اخبار

نوآوری مدور: تازه ­ترین ­های خطوط بازیافت و دانه ­سازها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر  در این مقاله، انواع سامانه­ های جدید از جمله دانه سازها (granulators)، خطوط بازیافت، باریکه ­ساز­ها (shredders) و سوا­كن ­ها (sorters)، که در نمایشگاه K2019 به نمایش گذاشته شد، گزارش شده است.

نمایشگاه K2019 مملو از نوآوری­های مربوط به اقتصاد مدور بود. با این حال، درحالی که بازیافت شیمیایی و بسته ­بندی چندلایه بیشترین توجه را به خود معطوف کردند، پیشرفت­ های بسیاری نیز در بازیافت مکانیکی وجود داشت.

در این نمایشگاه، شرکت Starlinger یک سامانه حلقه بسته را برای کیسه ­های بزرگ از جنس پلی ­پروپیلن (PP) بافته­ عرضه کرد. مفهوم حلقه بسته برای کلان­ کیسه ­ها (big bags) (یا FIBCs: گنجایه­ های واسط فله ­ای منعطف) با دانه­ های PP شروع و از طریق مراحل تولید کیسه، مصرف کیسه، بازیابی و بازیافت، مجددا به گرانول PP تبدیل می­شود. با همکاری تولیدکنندگان کلان­ کیسه­ ها، Louis Blockx و LC Packaging، شرکت Starlinger این حلقه را شبیه­ سازی و کیسه­ های بزرگ پارچه ­ای جدید حاویPP  بازیافتی (rPP) را تولید کرده است.

مرحله بازیافت در خط بازیافت RecoStar Dynamic شرکت Starlinger انجام می­شود. علاوه ­بر صرفه­ جویی در هزینه ­های مواد اولیه، بازیافت کیسه ­های بزرگ، ردپای کربن را در این نوع از بسته­ بندی­های فله­ کاهش می­دهد.

برای نشان دادن کیفیت برابر کیسه ­های بزرگ rPP با کیسه­های ساخته شده از مواد نو از نظر استحکام کششی، وزن و ضریب ایمنی، نمونه­ های کیسه­ های حلقه بسته در نمایشگاه به نمایش گذاشته شدند.

 

بازیافت در رومانی

شرکت بازیافت Calex مستقر در رومانی اخیرا برای فیلم پسامصرف، یک خط بازیافت پویا (dynamic) با نام Starlinger RecoStar 105 C-VAC نصب کرده است.

شرکت Calex تا 700 تن پسماند پلاستیکی را در ماه در رومانی فرایند می­ کند. دو خط بازیافت Starlinger RecoStar 105 C-VAC استفاده می ­شوند. یک خط برای فراوری کلان­ کیسه ­ها استفاده می­شود، درحالی که خط دیگر فیلم ­های بسته ­بندی LDPE رنگی، شفاف و پر از چاپ را بازیافت می­کند.

در طول رانشگری، مقدار زیاد جوهر (ink) و رطوبت باقیمانده پس از فرایند شستشو در خطوط شستشوی بالاجریان می­توانند منجر به افزایش تشکیل گازها شوند. این کار با ترکیب یک خوراک­دهنده هوشمند، صافی مذاب پیوسته و واحد گاززدایی (degassing) C-VAC کنترل می­شود.

از طریق چگالش، همگن­ سازی مواد و اصطکاک حاصل، خوراک­دهنده هوشمند دارای یک خاصیت خشک­ کنندگی است و پس از حذف آلودگی باقیمانده توسط صافی مذاب، سطح مذاب تا 300 درصد در پودمان (module) C-VAC افزایش می­یابد و اجازه خروج موثر گازها را می­دهد.

 

فیلم مرطوب

سامانه بازیافت 54-TTC شرکت Tecnova به منظور استفاده برای فیلم بسیار مرطوب و با طرح چاپی زیاد طراحی شده است. این خط شامل یک یا چند مخزن ذخیره و یک سامانه خوراک­دهی فشاری (force feeding) که برای خوراک­دهی پیوسته رانشگر طراحی شده است، می­باشد. رانشگر به دو ناحیه گازگیری (venting) مجهز شده است و می­تواند با گزینه­ هایی شامل سامانه­ های چنده­ زنی (dosing) برای افزودنی­ها تجهیز شود. سامانه ابداعی  VTS (Vacuum Twin Stuffer) برای مواد با رطوبت زیاد وجود دارد.   

هم­چنین شرکت Tecnova صافی مذاب جدید 3M7 را تولید کرده است که می­تواند برای کاربردهای مختلف آمیزه ­سازی، دانه ­­ها، بازیافت پساصنعتی و پسامصرف و فیلم کشاورزی، استفاده ­شود. صافی، یک تسمه توری در اندازه­ ها و محدوده صاف کردن مختلف تا 80 میکرون است. این صافی کیفیت عالی دانه ­های بازتولید شده (regranulate) را در هزینه­ های عملیاتی کم تضمین می­کند و از یک سامانه تمام خودکار استفاده می­کند.

 

تولید مستقیم ورق

شرکت NGR (Next Generation Recycling Machines)  با گروه Kuhne در نمایشگاه K2019 همکاری کرد. از زمان اولین همکاری آن­ها در نمایشگاه K2016، چندین پروژه مشترک اجرا شده و علاقه به ترکیب بازیافت و تولید مستقیم ورق ایجاد شده است (شکل1).

 

برگردان: مهندس رویا پورشوشتر

[email protected]

 

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 209 ماهنامه بسپار که درنیمه اسفند ماه منتشر شده است، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا