اخبار

نیاز جهانی به لاستیک برای تولیدات خودرویی سالیانه تا سه درصد رشد خواهد داشت

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر استفاده از لاستیک ها برای بسیاری از کاربردها اجتناب ناپذیر است. طبق مطالعاتی که اخیرا توسط Ceresana‌ منتشر شده است،  هر ساله بیش از 12/7 میلیون تن لاستیک در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. 
در بین صنایع مختلف مهم ترین صنعت مصرف کننده ی لاستیک صنعت تایر است. به طور کلی صنعت تایر ۵۸ درصد مصرف کل را به خود اختصاص داده است. لاستیک ها علاوه بر تایر، برای سایر بخش های خودرویی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله کاربردهای لاستیکی به جز تایر می توان به کاربردهای کابل  ها، درزگیرها و شلنگ ها اشاره کرد. پروفیل های درب و پنجره از جمله سایر کاربردهای لاستیک در خودرو می باشد. طیق پیش بین های صورت گرفته توسط Ceresana‌ بازار لاستیک ها تا سال 2025 سالیانه تا ۳ درصد رشد خواهد داشت. 
در بین انواع مختلف، لاستیک استایرن بوتادی ان (SBR) پرمصرف ترین شناخته شده است. مصرف این لاستیک در سال ۲۰۱۷ حدود 5/1 میلیون تن گزارش شده است. لاستیک SBR می تواند به دو روش امولسیونی (E-SBR) و یا محلولی (S-SBR) تولید شود. از بین این دو نوع مختلف حدود ۷۲ درصد مصرف به لاستیک ESBR و مابقی مصرف به SSBR تعلق خواهد داشت. این در حالی است که طبق پیش بینی ها، بازار SSBR رشد پویای 3/8 درصد در سال را دارا خواهد بود. صنعت تایر پر مصرف ترین صنعت این دو نوع لاستیک شناخته شده است. صنعت تایر علاوه بر ESBR‌ و SSBR، لاستیک های دیگری از جمله لاستیک بوتادی ان (BR)، لاستیک بیوتیل (IIR) و پلی ایزوپرن (IR) را مورد استفاده قرار می دهد.
اما تصویری که از بازار سایر لاستیک ها وجود دارد متفاوت است. لاستیک های پرمصرف دیگری نظیر لاستیک اتیلن پروپیلن دی ان (EPDM)، لاستیک کلروبوتا دی ان (CR) و لاستیک بوتادی ان اکریلو نیتریل (NBR) وجود داشته که به مصارف ساختمانی و صنعتی رسیده و یا گاهی برای بهبود خواص سایر محصولات نظیر پلاستیک ها مورد استفاده قرار می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا