اخبار

نشست خبری معاون وزیر و مدیرعامل NPC برگزار شد/ تکلیف صنعت پتروشیمی تکمیل زنجیره ارزش است

بسپار/ایران پلیمر صبح امروز مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل NPC  به همراه معاون برنامه ریزی و رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی در یک نشست خبری که با مدیریت مدیرکل روابط عمومی و مدیرنمایشگاه برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

در ابتدای این جلسه شاهمیرزایی به ایجاد صنعت پتروشیمی در سال 1342 با تولید کودشیمیایی در مرودشت شیراز اشاره کرد، از تولید یک و نیم میلیون تنی در سال پایانی پیش از انقلاب گفت و ظرفیت امروز این صنعت را تا پایان 1400 معادل 90 میلیون تن اعلام کرد.

شاهمیرزایی گفت: از این میزان 25 میلیون تن خوراک بین مجتمعی است و حدود 30 میلیون تن مازاد بر تقاضای داخلی و صادرات است که امسال 14 میلیون دلار ارزآوری برای شرکت داشته. 12.5 میلیون دلار آن تا پایان سال در سامانه نیما عرضه می شود و مابقی جهت تامین تجهیزات و خریدهای مجتمع ها اختصاص می یابد.

10 میلیون تن از محصولات ما هم تقاضای داخلی دارد که از طریق بورس کالا عرضه می شود. 2-2.6 هم انواع کودهای شیمیایی است که عمدتا از طریق وزارت جهاد کشاورزی توزیع می شود.

معاون وزیر نفت در ادامه افزود: برنامه ششم توسعه یکسال تمدید شده و ما تاپایان آن یعنی 1401 به ظرفیت اسمی 104-105 میلیون تن خواهیم رسید. و در پایان برنامه هفتم به 14.-142 میلیون تن و در برنامه هشتم به 199 میلیون تن یعنی طی دو برنامه پیش رو ظرفیت امروز صنعت پتروشیمی دو برابر خواهد شد.

با توجه به این حجم تولید در آینده، وزیر دانشمند نفت در روز پتروشیمی و در شرکت پژوهش و فناوری تکلیفی مشخص کردند که تکلیفی تاریخی است. به صورت جهشی می باید تا پایان دولت جاری از واردات تمامی کاتالیست های مورد نیاز این صنعت خودکفا بشویم که مستلزم استفاده از همه ظرفیت های دانش بنیانی کشور است. همین جا از همه بخش های خصوصی دارای دانش فنی دعوت می کنیم تا ما را در این مسیر همراهی کنند.

مدیر شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش دیگری از این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

دو مورد از این سوالات به صنایع پایین دستی پتروشیمی و صنایع تبدیلی و تکمیلی پتروشیمی مرتبط بود که در ادامه می خوانید:

خبرگزاری پانا: تغییر فرمول قیمت گذاری پایه محصولات پتروشیمی در بورس کالا و مستقل کردن آن از دلار تا چه جد جدی است؟ اخذ مالیات از مواد خام و نیمه خام صادراتی که محصولات پتروشیمی را هم در بر می گیرد مصوب و اجرایی شده در بودجه سال 1401؟

دکتر عباس زاده، معاون برنامه ریزی NPC: در واقع معافیت از مالیات مشوقی برای صادرات صنایع بوده است که در بودجه 1401 برای مواد خام و نیمه خام حذف شده. قرار بوده در مورد مواد معدنی اعمال شود که به محصولات پتروشیمی هم تسری پیدا کرده است. در هر حال اعتقاد ما این است معافیت باید مشمول تولیدکنندگانی باشد که زنجیره داخل را تامین می کنند. حذف این معافیت برای 1401 نهایی شده ولی تجدیدنظر در آن را برای سالهای آینده دنبال خواهیم کرد.

دکتر متقی، رییس دفتر توسعه صنایع پایین دستی: نمایشگاه ایران پلاست عرصه ظهور و بروز توانمندی های صنایع تکمیلی پتروشیمی است. این حوزه ای دانش محور و دارای تاکنولوژی است و در عین حال می تواند اقتصاد کشور را حرکت بدهد و اشتغالزا باشد.

اساس قیمت گذاری فعلی دستورالعملی است که در دی ماه 1399 ابلاغ شده و بر اساس نت بکی است که از سه مجله معتبر منتخب گرفته می شود. حذف اثر قیمت ارز و حرکت به سمت ریال صرفا یک پیشنهادی است که از سوی وزارت صمت و بورس کالا مطرح شده. دقت کنید که در زنجیره نفت خام به نفتا، خوراک و محصول پتروشیمی یا گازهای اتان و متان، خوراک و محصولات پتروشیمی تمامی قیمت گذاری ها بر اساس قیمت های جهانی است و بدون بررسی جوانب امر نمی شود فقط یک بخش از این زنجیره را از دیگر ارکان مستقل کرد.

 

انجمن ملی صنایع پلیمر: در بحث حجم عرضه و عرضه گریدها همیشه از سوی صنایع تکمیلی مطالبه جدی وجود داشته است. آیا عرضه تمامی محصولات از طریق بورس کالا محقق خواهد شد؟ برنامه جنابعالی برای صنایع تکمیلی چیست؟

شاهمیرزایی: حمایت جدی دولت و برنامه آن حمایت اساسی از صنایع داخلی و تکیه بر توان داخلی است. ما برنامه های خود را به برجام گره نزده ایم هر چند توافق تسهیلاتی را ایجاد خواهد کرد. شاهد بودید که روز گذشته و در مراسم افتتاح هم شعار وزیر محترم نفت تاکید بر تکمیل زنجیره ارزش بود. به دنبال تعریف مشوق هایی در این مسیر هستیم. موانع بین دستگاهی را برطرف خواهیم کرد. از طریق شرکت پژوهش و فناوری به صنایع پایین دستی خدمات فناورانه خواهیم داد و تصمیم داریم از محل 1.5 میلیارد دلار ارز صادراتی در اختیار در بازارهایی که نیاز و تقاضای عمده وجود دارد سرمایه گذاری کنیم. از همه کسانی هم که در این حوزه چه به لحاظ سرمایه و چه به لحاظ دانش ظرفیت هایی دارند دعوت می کنیم تا دست در دست هم این صنعت را به معنای واقعی ملی کنیم.

دکتر متقی: شما مثل دوست قبلی به الگوی جدید تنظیم بازار اشاره دارید که یک پیشنهاد است و باید بررسی شود که آیا شدنی هست یا خیر. اینکه تمام محصولات پتروشیمی از طریق بورس عرضه شوند. شرکت NPC همواره سیاست و اولویتش تامین بازار داخلی قبل از صادرات بوده. در خیلی از گریدهایی که نگرانی برای آنها وجود دارد، مثل PET ما امسال اصلا صادرات نداشتیم. در PP حدود 90 درصد وارد بازار داخلی می شود. در PVC فقط 10 درصد صادرات داریم. در ایزوسیانات ها تا 90 درصد به مصرف داخلی می رسد. درست است که هدف ما توسعه صنایع تکمیلی است ولی فراموش نکنید که یک سوم ارز نیمایی کشور را پتروشیمی ها تامین می کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا