اخبار

نعمت زاده: از برگزاری نمایشگاه در سایت های غیرمجاز جلوگیری شود

بسپار می نویسد،  محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت و معدن کشور با ارسال نامه ای به وزیر کشور خواستار ممانعت از برگزاری هرگونه نمایشگاه غیر مجاز شد. 

به نقل از پایگاه خبری عصر نمایشگاه، محمد رضا نعمت زاده در این نامه عنوان کرد: از آنجا که وزارت صنعت و معدن و تجارت متولی برنامه ریزی،سیاست گذاری و صدور مجوز برگزاری نمایشگاههای تخصصی و بین المللی در داخل و خارج از کشور میباشد، با توجه به گزارشهای متعدد از سازمانهای صنعت و معدن و تجارت استانها، یکی از بزرگترین چالش ها در این بخش عدم تمکین برخی نهادها و شرکت های غیر مرتبط در امر برگزاری نمایشگاه دانست و از اینرو خواستار عدم برگزاری هر گونه نمایشگاه غیرمجاز شد.
وزیر صنعت و معدن کشور در نامه ابراز کرد: برگزاری نمایشگاه در مکان های غیرمتعارف و فاقد استاندارد لازم علاوه بر مغایر بودن با ضوابط، بدلیل عدم بهره مندی این اماکن از امکانات و تجهیزات زیرساختی ضروری ازجمله امکانات اطفا حریق،بهداری، خدمات غذایی و بهداشتی موجب میگردد تا در صورت بروز هرگونه حادثه توان مقابله با آنها سلب گردد.
براین اساس نعمت زاده از وزیر کشور خواست از فعالیت شرکت ها و نهادهای غیر تخصصی و برگزاری نمایشگاه در خارج از سایت های نمایشگاهی رسمی و مصوب استانها جلوگیری شود. 

در این نامه که در تاریخ 1395/12/7 منتشر شده آمده است :
جناب آقای عبدالرضا رحمانی فضلی 

وزیر محترم کشور 

موضوع: جلوگیری از برگزاری نمایشگاه های تجاری خارج از سایت های نمایشگاهی رسمی و مصوب استانها 

باسلام؛
احتراما هماهنگونه که مستحضرید، وزارت صنعت، معدن و تجارت( سازمان توسعه تجارت ایران) براساس بند ( 31 ) ماده ” 5″ اساسنامه سازمان مذکور طی ابلاغیه شماره 30768ت/31056 ه مورخ 1383/6/18 هیات وزیران، متولی برنامه ریزی، سیاست گذاری و صدور مجوز برگزاری نمایشگاه های تخصصی و بین المللی در داخل و خارج از کشور می باشد. به همین منظور ، با انجام بررسی های لازم، دستوالعمل ها و شیوه نامه های مربوطه با رویکرد استانداردنمودن فرآیندانجام کار، تهیه و به کلیه سازمان های تابعه در استانهای کشور جهت اجرا ابلاغ شده است. 

لیکن حسب دریافت گزارش های متعدد از سازمان فوق الذکر، در حال حاضر مهمترین چالش در این بخش عدم تمکین برخی نهادها و شرکت های غیرمرتبط در امر برگزاری نمایشگاه ها به ضوابط مورد اشاره می باشد. در همین رابطه بارها مشاهده شده است که علی رغم مخالفت سازمان های مسئول در استان، نمایشگاه هایی مشابه تقویم نمایشگاهی استان، بدون هماهنگی و دریافت مجوز، در اماکن غیر متعارف و فاقد استاندارد لازم از جمله پادگان ها، اماکن ورزشی، پارک ها و … برگزار می گردد.این امر فارغ از مغایر بودن با ضوباط، از یک سو به دلیل استانداد نبودن و عدم بهره مندی این اماکن از امکانات و تجهیزات زیرساختی ضروری برای برگزاری نمایشگاه های تجاری از جمله امکانات اطفاء، حریق بهداری، خدمات غذایی و بهداشتی و … موجب می گردد تا در ضرورت بروز حوادث احتمالی توان مقابله مناسب با آنها میسر نگردد و از سوی دیگر نیز به دلیل عدم وجود سالن های مناسب و برخوردار از نور، تهویه مطلوب، بانک، بیمه و … برگزاری نمایشگاه در اماکن فوق، از کیفیت لازم برخوردار نباشند و موجبات عدم رضایت مندی مشارکت کنندگان و بازدید کنندگان را باعث گردد. 

لازم به ذکر است در این خصوص کرارا از سوی سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها و سازمان توسعه تجارت ایران به نهادهای ذیربط از جمله اداره اماکن و … به منظور ممانعت از برگزاری نمایشگاه در اماکن یاد شده مطرح شده است، لیکن کماکان شاهد ادامه این روند در سراسر کشور می باشیم.
با عنایت به توضویحات فوق و تبعات منفی اینگونه اقدامات در سلامت و امنیت جانی و مالی مردم، خواهشمند است دستور فرمائید از فعالیت شرکت ها و نهادهای غیرتخصصی و برگزاری نمایشگاه در اماکن فوق الاشاره جلوگیری به عمل آورده شود. 

محمد رضا نعمت زاده 

رونوشت:
جناب آقای سراج، رئیس محترم سازمان بازرسی کشور جهت آگاهی . 

جناب آقای خسرو تاج قایم مقام محترم وزیر در امور تجارت و رئیس سازمان توسعه تجارت ایران جهت اطلاع و پیگیری. 

جناب آقای صادقی مشاور محترم وزیر و مدیرکل دفتر ارزیابی و عملکردو پاسخگویی به شکایات جهت اطلاع. 

روسای محترم سازمانهای صنعت، معدن و تجارت استانها جهت اطلاع

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا