اخبار

نگاهی به بازار کشورهای همسایه در مبادلات کالاهای غیرنفتی با ایران

بسپار می نویسد، کشورهای همسایه ایران از دید اقتصاددانان همواره به مثابه فرصتی برای فروش کالاهای تولیدی ایرانی هستند، در عین حال نگاهی به آمارهای تجارت غیرنفتی نشان می‌دهد که بازارهای کشورهای همسایه علاوه بر کالاهای صنعتی و تولیدی میزبان بزرگی برای محصولات کشاورزی، دامی، لبنی و مواد اولیه و خام است. 


به گزارش ایسنا، وضعیت بازرگانی و نسبت صادرات و واردات ایران نشان می‌دهد که اگر چه در نیمه نخست امسال بر خلاف پنج‌ماهه اول شاخص تراز تجاری به سمت منفی شدن رفت، اما از بین هفت کشور همسایه، ایران تنها با یک کشور تراز بازرگانی منفی دارد. 

البته داشتن تراز تجاری مثبت با کشورهای همسایه با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی موجود در ایران و این کشورها نکته چندان قابل توجهی نیست، اما تراز تجاری منفی یک میلیارد و 300 میلیون دلاری با کشور ترکیه نشان می‌دهد که این کشور توانسته در ایران بازار خوبی برای محصولات خوراکی، صنعتی و البته پوشاک خود را به دست آورد. 

ترکیه طی شش ماهه نخست امسال یک و نیم میلیون تن کالا را با ارزش بیش از چهار هزار و 600 میلیارد تومان معادل کمتر از دو میلیارد دلار به ایران فروخته در حالیکه بازارش پذیرای بیش از 850 هزار تن کالا با ارزش دو هزار میلیارد تومان معادل 670 میلیون دلار بوده است. 

اما عراق طی نیمه نخست امسال با خرید بیش از سه میلیارد دلار کالا بزرگترین بازار را برای کالاهای ایرانی دارد، البته سهم زیادی از این بازار به پراید و پژو و سایر قطعات خودرو مربوط می‌شود اما عراق کالاهای دیگری نیز همچون محصولات صنعتی و کشاورزی را از ایران می‌خرد. 

در مقابل میزان واردات ایران از عراق در حدود 28 میلیون و 800 هزار دلار است، به این ترتیب تراز تجاری ایران با عراق دو میلیارد و 970 میلیون دلار است. 

افغانستان دیگر بازار بزرگ برای کالاهای صادراتی غیرنفتی ایران به حساب می‌آید، آمارها نشان می‌دهد که طی شش ماه نخست امسال ایران یک میلیارد و 260 میلیون دلار کالا را در ازای واردات هشت میلیون دلار کالا از افغانستان به این کشور صادر کرده است. 

همچنین روابط تجاری با آذربایجان در این مدت 133 میلیون دلار ارزآوری داشته در حالیکه این کشور نیز در این مدت 10 میلیون دلار کالا به ایران فروخت. 

ارمنستان نیز طی نیمه نخست امسال 63.8 میلیون دلار کالا را در مقابل صدور پنج میلیون دلار از کالاهایش از ایران خریداری کرد، همچنین صدور بیش از 700 هزار تن کالا به پاکستان برای ایران 283 میلیون دلار ارز آوری داشت در حالیکه خرید کالا از این کشور 113 میلیون دلار ارزبری داشته است. 

ترکمنستان نیز از دیگر همسایه‌های ایران است که بازارش برای یک میلیون تن کالای ایرانی ظرفیتی کمتر از 400 میلیون دلار دارد و ایران نیز برای کالاهای این کشور بازاری 13.7 میلیون دلاری بوده است.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا