اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار همه به دنبال شفافیت!

شفاف کننده هایی که کاربردهای پلاستیک را توسعه می دهند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر در این مقاله پیشرفت‌ها در زمینه‌ی عامل‌های شفاف‌کنندگی (clarifying) و هسته‌زایی (nucleating)، که منجر به بهبود کیفیت و افزایش دامنه کاربرد بسپارها (پلاستیک‌ها) مانند پلی‌پروپیلن (PP) شده، آورده شده‌است.

امروزه عامل‌های شفاف‌کننده و هسته‌گذار به‌شکل گسترده‌ای به‌منظور بهبود کارایی و سرعت بخشیدن و تسهیل فرایندکاری بسپارهای نیمه‌بلوری مانند PP استفاده شده‌اند و توانسته‌اند به طور وسیعی کاربردپذیری این نوع پلاستیک‌ها را گسترش دهند. این مواد از طریق اصلاح بلورینگی بسپار، عمل می‌کنند. به‌عنوان مثال بسپار PP اغلب کاملا آهسته به سوی بلورهای تقریبا بزرگ (که آن‌ها را با نام گوی بلور (Spherulites) می‌شناسیم) بلور تشکیل می‌دهند. این گوی بلور‌ها بزرگ تر از طول‌موج نور مرئی هستند، همین امر موجب کاهش وضوح (clarity) و افزایش تیرگی (Haze) در ماده (پلاستیک) خواهد شد .
عامل‌های شفاف‌کننده و هسته‌گذار آهنگ شروع بلورینگی را سرعت می‌بخشند. با رشد بلورهای بیشتر در یک فضای مشخص، بلورهای کوچک تری شکل می‌گیرند و این مهم باعث بهبود بسیاری از مشخصات ماده و فرایندپذیری آسان آن خواهد شد. در حالی که کارکرد هر دو عامل‌ (شفاف‌کننده – هسته‌گذار) در جهت مشابه است، اما اثرات متفاوتی را هدف‌گذاری می‌کنند. شفاف‌کننده‌ها خواص نوری بسپارهای نیمه‌بلوری را افزایش می‌دهند، برای نمونه می‌توان به خواصی مانند افزایش شفافیت و عبورپذیری‌نوری (Transmittance یا عبورپذیری‌نوری قابلیتی از اثربخشی سطح یک ماده در عبور انرژی رادیویی (نور) است، این قابلیت زمانی اتفاق می‌افتد که نور بتواند بدون بازتاب از درون ماده عبور کند) اشاره کرد. عامل‌های هسته‌گذار به منظور کاهش چرخه زمانی شکل‌گیری بلورها در طی فرایندکاری مذاب و بهبود خواص‌فیزیکی ماده استفاده می‌شوند.
شرکت Milliken Chemical رشدِ بازار برای عامل‌های شفاف‌کننده و هسته‌گذارش را مورد توجه قرار می‌دهد و بیان داشته‌است که این روند رو به رشد در سه سال اخیر افزایش پیدا کرده‌است. این نرخ افزایش تقاضا در هر دو حوزه “فروشندگان تولیدکنندگان بسپار”، و “فروش مستربچ های آمیزه‌کاری‌شده به صنایع پایین‌دستی” به یک اندازه رشد داشته‌است. این شرکت ادامه در روند تقاضای این محصولات را کاملا انتظار داشت و به همین علت از طریق تعامل با بازار توانست فرصت‌های جایگزینی محصول جدیدش را آشکار کند. تقاضا برای محصول Millad NX 8000 در هر ناحیه جغرافیایی از جهان و در سراسر بازارهای مصرف‌کننده‌ نهایی و با بیشترین رشد در آسیا، رشد گسترده‌ای داشته‌است.
شرکت Milliken Chemical در ماه آوریل 2019 شروع به ساخت بزرگ ترین واحد شفاف‌کننده در Blacksburg واقع در کارولینای جنوبی آمریکا کرد. برنامه‌ریزی آن‌ها به‌شکلی است که بتوانند در اواسط سال 2020 عملیات تولید افزودنی‌ها را آغاز کرده، و ظرفیت تولید شفاف‌کننده‌هایشان را تا 50 درصد افزایش دهند. هم چنین به‌علت رشد سریع در تقاضای جهانی این افزودنی (شفاف‌کننده‌ها) تلاش و برنامه‌ریزی دقیقی لازم است.
این شرکت شماری از دلایل تقاضای زیاد امروزی برای شفاف‌کننده‌ها و هسته‌گذارها را ذکر می‌کند: ترکیب خواص سودمند PP با سطحی از شفاف‌کنندگی که با شفاف‌کننده‌های نسل قدیم قابل دستیابی نیست. همین طور در مورد هسته‌گذاری برای تولیدکنندگان رزین سبب دست یافتن به خواصی شده است که در گذشته میسر نبوده است، به ویژه برای بازارهایی که وابسته به بهبود خواص فیزیکی در PP بوده اند.
نوآوری کلیدی این شرکت در حوزه بسته‌بندی‌ها، شامل تمایل روز‌افزون نسبت به بحث شفافیت و ترانمایی (Transparency) است. برای عامل‌های هسته‌گذار، تمرکز این شرکت بر فراهم کردن راه حل هایی است که قادر به افزایش تقاضای بازار برای بهینه‌سازی بین خواص ‌فیزیکی، پایداری ابعادی و هم چنین بهبود زیبایی ظاهری به‌خصوص در بخش دیواره نازک بسته‌بندی‌ها فراهم نمایند.
شرکت Milliken به توسعه‌ی بهبودپذیری شفاف‌کننده‌ها و هسته‌گذارها هم چنان ادامه می‌دهد تا بتواند چالش‌های آتی را برآورده سازد.
مشتریان خواهان ظروف و بسته‌بندی‌هایی از PP هستند که در ماشین‌ظرفشویی و دستگاه موج‌پز (Microwave) ایمن باشند. هم چنین این شرکت بیان داشته‌است که امروزه چالش موردنظر آن‌ها این است که خواهان شفافیت پلاستیک‌های اریخت (Amorphous) مانند PET یا PVC هستند و ادعا کرده است محصول NX UltraClear PP هر دو ویژگی شفاف کنندگی و هسته زایی را برآورده می سازد. نمونه ظرف شفاف ساخته شده با عامل شفاف کننده شرکت Milliken در شکل 1 آورده شده است.

 

برگردان:  مهندس سید حمیدرضا صباغی

(ادامه دارد…)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۱ ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا