اخبار

نرخ سود صادراتی ۱۴درصد شد/مشوق ۱۰۰۰میلیارد تومانی نقدی وغیرنقدی

بسپار می نویسد، معاون کل سازمان توسعه تجارت از پیشنهاد اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اعطای مشوق‌های نقدی و غیرنقدی در سال آینده خبر داد و گفت: نرخ سود تسهیلات صادراتی ۱۴ تا ۱۶ درصد شد.


به گزارش مهر، محمدرضا مودودی در نشست خبری امروز خود با خبرنگاران با بیان اینکه اختصاص ۱۰۰۰ میلیارد تومان مشوق نقدی و غیرنقدی برای حمایت از تولیدکنندگان در سال ۹۵ پیشنهاد شده است، گفت: این پیشنهاد سازمان توسعه تجارت به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شده است که امیدواریم در محتوای بودجه گنجانده شود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران افزود: متاسفانه علی رغم در نظر گرفتن برخی مشوق‌های نقدی و غیرنقدی از سوی سازمان توسعه تجارت ایران برای حمایت از بخش صادرات، صادرکنندگان استقبالی از دریافت این یارانه‌ها صورت ندادند و هم اکنون برخی از این ظرفیت‌ها خالی مانده است.

وی ادامه داد: در دو دهه گذشته رشد چشمگیری در عرصه صادرات کشور صورت گرفته و آمارهای صادراتی از کمتر از ۵ میلیارد دلار با احتساب خدمات فنی مهندسی به بیش از ۵۰ میلیارد دلار رسیده؛ اگرچه در دوران تحریم ارتباط ایران با دنیا مستقیم نبوده و دیوار تحریم مانع از تبادل کالا و پول شده است.

به گفته مودودی، در سال‌های گذشته علی رغم پرداخت‌های سنگین، جوایز صادراتی منجر به صادرات پایدار نشده و فرآیند روبه رشدی را در صادرات شاهد نبوده ایم؛ همانطور که با قطع شدن جوایز صادراتی، سقوط آمارهای صادرات را شاهد هستیم.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: در ۱۰ سال اخیر صادرات غیرنقدی منهای میعانات گازی رشد مناسبی داشته اما بخش عمده آن را مواد اولیه تشکیل می‌دهد در حالی که واردکنندگان مواد اولیه از ایران به دلیل منافع خود تحریم‌ها را نادیده گرفته و اقدام به خرید کالاهای وارداتی ایران که شامل مواد اولیه و خام هستند، کرده‌اند و در مقابل مانع از واردات کالاهای وارداتی با ارزش افزوده بالای ایران شده است.

وی افزود: هم اکنون بخش عمده ای از صادرات کالاهای ایرانی به درخواست طرف‌های خارجی نیست و ایران به صورت مستمر، مشخص و مستقیم حضوری در بازارهای صادراتی ندارد، این در شرایطی است که کالاهای ایران باید با تقاضای خارجی ها صادر شود که بتواند صادرات پایداری را رقم بزند.

مودودی اظهار کرد: از سال ۲۰۱۱ که دنیا سال بحران اقتصادی شد، توازن بین کالا و بازار را احساس کردیم و به یک تقارن یک به یک بین تولید و بازار رسیدیم؛ به این معنا که انبار کشورهای توسعه یافته در حال انباشت است و اگر تاجران ایرانی رویکرد برون‌گرایی را تقویت نکنند، برندهای قدرتمند جهانی همسایه دیوار به دیوار صنایع ایران می‌شوند.

مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: فرصت‌های پیش روی کالاهای صادراتی ایران به عراق و افغانستان باید تقویت شود و بر این اساس سازمان توسعه تجارت از افرادی که در نمایشگاه های این کشورها حضور می یابند، حمایت کرده و تا سقف ۵۰ درصد از هزینه های آنها را پوشش می دهد، در حالی که علی رغم اطلاع رسانی های صورت گرفته، شرکت‌های صادراتی ایران برای گرفتن این یارانه ها حرکت‌های موثر انجام نمی‌دهند.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه پاسخ به سئوال مهر تصریح کرد: خط منظم کشتیرانی به شمال و آستاراخان فعال شده است و بنا داریم تا صادرات محصولات کشاورزی خود به روسیه را تقویت کنیم. بر این اساس، یارانه هایی برای این خط منظم کشتیرانی از سوی سازمان توسعه تجارت در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: از ۴ اسفندماه خط هوایی برای جابه‌جایی بار صادراتی به روسیه با یارانه سازمان توسعه تجارت ایران آغاز به کار می‌کند که بر این اساس، ۲۵ درصد از هزینه خط هوایی حمل بار صادراتی به روسیه پرداخت می شود.

مودودی خاطرنشان کرد: بر این اساس، ۳ میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان معادل ۲۵ درصد کل هزینه سفرهای انجام شده به روسیه از سوی سازمان توسعه تجارت ایران پرداخت خواهد شد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: دو مشوق نقدی و  غیرنقدی هم به میزان ۲۰۰ میلیارد تومان تعریف شده است که در قالب یارانه سود تسهیلات بانکی پرداخت خواهد شد.

وی همچنین تصریح کرد: براساس توافقات انجام شده میان سازمان توسعه تجارت ایران، بانک توسعه صادرات و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، مقرر شده ۲۰۰ میلیارد تومان برای پرداخت یارانه سود تسهیلات صادراتی پرداخت شود تا ۶ درصد از سود این تسهیلات بسته به نوع توافق پرداخت شود.

مودودی افزود: اگر تسهیلات با نرخ ۲۲ درصد باشد یا سود نهایی تسهیلات برای صادرکنندگان از این محل ۱۶ درصد و چنانچه نرخ سود ۲۰ درصد باشد، برای صادرکنندگان با نرخ ۱۴ درصد محاسبه خواهد شد.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: ۵۰ میلیارد تومان به صورت غیرنقدی در بخش زیرساخت‌ها و فضای نرم افزاری هزینه خواهد شد که بخشی از آن برای راه اندازی خطوط منظم کشتیرانی و هوایی پرداخت شده است.

وی به برگزاری پنجمین نمایشگاه صنعت تفریحات از ۲۵ بهمن در تهران اشاره و خاطرنشان کرد: مجموعه ای از فناوری ها، تولیدات، خلاقیت‌ها و صنعت ایده سازی در حوزه تفریحات به نمایش گذاشته خواهد شد، ضمن اینکه ۱۷ کشور در قالب هیات‌های تجاری از ایتالیا، سوئد، اسپانیا، استرالیا، لبنان، چین و ترکیه در این نمایشگاه حضور خواهند یافت.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران خاطرنشان کرد: ایران کشوری ۴ فصل است که شرایط اقلیمی آن می‌تواند پتانسیل مناسبی برای حوزه صنعت تفریحات باشد اما ایران هم‌اکنون از میان ۱۷۰ کشور، رتبه ۹۶ را دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا