اخباراخبار ویژه

نوروزانه بسپار/ گفت و گو با فعالین سفردوست صنعت پلیمر/ فرهاد نیازی فر: طبیعت گردی یک تفریح بی خطر نیست!

بسپار/ ایران پلیمر فرهاد نیازی فر هستم. تحصیلاتم لیسانس مهندسی شیمی هست و زمینه فعالیتم کنترل کیفیت و تضمین کیفیت و پیاده سازی استاندارد ایزو ۹۰۰۱. سه سال هست که در شرکت رسام پلیمر نامی مشغول به کار هستم.

اولین باری که به طبیعت گردی روی آوردم آبان ماه سال ۹۸ بود که در یک گروه گردشگری به نام داغچیلار (که به معنای کوهنوردان) ثبت نام کردم و برای دیدن آبشار لاتون با اتوبوس به سمت جنگلهای گیلان راهی شدیم. اولین پیمایش من در این سفر بود که مسیر تقریبا ۷ساعت رفت و برگشت رو از روستای لوندویل تا آبشار لاتون انجام دادیم .

از آن زمان به صورت هفتگی یا دو هفته یکبار و به طور خلاصه در هر فرصت زمانی با گروه یا به صورت انفرادی به طبیعت گردی می پردازم .

در مورد سفرهای کمپینگ و چند روزه نیز دارای تجربه سفرهای پیمایش ۲ و ۳ و ۴ روزه هستم که می توان به پیمایش ۳ روزه از روستای هزار رود طارم زنجان تا روستای تاریخی ماسوله – پیمایش ۲ روزه خلخال به شاندرمن و …اشاره کرد که پیمایش های سنگین همراه با کوله کشی محسوب می شوند.

در کل در مورد کمپینگ باید گفت که درصورت مساعد بودن وضعیت  آب وهوایی تجربه بسیار زیبایی است که به دلیل خارج شدن از جامعه انسانی و در دل طبیعت بودن ویژگی های منحصربفردی را در انسان به وجود می آورد و باعث تلفیق انسان با طبیعت می گردد که انرژی و احساس خوبی  است.

به طور کلی کمپینگ یک فعالیت تفریحی در فضای باز است که ممکن است شامل یک نفر و یا چندین نفر باشد. افراد در این نوع سفرها، در فضایی خارج از محل زندگی خود اقدام به برپایی چادر و یا خانه های موقت کنند. کمپینگ زمانی به حقیقت می پیوندد که اقامت تان در فضای طبیعت و دور از محل سکونت تان باشد .

کمپینگ شامل حداقل یک ۱ روز کامل و صبح کردن شب در همان محل می شود. شما در تمامی فصول و با توجه به امکانات تان می توانید کمپینگ را انجام دهید.

کمپینگ می تواند همراه با پیاده روی، قایقرانی، کوهنوردی، ماهیگیری و شکار باشد که لذت بیشتری را نصیب ما می کند. البته سلیقه ها و خواسته ها کاملا متفاوت است. برای شخص من پیاده روی در دل جنگلهای بکر و یا کوهنوردی در میان انبوه درختان و شب مانی در دل جنگل از بهترین موارد کمپینگ به حساب می آید .

 

پیشنهادهایی برای شروع طبیعت گردی

برای پاسخ به این سوال که دوستان چطور طبیعت گردی را شروع کنند این طور می توان گفت که در اولین مرحله و گام بایستی مقصد مورد نظر خود را انتخاب کنید و بعد از آن در مورد آن مکان اطلاعاتی را به دست آورده و سپس لوازم مورد نیاز برای سفر خود را آماده و مهیا کنید. برای مثال دوستان اگر کوه و طبیعت بکر کوه را به عنوان مقصد طبیعت گردی انتخاب کرده اند بایستی تمام تجهیزات لازم برای داشتن یک کوه نوری بسیار هیجان انگیز و بی خطر با خود به همراه داشته باشند.

برای انتخاب مقصد مورد نظر خود می توانید با مراجعه به وب سایت های اینترنتی و به دست آوردن اطلاعات مختصر در مورد مقصد مورد نظر و انتخاب یکی از تورهای طبیعت گردی اقدام به طبیعت گردی کنید. اگر برای اولین بار است که می خواهید به طبیعت گردی بپردازید به شما توصیه می کنم که حتما به صورت گروهی به سفر بپردازید چرا که می توانید در سفرهای گروهی تجربه های بسیار خوبی را به دست بیاورید و در سفرهای بعدی با استفاده از این تجربه های به دست آمده به صورت انفرادی و تکی نیز سفر کنید. همچنین در با اول سعی بر آن داشته باشید که طبیعت گردی بسیار آسانی را انتخاب کنید چرا که در بسیاری از مواقع بدن به اندازه کافی آمادگی نداشته و به همین جهت مشکلات زیادی در حین سفر ممکن است اتفاق بیفتد.

پیشنهادات من برای شروع گردشگری و  با توجه به اینکه محل زندگی من شهر تبریز است اکثرا مربوط به جنگلهای ارسباران و مناطق حفاظت شده است که از نظر آب وهوایی در تمام فصول سال ویژگی خاص خود را داراست .اگر برای بار اول قصد سفر کوتاه و یکروزه را دارید، جنگلهای جانانلو در شهرستان کلیبر و قدم زدن در میان انبوه درختان می تواند حس خوبی در شما ایجاد کند.

اگر قصد سفر به شمال را دارید بازدید از روستای ماسوله و متعاقب آن ورود به جنگلهای اطراف ماسوله می تواند تجربه مهیجی باشد که با کمک یک لیدر محلی می توان برای شب مانی در فصول بهار و تابستان خوب باشد .

 

لذت و مخاطرات سفر

در مورد جواب سوال در مورد لذت ها ومخاطرات طبیعت گردی باید عرض کنم که برای شخص من “هم زیستی با طبیعت” تأثیر تعيين کننده ای در تقویت روحیه ی نشاط، شادی و طراوت و ایجاد آرامش عمیق درونی در من دارد به طوریکه استرس های کاری و شخصی زندگی تا اندازه زیادی در من کاهش می یابد. تا مدت ها بعد از سفر دارای حس نشاط هستم و بدلیل هیجانات حین سفر و تخلیه انرژی اضافی تمرکز بالایی در انجام امور زندگی دارم .

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 233 ماهنامه بسپار که در نیمه اسفند ماه ۱۴۰۰ منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا