اخبار

نمایشگاه K2019 امروز درهای خود را به روی بازدیدکنندگان می گشاید/ نگاه صنعت پلاستیک دنیا به دوسلدورف/ در آنجا چه می گذرد؟

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه K2019، معتبرترین نمایشگاه فناور صنعت پلیمر دنیا از امروز 24 مهر در شهر دوسلدورف آلمان درهای خود را بر روی انبوه بازدیدکنندگان می گشاید و طی 8 روز از دستاوردهای سه سالانه این صنعت پرده برداری می کند. این نمایشگاه همواره در میان ایرانیان با اقبال مواجه بوده و تعداد زیادی بازدیدکننده ایرانی همه ساله از این نمایشگاه بازدید می کنند. 

با بسپار و اخبار این نمایشگاه در روزهای آتی همراه باشید. کانال تلگرامی بسپار t.me/iranpolymer اخبار زنده بیشتری را در اختیار علاقه مندان قرار خواهد داد.

 

نگاهی به مهم ترین رهاوردهای نمایشگاه

 

نوآوری­ها

نوآوری­های صنایع پلیمری در نمایشگاه K2019 در 3 بخش کلی زیر معرفی شدند که عبارتند از:

  • صنایع پلیمری و انقلاب چهارم صنعتی: مشتمل بر مباحث اقتصادی مرتبط با این حوزه و چگونگی ایجاد ارزش افزوده­ برای سازمان­ها پیرو شبکه­سازی و انقلاب چهارم صنعتی
  • پلاستیک­ها و توسعه­ی پایدار: مشتمل بر مباحث مدیریت آب، انرژی­های تجدیدپذیر و بهبود چرخه اقتصادی مبتنی بر انتخاب مواد، فرآیندها و ماشین­ آلات بهینه با حداکثر صرفه اقتصادی
  • یکپارچگی سامانه­ها (بهبود مواد، طراحی و فرآیند): مشتمل بر مباحث استفاده از مواد اولیه جدید، افزودنی­ها، مهندسی طراحی با هدف کاهش وزن محصول نهایی و پلاستیک­های زیستی

کلیه­ ی تولیدکنندگان و شرکت­های متقاضی در نمایشگاه K2019 نوآوری­های شرکت خود را در یکی از حوزه­ های فوق به بازدیدکنندگان معرفی می کنند.

 

 

الف) نوآوری­های سامانه­ های قالب­گیری تزریقی

شرکت StackTeck آخرین دستاوردهای خود در حوزه سامانه­های قالب­گیری تزریقی را در بخش “یکپارچگی سامانه­ ها” نوآوری K2019 به نمایش گذاشت. مهم­ترین دستاورد این شرکت بهبود عملکرد قالب و ماشین­آلات با امکان تولید محصول سبک­تر بود ضمن اینکه ماشین ­آلات جدید این شرکت، امکان طراحی­ های پیچیده ­تر برای قطعات حساس را نیز فراهم کرده بود. StackTeck در زمینه طراحی قالب­ برای تولید محصولات پلی­ اتیلن ­ترفتالاتی نیز نوآوری داشته که تمام این محصولات و ماشین­­آلات در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

 

ب) اهمیت انقلاب چهارم صنعتی در صنعت پلاستیک

یکی از مباحث نوآورانه در نمایشگاه K2019 انقلاب چهارم صنعتی و تاثیر آن در صنایع پلیمر و به ویژه صنعت پلاستیک است که پیرامون آن سخنرانی و گزارش­هایی ارایه می شود. یکی از مهم­ترین پرسش­های مطرح شده در این حوزه ای است که: اهمیت انقلاب صنعتی چهارم در صنایع پلیمری دقیقا چیست؟ Industry 4.0 به یکپارچگی اطلاعات سازمان در حوزه­ های مختلف ماشین­آلات، انبار، فروش، نیروی انسانی و … کمک می­کند ضمن اینکه باعث بهبود وضعیت زنجیره تامین سازمان­ها نیز می­شود. به عبارت دیگر بخش ­های متفاوت زنجیره تامین تولیدکنندگان را به هم متصل می­ سازد و مفهوم جدیدی به شبکه می­ بخشد. به هر روی حداکثر تا 10-15 سال آینده مفاهیم این نسل چهارم وارد صنعت پلاستیک شده و هر شرکتی که مدعی نوآوری است باید در این حوزه دستاوردهایی ارایه دهد. در نمایشگاه K2019 این موضوعات به بحث گذاشته می شود و تاکید خواهد شد که تولیدکنندگان مدعی نوآوری باید به این سمت و سو حرکت کنند تا بتوانند  جایگاه نوآورانه خود را در میان رقبا حفظ کنند.

 

تدوین راهبرد بین ­المللی کلید موفقیت شرکت­های بزرگ

یکی از مباحث مهمی که در نمایشگاه K2019 مطرح خواهد شد، اهمیت نقش فارغ­ التحصیلان مهندسی پلیمر در صنایع پلیمریست. در این زمینه آقای دکتر Werner از انجمن تحقیقات شیمی و بسپار آلمان سخنرانی خواهد کرد. وی جذب نیروی تحصیلکرده کارآمد را از دغدغه­ های مهم صنعت پلاستیک برشمرده که عملا دو حوزه این صنعت را درگیر می­کند. یکی صنعت تولید پلاستیک که شامل صنایع تولیدکننده مواد اولیه، فرآیند تولید محصولات پلاستیکی و طراحی و تولید ماشین­آلات فرآیند پلاستیک است و دیگری صنایع مصرف­ کننده پلاستیک. دغدغه جذب نیروی کارآمد و متخصص برای شرکت­های بزرگ اهمیت بیشتری پیدا می­کند چه آنکه برای بقا و پیشرفت باید  چالش­های بین­ المللی را در حوزه­های مختلف شناسایی کنند و برای آن راهبردهایی در سطح بین ­المللی تدوین کنند تا در همان راستا برنامه ­ریزی­های مقتضی انجام شود.

آقای دکتر Werner در رابطه با وضعیت تحصیل در رشته مهندسی پلیمر در کشور آلمان می گوید که به طور کلی کشور آلمان از نظر آموزش و تربیت نیروی متخصص در میان تمام کشورها جایگاه ویژه­ای دارد و این سرآمدی در حوزه­ی آموزش و تربیت متخصصین مهندسی بسپار نیز صدق می­کند. نکته مهم دیگر ارتباط مستقیم و مستمر دانشجویان مهندسی بسپار دانشگاه­های آلمان با محققین موسسات تحقیقاتی است. این ارتباط مستمر باعث می­شود تا دانشجویان حین تحصیل، امکان شرکت در پروژه­ های تجربی را نیز داشته باشند که این راهبرد برای هر دو حوزه سودآوری دارد چه آنکه با این روش امکان تبادل اطلاعات و تجربیات فراهم می­شود و دستآورد مهمی برای موسسات تحقیقاتی و دانشگاه­ها خواهد بود.

انجمن شیمی و بسپار آلمان و همچنین موسسه تحقیقاتی وابسته به آن در نمایشگاه K2019 حضور دارند و دستآوردهای مشترک دانشگاهی و صنعتی خود را ارائه می دهند. ضمن اینکه امکان معرفی فرصت­های شغلی مرتبط برای کلیه­ی فارغ ­التحصیلان مهندسی بسپار حاضر در نمایشگاه نیز فراهم است. از آنجایی که یکی از راهبردهای اصلی این انجمن استفاده از اطلاعات و تجربیات نیروهای متخصص بین ­المللی است، حضور در نمایشگاه K2019 فرصت مناسبی برای معرفی فرصت­های شغلی و تحصیلی این انجمن به افراد متخصص حاضر در نمایشگاه خواهد بود. به عبارت دیگر این انجمن از فرصت به دست آمده در نمایشگاه K2019 استفاده می کند تا همچنان بتواند در راستای جذب بهترین نیروهای متخصص گام بردارد.

روشی که به نظر می­رسد می­تواند از سوی تولیدکنندگان ایرانی نیز در نمایشگاه­های داخلی نیز مدنظر قرار گیرد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا