اخبار

نیک سرشت، دبیر انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری: اعتبار ایران پلاست به حضور ماشین سازان است، آن را خدشه دار نکنید

بسپار/ ایران پلیمر مرتضی نیک سرشت، سابقه حضوری طولانی به عنوان دبیر در تشکل های صنعت پلاستیک دارد. وی هم اکنون دبیر انجمن ماشین سازان و تجهیزات پلیمری است.

 

وی به خبرنگار گروه رسانه ای بسپار در خصوص حضور اعضای این انجمن در نمایشگاه ایران پلاست گفت: در دورانی که کشور دچار تحریم های همه جانبه شده است، به نظر می رسد همدلی و توجه به نظر یکدیگر بیش از هر چیز می تواند به رشد صنعت کشور کمک کند.

ما جلسات مهمی با ستاد برگزاری نمایشگاه داشتیم … گر چه در نهایت آنچه البته به جایی نرسد، فریاد است! در شرایط فعلی مشکلاتی را می بینیم. حتی زمان جانمایی گروه کالایی ماشین آلات علیرغم اینکه مدت کمی تا نمایشگاه باقی مانده است، مشخص نیست. ماشین سازان غرفه های بزرگ در همه دوره ها می گیرند و ماشین آلات و تجهیزات به نمایشگاه می آورند که این امور مستلزم زمان است. شما بهتر می دانید نمایشگاه های پلاست در دنیا بر مبنای ماشین آلات و مواد اولیه هستند. ایران پلاست اما ساز خود را می زند.

با این حال ما پیگیر هستیم و جلسات متعددی هم با دوستان برگزار کننده نمایشگاه در پتروشیمی داشته ایم. همین روز گذشته هم در مورد جانمایی نامه اعتراضی خیلی مهمی را به دفتر آقای دکتر محمدی (ریاست شرکت ملی پتروشیمی) فرستادیم و درخواست جلسه فوری کردیم. هم برای اینکه مشکلات برطرف شود و هم شایعات کمتر شود.

ما حتی دوستانی را که از انجمن ما جدا شده و انجمن جدیدی تاسیس کرده اند، دعوت کردیم و جلسات مختلفی هم با آنها داشتیم تا اجازه ندهیم این اختلافی که ایجاد شده و متاسفانه بر مبنای مسایل بسیار بی اهمیتی هم شکل گرفته، این ساختار را ویران و این اقتدار را از بین ببرد.

 

وی ادامه داد: در جلساتی که با برگزارکننده نمایشگاه داشتیم اعلام کردیم حداقل سالنی را در اختیار انجمن قرار بدهید که متناسب با سابقه شرکت کننده ها در نمایشگاه و متناسب با متراژ حضور آنها در ادوار گذشته باشد. اعتبار نمایشگاه به ماشین سازان است و اگر این اعتبار از بین برود آن نمایشگاه دیگر نمایشگاه قدرتمندی نخواهد بود.

حضور تولیدکنندگان قطعه و محصول در نمایشگاه ایران پلاست ممکن است به جذاب تر شدن نمایشگاه کمک کند، شاید ایرادی هم نداشته باشد، ولی در دنیا این اتفاق مرسوم نیست. قطعه سازهای پلیمری می توانند در نمایشگاه های تخصصی خود مثل  لوازم خانگی، لوله و اتصالات، قطعات خودرو و حتی اسباب بازی و …  شرکت کنند ولی ماشین سازان که دیگر نمی توانند در این نمایشگاه ها شرکت کنند! به همین دلیل نمایشگاه ایران پلاست اعتبار خود را از ماشین سازان می گیرد و بازدید کنندگان نمایشگاه، قطعه سازانی هستند که تمایل دارند آخرین تکنولوژی ماشین آلات را چه در حوزه سبز و چه در حوزه سرعت، چه در حوزه پایین آوردن هزینه ها و چه در حوزه بهره وری ببینند و بتوانند از این ماشین آلات و دستگاه ها خریداری و استفاده کنند.

به هر حال بسیار پیگیر بودیم و تمایل داشتیم پاویونی هم داشته باشیم. تعداد اعضای انجمن ما حدود 114 عضو است ولی متاسفانه فضایی که باید در اختیار ما قرار بگیرد، وجود ندارد و نمایشگاه می گوید ما متراژ کمتری از سال های گذشته در اختیار داریم به همین دلیل باید این متراژ به گونه ای تقسیم شود که عدالت محقق شود. ولی همه ما می دانیم که عدالت معنایش تقسیم مساوی چیزی نیست! عدالت یعنی بررسی پیشینه ها، بهره وری ها، بزرگ و کوچک ها، درصد مشارکت در اقتصاد و بر اساس اینهاست که می توان عدالت را برقرار کرد. دیدگاه دوستان برگزار کننده ولی متاسفانه این نیست. حتی نقشه سالن 38B را که نگاه می کردیم متاسفانه می دیدیم که غرفه هایی با 35 متر طراحی شده! ما حتی این مشکل را هم یادآوری کردیم که شما در یک سالنی که این وضعیت را دارد چگونه می خواهید ماشین سازان را جانمایی کنید؟ جرثقیل حتی از آن نمی تواند عبور کند! واقعا نمی دانم چه بگویم. در غرفه 35 متری حتی کسانی که سیلندر و مارپیچ هم تولید می کنند چطور باید شرکت کنند؟ اصلا نمی دانیم با چه زبانی باید با این دوستان صحبت کنیم … .

تصمیم داشتیم کارگاه های آموزشی را در حوزه ماشین سازی برگزار کنیم که حالا منوط شده به عبور از مرحله جانمایی و اتمام کار غرفه ها.

 

نیک سرشت در بخشی از صحبت های خود به مشکلات روز واردات اشاره کرد و گفت: متاسفانه چالشی که امروزه در واردات مطرح است، چه ماشین آلات ساخته شده و چه واردات تجهیزات و قطعات برای مونتاژ ماشین آلات، نبود ارز، عدم تخصیص ارز، مشکلات ثبت سفارش و عدم همکاری دفتر ماشین سازی وزارت صنایع است. خیلی وقت ها به بهانه اینکه این ماشین یا آن تجهیزات ساخت داخل دارند، جفای بزرگی به صنعت ماشین سازی کشور می شود. همگی می دانیم بسیاری از این ماشین آلات و تجهیزات اگر قرار باشد که کیفیت بالا و توانمندی لازم را داشته باشند، واقعا داخلی ساز نیستند و باید وارد بشوند. چه بخش های الکترونیک دستگاه و چه بخش های ابزار دقیق و حتی قسمت متالوژی و هیدرولیک و حتی خود گیره و قالب و شیرها. خیلی از اینها چیزهایی هستند که الان واقعا نمی شود بگوییم که در داخل تولید می شوند. بعد با این بهانه، جلوی ورود گرفته می شود که واقعا انتقاد بزرگی را به وزارت صنعت داریم. بله ماشین آلات تزریق زیر 200 تن در داخل ساخته می شود، اما چه تعداد؟ تقاضای ما در کشور سالانه بیش از 1500 دستگاه است، در حالیکه توان تولید داخل حداکثر 300 دستگاه است! خب این اختلاف را از چه طریقی باید تامین کرد؟

ممکن است که یک تولیدکننده تازه کار یا تولیدکننده محصول معمولی نیازش با دستگاه زیر 200 تن مرتفع شود ولی آنهایی که نیاز به دستگاه های مثلا 1000 تن دارند یا دستگاه های تکنولوژیک و فناوری چه باید بکنند؟ ما چطور می توانیم به خود اجازه بدهیم که جلوی واردات اینها را بگیریم. این تفکر بسیار دلسرد کننده است. اگر ما واقعا در صنعت ماشین سازی مزیت رقابتی داریم، پس چرا صنعت خودرو سازی ما طی این سالها قدرتمند نشده؟!

انجمن ما یک انجمن فراگیر است از تمام مجموعه های وارد کننده و صادرکننده، کسانی که مونتاژ می کنند، کسانی که طراحی می کنند و … . ما نام های بزرگی در این انجمن داریم که صنعت ماشین سازی قطعات پلاستیک و پلیمر به آنها مدیون هستند، به جناب آقای بختیاری، جناب آقای ظهراب، جناب آقای میلانی، جناب آقای آودیان، جناب آقای یاریجانیان، جناب آقای اصلانیان و … این صنعت به اینها مدیون است. اینها ماشین سازان قدیمی ما بودند که حالا هنوز هم ماشین ساز هستند ولی خودشان هم می دانند وقتی تقاضای 1500 دستگاه در سال وجود دارد کسی نمی تواند این سرمایه گذاری را بکند. سرمایه گذاری برای ساخت یک واحد بزرگ بالای 15 میلیارد باید باشد. شما خیلی از شرکت ها را که در سالیان گذشته در بازار بودند، امروز نامی از آنها نمی شنوید. چرا؟ چون نوع و مدل بازار و فضای کسب و کار تغییر کرده است. هم باید ساخت و تولید باشد و هم واردات. این شرکت هایی که نام بردم همگی تیم های بزرگی از خدمات پس از فروش دارند که بسیار مهم و سرمایه بر است. ما اینها را فراموش کنیم به بهانه های واهی؟! من امروز در مرداد ماه سال 98 اعلام می کنم که حتما در انتهای سال مشکل بزرگی در صنعت قطعه سازی و تولید محصولات خواهید داشت. فقط به دلیل جلوگیری از واردات تکنولوژی به اسم تولید داخل!

هفته پیش شنیدیم برای یک خط لوله گاز که اصلا در دنیا فقط یک شرکت ماشین سازی توانمندی ساخت آن را دارد، استعلام کرده اند و گفته شده ما در داخل می سازیم! مثل این است که فردا یک نفر بگوید خودرو برقی تسلا وارد نکنید، من در حال ساخت آن هستم!

وی در پایان افزود: علاوه بر فعالیت هایی که در این مدت برای هماهنگی حضور جمعی اعضا در نمایشگاه های چایناپلاس، K و قطعات خودروی کره جنوبی داشته ایم، در نمایشگاه پلاست اوراسیای استانبول هم انجمن غرفه خواهد داشت.

همکاری هایی را هم در زمینه صادرات با تجار بارسلون آغاز کرده ایم که بتوانیم با آنها در بازارهای صادراتی حوزه کشورهای اروپای شرقی کار کنیم که امیدواریم به زودی نتیجه بدهد، ولی احتیاج دارد به این که همدلی در وزارت صنعت شکل بگیرد و به ما کمک شود. در کشورهای همسایه طبق آماری که دارم چند نفر از اعضای انجمن ما، ماشین آلاتی را فروخته اند به افغانستان، تاجیکستان و عراق و دستگاه ها در حال فعالیت هستند. جلسه ای هم با رییس جمهور ارمنستان داشتیم و کار بسیار عالی قرار است از طریق اتاق مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان، در حوزه سرمایه گذاری انجام شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا