اخبار

نانو در صنعت رنگ به روایت ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

بسپار به نقل از صمت می نویسد, کمتر از ۱۰ شرکت در حوزه تولید رنگ‌های نانو فعالیت دارند که از این تعداد، تنها یک شرکت توانسته دانش‌بنیان شود. هرچند تولید ذرات نانویی می‌تواند صنعت رنگ کشور را متحول کند اما تولیدکنندگان رنگ کشور ذرات نانویی را از کشورهایی مانند آلمان و امریکا وارد می‌کنند.

رنگ‌های تولیدی برای مصارف داخل
از تفاوت‌های استفاده از فناوری نانو در رنگ این است که در رنگ‌های نانو علاوه بر مواد رایج در رنگ‌های دیگر از انواع مختلف نانو مواد استفاده می‌شود که بسته به نوع رنگ (صنعتی، ساختمانی، ترافیکی تک جزئی و دو جزئی، دریایی ضد جلبک و خزه، پودری و… ) از کیفیت بهتر و دوام بالاتری برخوردار است. این نوع رنگ‌ها میزان چسبندگی و سطح بهتری با زیرلایه خود دارند. 
مجتبی باقری، کارشناس حوزه نانوکامپوزیت، رنگ و رزین ستاد ویژه توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ضمن تایید این موضوع با اشاره به کاربرد نانو در انواع رنگ‌ها به صمت گفت: در رنگ‌های ساختمانی (رنگ‌های عایق حرارت و صدا، رنگ‌های خودتمیزشونده نمای ساختمان و آنتی‌باکتریال)، رنگ‌های صنعتی (رنگ‌های ضدخوردگی، رسانا و آنتی‌استاتیک)، رنگ‌های ترافیکی (رنگ‌های ضدخش با دوام بالا)، رنگ‌های دریایی (رنگ‌های ضد جلبک و خزه یا آنتی فولینگ)، رنگ‌های پودری الکترواستاتیک و… فناوری نانو کاربرد دارد. باقری با اعلام رقابت‌پذیر بودن رنگ‌های تولیدی نانو با نمونه خارجی اظهار کرد: هم‌اکنون قابلیت تولید رنگ‌های ترافیکی نانو، رنگ‌های عایق حرارتی نانو، رنگ‌های خودتمیزشونده نانو و رنگ‌های پودری الکترواستاتیک نانو در کشور وجود دارد که شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت دارند؛ خوشبختانه رنگ‌های تولید داخل توانایی رقابت با رنگ‌های خارجی را دارند و در این زمینه ستاد فناوری نانو برنامه‌ای را به منظور انجام آزمون‌های عملکردی و دریافت مجوزها و تاییدیه‌های معتبر از نهادهای مرجع بین‌المللی برای محصول نانویی شرکت‌های تولیدکننده در دستور کار قرار داده است. او با اشاره به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه نانو رنگ افزود: کمتر از ۱۰ شرکت در حوزه تولید رنگ‌های نانو فعالیت دارند که از این تعداد، تنها یک شرکت توانسته دانش‌بنیان شود. باقری با بیان قابلیت صادرات محصولات نانو رنگ گفت: هم‌اکنون رنگ‌های نانویی تولید داخل بیشتر موارد مصرف داخلی داشته که معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در آبان ۹۳ با تشکیل کریدور صادرات، زمینه توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان را برای شرکت‌های نانویی نیز فراهم کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، برخی محصولات نانویی در صنعت رنگ مهر تایید علمی را اخذ کرده‌اند و علاوه بر فواید بسیاری که دارند قابل اعتماد نیز هستند. ۱۰ محصول دسته‌بندی شده در حوزه رنگ که مبتنی بر فناوری نانو و ساخت شرکت‌های دانش‌بنیان هستند شامل رنگ ترافیکی با نشان ریف است؛ این رنگ زمان خشک شدن سریع، دوام بالا و مقاومت عالی در شرایط جوی مختلف با پوشش و چسبندگی عالی بر سطوح آسفالتی و سیمانی دارد؛ دیگری رنگ پودری حاوی نانوذرات سیلیس است که اضافه کردن سیلیکا نانوذرات به رنگ، بدون اثر گذاشتن روی رنگ، بافت باکیفیتی را در آن ایجاد می‌کند و موجب جان گرفتن رنگ می‌شود؛ علاوه بر این، رنگ ترک تزئینی؛ این محصول فناورانه قابلیت اجرا روی همه سطوح از نظر جنس و شکل را با در نظرگیری ملاحظات آماده‌سازی بسیار ساده سطح دارد. دیگری رنگ ترافیکی با نشان لوتوس است که این محصول به‌عنوان رنگ ضد خش دارای افزودنی‌های معدنی در ابعاد نانویی است که موجب افزایش مقاومت به سایش این رنگ می‌شود؛ از دیگر محصولات می‌توان به نانوکامپوزیت اکریلیک ترموپلاست اشاره کرد که این رنگ با قابلیت ترکنندگی بسیار خوب پیگمنت، سازگاری زیادی با پیگمنت و فیلرهای معمول در صنعت رنگ دارد؛ همچنین نانوفام SC یک پوشش خودتمیزشونده شفاف است که با بهره‌گیری از خاصیت فوتوکاتالیستی تیتانیا و نیز فناوری نانو طراحی و عرضه شده و به دلیل نچسبیدن این مواد روی سطح، باقیمانده آلاینده‌ها نیز به‌راحتی و به‌وسیله بارش از روی سطح زدوده می‌شود. 
دیگری اورکا نانو پینت رنگ اکریلیک پایه آب با کیفیت عالی است که با استفاده از ماده نانو سیلور، خاصیت منحصربه‌فرد آنتی‌باکتریال به آن اضافه شده است. نانوسیل، این محصول برای ایجاد خاصیت آب‌گریزی در سطوح معدنی متخلخل و جاذب در صنایع ساختمانی و آثار هنری و باستانی قابل استفاده است و آخرین دستاورد شرکت‌های حوزه رنگ، رنگ پودری الکترواستاتیک پایه رزین اپوکسی– پلی‌استر حاوی نانوذرات سیلیکا با خاصیت کاهش دود است؛ این محصول که جزو محصولات نانو در رنگ است به صورت پودری تهیه می‌شود.

تاثیر متفاوت نانو در ترکیب رنگ‌ها
امروزه استفاده از فناوری نانو در رنگ جزو ضروریات صنعت رنگ محسوب می‌شود؛ علیرضا پورقاضیان، مدیر تولید شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید رنگ‌های نانویی با بیان اینکه استفاده از فناوری نانو در پوشش‌دهی رنگ‌ها با توجه به پیگمنت‌ها (پیگمنت یا رنگدانه ماده‌ای است که با استفاده از جذب طول موج انتخابی می‌تواند رنگ نوری انعکاسی یا انتقالی را تغییر دهد) و مواد افزودنی متفاوت است به گفت: استفاده از برخی پیگمنت‌ها در پوشش‌دهی رنگ‌ها می‌تواند خواص متعددی از خود نشان دهد به‌عنوان نمونه استفاده از افزودنی‌های آنتی‌باکتریال در رنگ موجب بروز خواص آنتی‌بیوتیکی در رنگ‌ها می‌شود و حجم مواد مصرفی یا افزودنی‌های موجود به دلیل افزایش فعالیت مواد نانویی در رنگ کاهش پیدا می‌کند از این رو، فناوری نانو در صنایع رنگ‌سازی استفاده‌های متعددی می‌شود که بسته به نوع ماده نانویی کاربردهای متفاوتی دارد. او با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه رنگ محدود هستند و خدمات‌دهی مناسبی در این حوزه برای ارائه به بازار وجود ندارد، افزود: با توجه به جدید بودن محصولات این شرکت‌ها امکان همکاری با کارخانه‌های بزرگ برای آنها وجود ندارد و معمولا این شرکت‌ها به صورت مستقل فعالیت می‌کنند. به گفته پورقاضیان سال‌هاست که مواد نانویی در رنگ‌ها استفاده می‌شود و شرکت‌های بزرگ به‌ویژه شرکت‌های بین‌المللی به‌وفور از فناوری نانو در محصولات خود استفاده می‌کنند، رنگ‌ها به ۵ گروه اصلی رنگدانه، حلال‌ها، خشک‌کن‌ها، رنگ پایه و افزودنی‌ها تقسیم می‌شوند که هرکدام تاثیر مخصوص به خود را دارد به‌عنوان نمونه در صورتی که رنگدانه‌ها با فناوری نانو ترکیب شوند پوشش‌دهی آن افزایش می‌یابد و اگر رنگدانه سفید نانویی را برای پوشش‌دهی به کار ببریم امکان نوشتن روی آن رنگ وجود نخواهد داشت. از این ترکیب برای سطوح خیابان‌ها در کشورهای اروپایی استفاده می‌شود. علاوه بر این استفاده از فناوری نانو در حلال‌ها موجب افزایش قدرت انحلال یا حل‌شوندگی در رنگ‌ها می‌شود و از سویی استفاده از نانو در رنگ پایه‌ها به افزایش پذیرش رنگدانه کمک می‌کند و رنگ با غلظت بالا تولید می‌شود. پورقاضیان با اشاره به رقابت‌پذیر بودن محصولات ایرانی نسبت به نمونه خارجی گفت: متاسفانه بیشتر مصرف‌کننده ذرات نانویی به جای تولید این ذرات هستیم و این در حالی است که تولید ذرات نانویی یکی از ضرورت‌های صنعت رنگ کشور است؛ علاوه بر آن باید بتوان استانداردهای لازم و اثرات رنگدانه‌های تولیدی را به‌دست آورد. به‌عنوان نمونه بیشتر نانونقره‌ای که در برخی محصولات استفاده می‌شود از کشورهایی مانند آلمان و امریکا وارد می‌شود. هرچند برخی از محصولات تولیدی قابلیت رقابت با دیگر کشورها را دارند اما ذرات نانویی که در این محصولات به کار می‌رود اغب وارداتی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا