اخبار

نانولوله های گرافن به پلی آمید قابلیت پوشش دهی می دهند

گروه  ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر یک مرکز تحقیقاتی روسی بیان کرده است با استفاده از مقدار بسیار اندکی، معادل 0.15 درصد وزنی، از نانولوله های گرافنی در پلی آمید می توان از این ماده در یک خط پوشش دهی الکترواستاتیک استفاده کرد.
در پی پیشرفت صنایع خودرویی، صلاح دیدهای زیست محیطی بیشتری مورد نیاز است. همچنین بیشتر ابزار در این صنعت به سمت الکتریکی شدن و مکانیزه شدن حرکت می کند و به همان نسبت باید موادی که مورد مصرف این دستگاه ها هستند، به ویژه مواد پلیمری برای استفاده در آن ها مناسب سازی شوند. اصلاح پلاستیکها با نانولوله های گرافنی نتایج جالبی در پوشش های ضد اصطکاک و زد سایش ایجاد می کند. مانند سطح بیرونی خودرو که با استفاده از روش الکترواستاتیک پوشش دهی می شود.
بخش تحقیق و تولید شرکت پلی پلاستیک، که یکی از تولید کنندگان مهم در روسیه به شمار می رود، نانوکامپوزیت پلیمری را معرفی کرده است که در آن نانولوله های گرافنی وجود دارند. این نانولوله ها با استفاده از روش OCSiAl سنتز شده اند و Tuball نام دارند. یکی از جدیدترین محصولات این شرکت پلی آمید 66 که با استفاده از نانوذرات شیشه اصلاح شده است، با نام تجاری Armamid در بازار وجود دارد. افزودن مقدار اندکی، معادل 0.15 درصد وزنی از Tuball و Matrix 826 (که فرمولاسیونی از نانولوله های گرافنی فشرده شده است) به پلی آمید، میزان مقاومت الکتریکی حجمی این ماده را به میزان 10 6 تا 108 رساند. این اعداد توسط استانداردهای صنعتی پذیرفته شده است. همچنین با اضافه شدن این افزودنی ها، ویژگی های مکانیکی این ماده نیز به همان صورت باقی می ماند.
الکساندر زیمنیاکو ، مدیر فروش OCSiAl در روسیه بیان می کند: “حضور نانولوه ها در پلی آمید به شدت ویژگی های این ماده را تغییر داده و آن را به ماده ای با رسانایی الکتریکی تبدیل کرده است. این ویژگی به ما این امکان را می دهد که قطعات پلاستیکی را بدون استفاده از خط پوشش دهی جداگانه ای رنگ آمیزی کنیم. این شرایط به مقدار زیادی هزینه های تولید را کاهش می دهد. بر خلاف روش های پیشین، اصلاح نانویی پلی آمید میزان مقاومت مشخصی را ایجاد می کند و تاثیر منفی بر روی میزان پایداری ماده ندارد.”
تولید خودرویی که قطعات خارجی آن با استفاده از Armamid اصلاح شده با نانولوله های گرافنی و الیاف شیشه تولید شده باشد، یک نوآوری بزرگ در صنایع خودرو سازی به شمار می رود. فناوری استفاده از نانولوله های گرافنی در پلیمرهای مختلف مانند پلی اتیلن، پلی پروپیلن و ABS امروزه گسترش زیادی پیدا کرده است. یکی دیگر از حوزه های فناوری، کاهش وزن قطعات خودرو برای استفاده در خودروهای الکترونیکی است.
میکائیل کاتسمن ، مدیر بخش تحقیق و توسعه ی Polyplastic بیان می کند: “نتایجی که ما در مورد این محصول مشاهده کردیم، نشان می دهد که آینده ی بسیاری از صنایع با مواد اصلاح شده با استفاده از نانولوله ها، گره خورده است و بخش تحقیق و تولید Polyplastic لازم است تحقیقات بیشتری انجام دهد تا بتواند از این ظرفیت تولید استفاده کند.”

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا