اخبار

نتایج رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور اعلام شد/ دو پژوهشگاه مرتبط با پلیمر و پوشش در صدر

بسپار می نویسد، بر اساس نتایج رتبه بندی سال 1394- 95 دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور دانشگاه های تهران، صنعتی شریف، هنر اسلامی تبریز، علوم پزشکی تهران و پژوهشگاه دانش های بنیادی حائز رتبه نخست در 5 زیرگروه شدند.

 دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: گروه رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور برای ششمین سال متوالی، دانشگاه ها و موسسات پژوهشی را به صورت رسمی بر اساس شاخص ها و معیارهای مصوب ششمین نشست فوق العاده وزاری آموزش عالی کشورهای اسلامی رتبه بندی کرد. 

دهقانی گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام 159 دانشگاه و موسسه پژوهشی دولتی در کشور را توسط 26 شاخص در قالب 5 معیار کلی پژوهش ، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات- امکانات و فعالیت های اجتماعی-اقتصادی و صنعتی مورد رتبه بندی قرار داده است. 

وی افزود: با توجه به ماهیت و فعالیت های متفاوت مراکز آموزشی در کشور و تفاوت بین آنها، نتایج در رتبه بندی ISC در پنج زیرگروه دانشگاه های جامع، دانشگاه های صنعتی، پژوهشگاه ها، دانشگاه های هنر و دانشگاه های علوم پزشکی ارائه می شود. 

دهقانی ادامه داد: 72 دانشگاه از دانشگاه های جامع کشور در رتبه بندی سال 95-1394 حضور داشتند که این تعداد در سال گذشته برابر با 63 مورد بود؛ دانشگاه تهران همچون سال های گذشته رتبه اول را در کشور در بین دانشگاه های جامع به خود اختصاص داده است. دانشگاه های تربیت مدرس، دانشگاه شیراز، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه تبریز، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه اصفهان، دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان، دانشگاه بوعلی سینا و دانشگاه کاشان به ترتیب در جایگاه های دوم تا دهم جدول قرارگرفته اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد: از دانشگاه های وابسته به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی 39 دانشگاه در رتبه بندی مورد ارزیابی قرار گرفتند و دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران به عنوان برترین دانشگاه پزشکی کشور معرفی شد. دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دانشگاه علوم پزشکی شیراز، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، دانشگاه علوم پزشکی تبریز، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، دانشگاه علوم پزشکی کرمان و علوم پزشکی ایران با قرار گرفتن بعد از دانشگاه علوم پزشکی تهران توانستند در جمع 10 دانشگاه برتر علوم پزشکی کشور قرار گیرند. 

دهقانی افزود: در رتبه بندی سال 95-1394 در بین 22 دانشگاه صنعتی حاضر در رتبه بندی ISC ، دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه علم و صنعت توانستند به ترتیب جزو سه دانشگاه برتر صنعتی کشور قرار گیرند. دانشگاه های صنعتی اصفهان و دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی نیز رتبه های چهارم و پنجم جدول را کسب کردند. در بعد پژوهش نیز دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه نخست را در بین دانشگاه های صنعتی کشور کسب کرده است.

وی افزود: 22 پژوهشگاه و موسسه پژوهشی کشور در سال 95-1394 مورد رتبه بندی قرار گرفتند که پژوهشگاه دانش های بنیادی رتبه نخست فهرست را از آن خود کرد و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، پژوهشگاه رویان، موسسه پژوهشی علوم و فناوری رنگ و پوشش و پژوهشگاه مواد و انرژی به ترتیب رتبه های دوم تا پنجم جدول را به خود اختصاص دادند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در بین دانشگاه های هنر در رتبه بندی ISC دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه هنر اصفهان، دانشگاه هنر تهران و دانشگاه هنر شیراز به ترتیب چهاردانشگاه برتر هنر در رتبه بندی سال 95-1394 هستند. 

دهقانی اظهار داشت: رتبه بندی سال 95-1394 با تغییراتی مهم نسبت به سال های گذشته صورت پذیرفته است. با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات مورد نیاز رتبه بندی توسط خود دانشگاه ها و موسسات پژوهشی تهیه و از طریق پرسشنامه الکترونیکی در اختیار گروه رتبه بندی قرار می گیرند، لذا در سال 95-1394 برای افزایش دقت و سلامت این دسته از اطلاعات، تعداد مستندات مرتبط با این اطلاعات افزایش یافت به طوری که اطلاعات رتبه بندی سال جاری نسبت به سال های گذشته با دقت و حساسیت بیشتری جمع آوری شده است. 

سرپرست ISC در ادامه گفت: همچنین در روش شناسی جدید سعی شده است به بُعد کیفیت پژوهش که یکی از مهمترین ماموریت دانشگاه ها به شمار می آید، بیش از پیش توجه شود. لذا در سال جاری به مقالات پراستناد و داغ نسبت به دیگر مقالات و همچنین مجلاتی که در دسته های با کیفیت تر مانند دسته Q1 و یا Q2 قرار گرفته ان،د وزن های بیشتری اختصاص داده شد. همچنین تولیدات علمی دانشگاه ها با نوع Article، Note،Review و Letter با ضریب بیشتری نسبت به دیگر انواع لحاظ شده اند. 

دهقانی افزود: اطلاعات مربوط به تعداد کتاب های تهیه شده اعضای هیئت علمی و نیز تعداد قراردادهای دانشگاه ها و تعداد مقالات مشترک بین المللی نیز از دیگر شاخص هایی هستند که در سال جاری در جمع شاخص های رتبه بندی ISC قرار گرفته اند. 

وی گفت: در سال 95-1394 علاوه بر تولیدات علمی دانشگاه ها در وب.آو.ساینس، تولیدات علمی نمایه شده در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در رتبه بندی لحاظ شده است. 

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام خاطرنشان کرد: از سال 1389 که رتبه بندی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی کشور توسط ISC آغاز شد هر سال به تعداد این دانشگاه ها افزوده شده است، به نحوی که در رتبه بندی سال 95-1394، تعداد 159 دانشگاه و موسسه پژوهشی در رتبه بندی ISC حضور داشته اند که این تعداد نسبت به سال گذشته رشدی بیش از 14% داشته است. 

در رتبه بندی سال95-1394 علاوه بر انتشار امتیازات کل و رتبه هر دانشگاه، امتیازات دانشگاه ها و موسسات در پنج معیار پژوهش، آموزش، وجهه بین المللی، تسهیلات و نهایتا در معیار فعالیت های اجتماعی- اقتصادی روی وبگاه جدید گروه رتبه بندی به نشانی ur.isc.gov.ir نمایش داده شده است.

منبع:ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا