اخبار

نانوپوششی برای حفاظت خاص از مبدل‌های حرارتی در صنعت مواد غذایی

بسپار می نویسد، پژوهشگران آلمانی موفق به تولید نانوپوششی شدند که روی مبدل‌های حرارتی مورد استفاده در صنعت مواد غذایی قرار می‌گیرد. با این کار خواص ضدخوردگی، آنتی‌باکتریال و ضدچسبندگی روی مبدل‌ها ایجاد می‌شود.

در صنعت شیر، آبمیوه و مواد غذایی از مبدل حرارتی در مراحل مختلف کار استفاده می‌شود. برای محافظت از مصرف‌کنندگان، مبدل حرارتی باید عاری از میکروب باشد. این در حالی است که در شیارها و خلل و فرج مبدل‌ها، زیست‌فیلم‌هایی تشکیل می‌شود که می‌تواند خطراتی را برای این صنایع ایجاد کند. به همین دلیل مبدل‌های حرارتی باید به صورت منظم تمیز شوند. برای این کار از مواد شیمیایی خورنده استفاده می‌شود. جنس این مبدل‌ها معمولاً از استیل بوده و باید مورد محافظت قرار گیرند.

محققان مؤسسه لایبنیتز نانوپوششی ساختند که می‌تواند نیاز به تمیزکاری را کاهش داده و مانع از خوردگی شود. این نانوپوشش حاوی مواد ضدچسبندگی، ضدخوردگی و آنتی‌باکتریال است.
برای ایجاد خواص ضدچسبندگی، محققان از ترکیبات آبگریز استفاده کردند که شبیه به تفلون است. این مواد احتمال تشکیل  هر نوع زیست‌فیلم را کاهش داده و باقی‌مانده مواد به سادگی از روی مبدل زدوده می‌شوند. این گروه از ساختاری در این نانوپوشش استفاده کردند که مانع از خوردگی می‌شود و همچنین مانع از فعالیت باکتری‌ها، میکروب‌ها و قارچ‌ها در سطح می‌شود.

این گروه در این نانوپوشش از مس استفاده کردند. در بیشتر محیط‌ها اکسیژن و آب وجود دارد، بنابراین یون مس در محلول ایجاد می‌شود. این یون به سطح مهاجرت کرده و موجب بروز خواص آنتی‌باکتریال می‌شود. رنگ نیز به عنوان لایه‌ای روی سطح قرار داده می‌شود. رنگ کردن فرآیند بسیار مهمی در تولید مبدل‌های حرارتی است. به دلیل لرزش‌های مکانیکی، بخش‌هایی از مبدل حرارتی می‌تواند در معرض خوردگی در محل تماس قرار گیرد.
 برای اعمال رنگ از روش‌های استاندارد نظیر اسپری یا غوطه‌وری استفاده می‌شود. این پوشش روی موادی نظیر استیل ضدزنگ، استیل، تیتانیوم یا آلومینیوم قابل استفاده است.
این گروه تحقیقاتی قصد دارند نتایج کار خود را در نمایشگاه هانوفر که تاریخ 24 تا 28 آوریل سال جاری برگزار می‌شود ارائه کنند.

منبع:ستاد فناوری نانو

 

[EasyDNNnewsLink|111]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا