اخبار

نیسان ماده پلیمری جدیدی معرفی کرد که صدای جاده را در خودروها جذب می‌کند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر شرکت نیسان موتور از مواد عایق صدا و فوق‌سبک تولیدی خود می گوید که از ترکیب فیلم پلاستیکی و ساختار شبکه‌ای ساخته‌‌شده و توانایی ساکت‌تر کردن کابین خودرو در عین افزایش راندمان انرژی را دارد. از این مواد در نمایشگاه CES ششم ژانویه پرده‌برداری شد.

این خودروسازی وابسته به تویوتا به موادی که در این ساختار استفاده ‌شده اشاره نکرده است، اما ذکر کرده است که ساختار فیلم در کنار ساختار شبکه‌ای، ارتعاش هوا را کنترل می‌کند که انتقال طیف وسیعی از فرکانس‌های صوتی (500 تا 1200 هرتز) را محدود می‌سازد (صدای جاده یا موتور). نیسان برای این نمایش مواد acoustic meta-material جدید خود را کف خودرو به کار برده، ولی تأکید دارد که در سایر قسمت‌ها نیز قابل استفاده است.

اکثر مواد ضدصوت که هم‌اکنون برای کاهش صدای موتور و جاده استفاده می‌شود، از صفحاتی با پلاستیک سنگین ساخته‌شده‌اند، ولی نیسان مدعی‌ست این ماده‌ی جدید با وزنی معادل یک‌چهارم سایر نویزگیرها، همان درجه از جذب صدا را پوشش می‌دهد.

نیسان همچنین ادعا می‌کند قیمت این ماده کاملاً قابل رقابت و در بعضی موارد ارزان‌تر از مواد ضدصوت رایج در بازار است. این ویژگی باعث می‌شود امکان استفاده از این ماده در وسایل نقلیه به وجود آید، در حالی که تا به حال این کاربرد به دلیل قیمت یا وزن نهایی مواد محدود بوده است.

نیسان از سال2008  در حال گسترش این تکنولوژی است. در آن زمان این مواد در آنتن‌های فوق‌حساس مورداستفاده در کاوشگرهای الکترومغناطیسی استفاده می‌شد. افزایش  کنترل صدا برای وسایل نقلیه‌ی الکتریکی اهمیت بیشتری دارد، چرا که در این وسایل عدم وجود صدای موتور به معنای بلندتر به نظر رسیدن صداهای جاده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا