیکی و…)

نحوه فعالیت هم اندیشی مجازی

هر مشارکت کننده، پس از انتخاب سرفصل یا سرفصل هایی که با حوزه ی تخصصی خود مرتبط می داند، گزاره هایی را مشاهده می­ کند که تصور می شود می توانند زمینه سازِ تحول در صنعت پتروشیمی باشد.

با کلیلک بر روی هر گزاره می تواند استدلال های موافقین و مخالفین و برخی پیشنهادات را مشاهده کند. در نهایت هر فرد مشارکت کننده می تواند بر مبنای تشخیصی که از مفید بودن و عملی بودنِ آن گزاره دارد، درجه ی موافقت یا مخالفت خود با آن گزاره را انتخاب کرده و نیز اگر استدلال یا پیشنهاد جدیدی دارد، در پنجره ی مربوطه بنگارد.

گفتنی است که در این هم اندیشی، برای چند صد نفر از افرادی که در حوزه های مختلف مرتبط با پتروشیمی (در صنعت و دانشگاه) فعال بوده اند، دعوتنامه صادر شده است تا هر یک به فراخور حوزه ی مورد علاقه شان در این هم اندیشی شرکت کنند.

در این هم‌اندیشی پس از مدتی نظرات جدید جمع آوری شده و بین همه ی شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته خواهد شد و همچنین حاصل آن‌ در اختیار تصمیم­ سازانِ نظام اسلامی و کنشگران اصلی صنعتِ پتروشیمی قرار خواهد گرفت.

از دیگر فواید اجرای این طرح می ­توان به این موارد اشاره نمود:

به اشتراک‌گذاری نظرات بین صنعتگران و دانشگاهیان، به بلوغِ بیشترِ آن ها در تحلیلِ مسائلِ صنعت منجر خواهد شد.
در حاشیه ­ی استفاده از این روش، شبکه‌ای از افراد صاحب اندیشه و دغدغه ­مند از افراد درون و بیرون صنعت تشکیل می ­شود که خود یک موتورِ محرِّک برای انجام برنامه ­های تحوّلی در صنعت می ­باشد.
تشکیل شبکه ­ی فوق ­الذکر، امکان تکرار هم‌اندیشی در فواصل زمانی معین پیرامون سایر مسائل راهبردی صنعت را نیز فراهم می­ آورد.
نتایج تحقیقاتِ گذشته نشان می­ دهد که فرآیندهای رفت ­و برگشتیِ هم اندیشی باعثِ هم ذهنی و ایجاد اتفاق نظر بیشتر بین ذی-نفعان و کارشناسان می ­شود و متعاقب آن پیاده‌سازی سیاست‌هایِ منتج از این فرآیند تسهیل می ­گردد. زیرا مجریان خود در فرآیندِ تفکر و سیاستگذاری نیز مشارکت کرده­ اند و سیاستگذاران را بیگانه از خود نمی­ دانند.

این سامانه هم اکنون از آدرس زیر در دسترس است:

http://thinktank.bwf.ir


منبع:پایگاه خبری تحلیلی اقتصاد مقاومتی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا