اخبار

نشست خبری سیزدهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست برگزار شد/ ایران پلاست کانونی برای تعمیق ارتباطات و رونق کسب و کار/ درآمد ۱۷میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی کشور

بسپار/ ایران پلیمر دکتر بهزاد محمدی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، صبح امروز (25 شهریور ماه) و در نشست خبری دوره سیزدهم نمایشگاه بین المللی ایران پلاست گفت: صنعت پتروشیمی یک بنگاه اقتصادی و یا یک تجمیع از بنگاه های اقتصادی نیست بلکه یک نظام اقتصادی در کشور است که روز به روز بر اهمیت آن افزوده می شود.

در حال حاضر ظرفیت تولید این صنعت 65.8 میلیون تن است. از این میزان محصولات تولیدی که مشتمل بر 31 میلیون تن قابل عرضه به بازار است، 22.5 میلیون تن صادر و 8.5 میلیون تن در بازار داخل به مصرف می رسد.

وی ادامه داد: مجموع در آمد پتروشیمی ها در حال حاضر 17 میلیارد دلار است که این عدد در دو افق 1400 و 1404 به عدد قابل توجهی خواهد رسید. میزان اشتغال نیز از 108 هزار نفر به 123 هزار نفر افزایش خواهد یافت.

در حال حاضر 544 نوع محصولات شیمیایی تولید می کنیم که 18 نوع آن پلیمری بوده  و به 3300 گرید تبدیل می شود.

در سال های 75 تا 85 شاهد جهش در تولیدات پتروشیمی ها بودیم و در ابتدای کار دولت تدبیر و امید در سال 92 میزان تولیدات ما بالغ بر 57 میلیون تن بود که در نظر داریم تا سال های 1400 و 1404 دو جهش دیگر در این صنعت را رقم بزنیم. جهش دوم این صنعت ظرفیت 66 میلیون تنی را به 100 میلیون تن ارتقا خواهد داد. با بهره برداری از 27 طرح تا سال 1400 این ظرفیت جدید محقق می شود و درآمد 17 میلیارد دلاری به 25 میلیارد دلار می رسد.

در شش ماهه ی دوم همین سال طرح های شاخصی مانند متانول کاوه که بزرگترین طرح متانول جهان خواهد بود ، اولفین ایلام، متانول بوشهر و PBR تخت جمشید را افتتاح خواهیم کرد. تا سال 1400 نیز 16 طرح دیگر را به بهره برداری خواهیم رساند.

جهش سوم شامل 26 پروژه است که در حال حاضر میزان پیشرفت آنها از 5 تا 45 درصد متغیر است و در آمد ما تا سال 1404 به رقم 37 میلیارد دلار خواهد رسید که به یک صنعت دست نیافتنی ملانند نفت بدل خواهیم شد.

40 مجوز نیز در رابطه با سرمایه و دانش فنی صادر کرده ایم که دستاورد های آنان در آینده را در شمول جهش دوم و سوم به حساب نیاورده ایم.

وی در ادامه صحبت های خود برای خبرنگاران رسانه ها، ایران پلاست را مهم ترین نمایشگاه کشور در حوزه ی پتروشیمی برشمرد و به آماری در این خصوص اشاره کرد: در این نمایشگاه 570 شرکت داخلی و 35 شرکت خارجی مشارکت دارند. 12 هیات تجاری از 10 کشور دنیا و 14 کشور به صورت انفرادی  از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. این نمایشگاه کانونی برای تولید کنندگان پتروشیمی و بنگاه های صنعت پلیمر و پلاستیک است و ما برای تعمیق ارتباطات و و رونق هر چه بیشتر کسب و کار در آن کوشیده ایم.

وی افزود: در حال حاضر 850000 نفر در صنایع پایین دست پتروشیمی در 15000 بنگاه فعال مشغول به کار هستند که بی شک رشد پتروشیمی ها بر تعداد آن ها خواهد افزود. در این نمایشگاه، وزارت نفت توجه ویژه ای نسبت به استارتاپ ها و شرکت های دانش بنیان داشته و ما آن ها را بازوهای کمکی وزارت نفت می دانیم. نکته ی مهم در رابطه با ایران پلاست همایش اکو پلاس است که امسال به نمایشگاه اضافه شده و 11 وزیر از کشورهای آسیای میانه و کشورهای همسایه نشستی با وزیر نفت خواهند داشت و در کنار آن از نمایشگاه نیز بازدید خواهند کرد و ما امیدوار به دستاوردهای آن هستیم.

این را هم باید اضافه کنم که در برنامه های خود توسعه ی کمی و کیفی را به طور همزمان دنبال می کنیم و در کنار رشد صد درصدی و و رسیدن به ظرفیت 133 میلیون تن برنامه هایی نیز برای توسعه ی کیفی ورشد متوازن داریم که با اطلاع دقیق از بازار های جهانی و هدف گذاری های صادراتی و رونق بخشی به صنایع پایین دستی تهیه و تنظیم شده است.

مرضیه طهماسبی، رییس دفتر صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز در این نشست گفت: برای تنظیم بازار هر دو هفته یک بار در NPC جلسه برگزار می کنیم. هرجا که قیمت ها نسبت به ارزش های بین المللی کاهش داشته با تقاضای کاذب و ورود دلال ها مواجه بوده ایم. در هر حال، به طور کلی برنامه هایی را برای پتروشیمی ها و صنایع پایین دستی در دست اجرا داریم که از جمله ی آنها می توان به تخفیفات پلکانی و فروش اعتباری اشاره کرد که به ویژه توسط هلدینگ خلیج فارس دنبال می شود.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا