مقالات

نسل چهارم صنعت و نقش آن در اننقال مواد در فرآیندهای پلاستیک

بسپار/ ایران پلیمر نسل چهارم صنعت یا انقلاب صنعتی چهارم و با Industry 4.0 به سرعت در حال گسترش در زمینه جابجایی مواد است و تأمین‌کنندگان به دنبال راهکارهایی برای پاسخ به تقاضاهای صنایع قالب‌گیری تزریقی در بستر صنعت 4.0 هستند.

اجرای بهره‌ور و مقرون به صرفه یک عملیات قالب‌گیری تزریقی، نیاز به تأمین مواد در مکان صحیح، در زمان صحیح و به میزان صحیح، دارد. تأمین‌کنندگان سامانه‌ها و تجهیزات جابجایی مواد، این نیازها را با استفاده از سامانه‌های نقلیه مدرن، قیف ­های پیچیده، ترازوها و تجهیزات توزین که قادر به انتقال بسپار، افزودنی‌ها، پرکننده‌ها و رنگ، با دقت بالا به ماشین تزریق هستند، انجام می‌دهند. علاوه بر این به حداقل رساندن میزان توقف ماشین‌آلات و بهره‌گیری از قنون تمیز کردن سریع تجهیزات، برای کوتاه‌تر کردن فعالیت دستگاه‌ها و اجرای سریع‌تر تغییرات روی آن‌ها، از پیش‌نیازها هستند. مازاد بر این، تولیدکنندگان ماشین‌آلات جانبی پلاستیک نیز، به عنوان بخشی از پروژه شتاب‌ده‌ی به دیجیتالی سازی صنعت، از سامانه‌های سازگار با صنعت 4.0، در تجهیزات خود استفاده می‌کنند.

طبق گفته مدیرعامل شرکت Summit Systems، که یک شرکت بریتانیایی پیش­تاز در زمینه ارائه خدمات و تولید ماشین‌آلات جانبی صنعت پلاستیک است، تغییرات در سامانه‌های جابجایی مواد به سوی یکپارچگی و نظارت بیش از پیش، به سرعت در حال گسترش است. در حالی که اینترنت اشیاء و صنعت 4.0 در حال حاضر واژه‌هایی غیر واقعی به نظر می‌رسند اما اکنون تأمین‌کنندگان ماشین‌آلات مجبور به سرمایه‌گذاری در دانش برای ایجاد منافع واقعی برای تولیدکنندگان با استفاده از داده و ارتباطات و کاهش هزینه‌های آینده آن‌ها هستند. به عنوان مثال، خشک کردن بسپارها همیشه بر مبنای فرضیات انجام می‌شود و البته این امر می‌تواند اشتباه و گاه فاجعه‌بار باشد، از این رو تمرکز زیادی روی درک کامل شرایط اولیه مواد، قبل از محاسبه انرژی مورد نیاز برای خشک کردن آن وجود دارد. اکنون رطوبت‌سنج‌ها می‌توانند ارتباط کامل بین اجزای مختلف سامانه در فرایند خشک کردن را برقرار کنند.

“هم­چنین ما یک راهکار پیشرفته IoT در اختیار داریم که قادر به فعالیت در یک محدود 5 کیلومتری و پشتیبانی از 1500 وسیله بوده و پیاده‌سازی و توسعه این سامانه نیز به آسانی امکان‌پذیر است. بیشتر سامانه‌ها، از ترکیبی از ارتباطات وای فای و بلوتوث و یا روش سلولی استفاده می‌کنند (دو مورد اول، پهنای باند خوبی دارند اما محدوده پشتیبانی آن‌ها کم است اما در روش سلولی، ارتباطات در بخش‌های مختلف تقویت می‌شود). سامانه مورد استفاده ما پهنای باند کمتری دارد اما پوشش آن بسیار عالی است. ما تقریباً می‌توانیم هر حسگر یا اندازه­ گیر (Gauge) را بدون نیاز به کابل‌کشی به سامانه وصل کنیم. توسعه‌های آینده ما بیشتر در زمینه بهبود سامانه نظارت برای استفاده از اطلاعات IoT و نیز توسعه سکو (platform) و آماده‌سازی یک داشبورد مناسب برای پایش از راه دور است.”

شرکت Koch Technik، یک ابزار رنگ‌آمیزی مستقیم توسعه داده است که یک راهکار مقرون به صرفه برای اندازه‌گیری مستقیم مستربچ یا افزودنی‌ها در ورودی ماشین‌آلات فرایندی است. این شرکت می‌گوید که از ابزار مذکور، در ماشین‌های قالب‌گیری تزریقی و اکسترودرها برای رنگ‌آمیزی مستقیم مواد گرمانرم استفاده شده است. این واحد رنگ‌آمیزی از طریق یک فلنج به قیف دستگاه متصل می‌شود و از آن برای سنجش چنده (dose) مواد در جریان مواد ورودی، استفاده می‌شود. همه برنامه‌های مورد نیاز برای چنده ­زنی دقیق چه در دستگاه قالب‌گیری تزریقی و چه در یک پالس دورانی اکسترودر توسط یک سامانه کنترلی جدید انجام می‌شود. کنترل از طریق یک صفحه لمسی انجام می‌شود که در آن فهرستی به صورت ساختارمند وجود دارد. برنامه‌ها از طریق صفحه لمسی حساس انتخاب و اصلاح می‌شوند. مقادیر چنده­ها را می‌توان به صورت پیوسته به صورت درصد یا ثانیه تنظیم کرد.

 
برگردان: دکتر افشین آشفته
 

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا