اخبار

نانورنگدانه آبی تولید شد

بسپار می نویسد، محققان دانشگاه زنجان موفق به تولید نیمه صنعتی نانورنگدانه آبی با مقاومت حرارتی بالا شدند. از این نانورنگدانه می توان تمام رنگها را در مقیاس نانو بدست آورد.


رسول صفدری، مجری طرح «نانورنگدانه آبی فتالوسیانین مس» از دانشگاه زنجان در گفتگو با مهر گفت: به دلیل اینکه رنگ آبی، پر مصرف ترین رنگ دانه از میان تمام رنگها محسوب می شود به همین دلیل موفق شدیم این رنگ را در مقیاس نانو از فتالوسیانین مس به تولید نیمه صنعتی برسانیم.

وی با بیان اینکه این نانورنگدانه آبی، آلی و غیر سمی است، افزود: معمولا این رنگ ها در کشور به تولید نمی رسند و از چین، هند، آلمان و… وارد می شوند؛ که این رنگ ها هم در مقیاس نانو نبوده و در حد میکرو هستند.

به گفته صفدری، نانورنگدانه آبی که توانسته به تولید نیمه صنعتی برسد خلوص بالایی دارد که می تواند در خودرو سازی، نساجی، جوهر استامپ، صنایع دستی، لاستیک و صنایع شیمیایی رنگ های نقاشی، جوهر سازی و رنگ سازی به کار گرفته شود.

این محقق با بیان اینکه رنگ دهی نمونه در مقایس  با نمونه های مشابه ۳ برابر ببیشتر است، خاطر نشان کرد: همچنین پوشش سطحی این نانورنگدانه، دو برابر بیشتر است و این بدان معناست که می توان با مقدار معین و کمی از رنگ، دو برابر یا حتی بیشتر یک سطح را رنگ آمیزی کرد.

به گفته صفدری، با استفاده از این رنگدانه می توان سایر رنگ های ترکیبی را در مقیاس نانو تولید کرد.

وی با بیان اینکه نانورنگدانه آبی از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است، گفت: این نانورنگدانه آبی می تواند تا دمای ۲۵۰  درجه بالاتر هم پایدار بماند و این در حالی است که رنگ های خارجی در دمای بیش از ۲۰۰ درجه تجزیه حرارتی می شوند.

وی با بیان اینکه از این نانورنگدانه می توان به عنوان ماده اولیه رنگ های ترکیبی استفاده کرد، اظهار داشت: بنا داریم تا در قدم بعدی ساخت صنعتی رنگدانه های دیگر را انجام دهیم.

صفدری افزود: هدف اصلی این طرح دستیابی به تولید صنعتی رنگدانه فتالوسیانین آبی مس با توجیه اقتصادی و کیفیت بالا است؛ مهم ترین دستاورد این طرح، دستیابی به اندازه ذرات در حد نانو برای رنگدانه فتالوسیانین مس با روشی جدید است.

وی با بیان اینکه در این فرایند ذرات نانورنگدانه حاصل به صورت اصولی و بر حسب نیاز قابل کنترل است، تاکید داشت: اصلاح فرایند تولید صنعتی این محصول سبب افزایش راندمان واکنش و کاهش الایندگی در فرایند تولید خواهد شد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا