اخبار

نخستین استاندارد اروپایی برای لوله‌های PVC-O تحت فشار تدوین شد

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر نخستین استاندارد اروپایی برای لوله‌های PVC-O بدون نرم‌کننده پس از یک فرایند چهار ساله توسعه که توسط TEPPFA آغاز شده بود، منتشر شد. استاندارد EN17176 PVC-O ویژه سامانه‌های لوله‌ای در 28 کشور اروپایی و 6 کشور عضو دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب استاندارد جدیدی را ایجاد می‌کند که در اروپا به صورت  داوطلبانه در کارخانه‌های تولید لوله‌های PVC-O به کار گرفته می‌شود؛ این در حالی است که پیش‌تر تنوعی از استانداردهای غیریکپارچه در سطح ملی وجود داشت. 
رئیس 155امین کمیته استانداردسازی اروپا، خانم Monica de la Cruz می‌گوید: TEPPFA در کمک به توسعه این استاندارد جدید نقش مهمی ایفا کرده است و تضمین می‌کند که لوله‌های PVC-O که در حیطه این استاندارد تولید می‌شوند، کیفیت خوبی دارند و متناسب با اهدافی هستند که برای آن طراحی شدند. 
این استانداردها امکان تعریف مشخصاتی را در سامانه‌های لوله‌های PVC-O فراهم می‌کند که برای استفاده در مصارفی چون تامین آب، زه‌کشی تحت فشار (تا سقف فشار 25 بار)، مجرای فاضلاب، سامانه‌های تصفیه فاضلاب و آبیاری، در رو یا زیر زمین مناسب خواهند بود. این مسئله در خصوص سامانه‌های آب آشامیدنی تحت فشار تا دمای 45 درجه سانتیگراد و همچنین سامانه‌های فاضلاب تحت فشار و آبیاری صادق است. 
طراحی PVC-O چگونه است؟
PVC-O یک ماده مستحکم است که با آرایش‌دهی ویژه مولکول‌ها در طول فرایند تولید، توسعه داده شده است که سبب استحکام بیشتر در عین وزن کمتر نسبت به PVC-U استاندارد می‌شود و مقاومت ضربه و استحکام کششی بهتری دارد. 
این ماده برای نخستین بار در دهه 1970 تولید شده و از آن زمان مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال تولید آن‌ها در حجم بالا با دشواری روبه‌رو بوده است. یک PVC-U پیش شکل گرفته  با قطری کمتر و ضخامت بیشتر اکسترود می‌شود که سپس تحت شرایط کنترل‌شده منبسط می‌شود. این روش سبب می‌شود قطر لوله افزایش یافته و مولکول‌ها آرایش مجدد بیابند و در دو جهت کشیده شده و PVC-O را شکل دهند. نوآوری‌های اخیر در فرایند تولید سبب شده است که امکان ساخت لوله‌های PVC-O تا قطر 1200 میلی‌متر نیز فراهم شود؛ مسئله‌ای که برای نخستین بار توسط این استاندارد مورد توجه قرار گرفته است. به این ترتیب بازارهای جدیدی برای این محصولات ایجاد شده و گستره محصولات این صنعت افزایش یافته است. مصرف اندک مواد و کاهش مصرف انرژی در این فرایند به پایدار بودن و بهبود قابلیت بازیافت PVC-O کمک می‌کند. 
سایر مزایای این محصول شامل موارد زیر است:
  افزایش انعطاف؛
  افزایش مقاومت نسبت به خستگی دوره‌ای؛
  سه برابر شدن مقاومت ضربه در مقایسه با PVC-Uهای قدیمی؛
  کاهش حساسیت به شکاف با مقاومت بالا نسبت به ترک‌خوردگی و شکستن؛
  و ظرفیت هیدرولیک بالاتر، سرعت جریان پایین‌تر و کاهش هزینه‌های پمپاژ. 

TEPPFA شریک تجاری کمیته طراحی استاندارد است که در توسعه بسیاری از استانداردهای 221 CEN/TC 155 که در حال حاضر مورد استفاده قرار گرفتند، و همچنین 40 پروژه همزمان دیگر، مشارکت داشته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا