اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ نوآوری ها در زمینه ماندگاری (Sustaining) کمک فرآیندها

بسپار / ایران پلیمر تولیدکنندگان کمک فرایندها قابلیت ماندگاری (sustainability) را به فهرست نوآوری های ضروری افزوده اند. در این مقاله، گزارش هایی از آخرین پیشرفت ها ارایه شده  است.

در دنیای امروز، ماندگاری برای کمک  فرایندها و روان کار های (lubricants) مورد استفاده در آمیزه های پلاستیکی از مولفه های کلیدی محسوب می شود. مدت ها است این افزودنی ها برای سهولت آمیزه سازی و فراورش محصول نهایی استفاده می شوند، اما امروزه تولیدکنندگان به دنبال زنجیره های تامین و منابع سبز (زیستی، مترجم) هستند. البته کارآمدی هم مهم بوده و هم چنان تولیدکنندگان به مسائل اقتصادی نیز توجه ویژه دارند.

یک مثال ساده برای روند ماندگاری، شرکت Clariant است. در نمایشگاه K سال 2019 اعلام شد که این شرکت به همراه شرکت Neste که در ابتدا به عنوان تولیدکننده روغن شروع به فعالیت کرد، اما اکنون بازیگر پیشتاز در استفاده از منابع تجدیدپذیر است، گروهی برای تولید افزودنی ها بر پایه اتیلن و پروپیلن از هیدروکربن های تجدیدپذیر، تشکیل داده است.

هیدروکربن های تجدیدپذیر از مواد اولیه مانند روغن های رسوبی و پسماند به دست می آید. از آن جایی که افزودنی های Terra شرکت Clariant از لحاظ شیمیایی با مواد فعلی شباهت دارند، بنابراین نیازی به آزمایش مجدد، ثبت دوباره، تصحیح فرایند و دستگاه های تولیدی نیست.

علاوه بر انواع افزودنی های Terra، شرکت Clariant انواع افزودنی های Vita، افزودنی های بر پایه واکس از سبوس برنج، را برای پلاستیک های مهندسی با عملکرد زیاد، آمیزه های زیست پلاستیک، مستربچ ها و پوشش ها معرفی نمود.

بخش افزودنی های شرکت Clariant، ماندگاری را یکی از عوامل مهم پیشرفت در کمک فرایند ها و روان کار ها می داند. به عقیده شرکت، ماندگاری تبدیل به یکی از موضوعات اصلی مورد توجه برای اکثر مشتریان شرکت شده است. بسیاری از مشتریان عمده جایگاه جدید مدیران ماندگاری را ایجاد کرده اند. محصولات ماندگار چالشی غیرغذایی شرکت Clariant مانند Licocene Terra و Licocene RBW Vita توانسته اند رضایت این مشتریان را جلب کنند.

اهداف عملکردی

به گفته شرکت Clariant همه چیز به ماندگاری باز نمی گردد؛ با افزایش پیوسته قیمت رنگدانه و تولید، استفاده از کمک-فرایندها و روان کار های نوین به منظور بهبود پراکنش و کاهش مقدار رنگدانه های گران قیمت و افزایش نرخ تولید، رو به افزایش است. هم چنین افزایش تقاضا برای محصولاتی که پایداری گرمایی و رنگی عالی در شرایط سخت فرایندهای بسپارهای مهندسی در دمای بالا را ایجاد می کنند، نیز وجود دارد. بهبود پراکنش رنگدانه ها، هدف اول مشتریان شرکت Clariant است. وقتی مشتریان بتوانند مقدار فشار صافی (FPV) ناشی از یک رنگدانه با پراکنش سخت را برای مثال از 6 به 2 (افزایش فشار بار/گرم رنگدانه) بهبود ببخشند، دریچه جدیدی به کاربردهای فیلم و الیاف باز شده و در کنار آن می توان مقدار مصرفی رنگدانه های گران قیمت برای رسیدن به رنگ مورد نظر کاهش داد.

برگردان: مهندس دل آرا مهابادی  [email protected]

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۹ ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه ۹۹ منتشر شده است می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا