اخبار

نامه مدیرعامل پلاستیک کار در خصوص حضور سرمایه گذاران ترکیه ای در ایران

بسپار به نقل از شرکت پلاستیک کار می نویسد، مدیرعامل شرکت پلاستیک کار در جواب نامه مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت با موضوع توسعه همکاریهای صنعتی و تجاری با کشور ترکیه و دعوت و پذیرش گروه های سرمایه گذاری معتبر ترک در صنایع تکمیلی پتروشیمی، به مزایا و معایب این حضور اشاره نموده و خواستار جذب با برنامه سرمایه گذاران خارجی شد. 


متن نامه به شرح زیر می باشد:


سرکار خانم پروین نباتی

مدیرکل محترم صنایع شیمیایی و سلولزی وزارت صنعت، معدن و تجارت

با سلام و احترام

بازگشت به نامه شماره 46642/60 مورخ 20/2/1395 با موضوع توسعه همکاریهای صنعتی و تجاری با کشور ترکیه ، به استحضار می رساند یکی از مهمترین دغدغه های سالهای اخیر تولیدکنندگان، تامین مالی و افزایش نقدینگی در جهت جبران هزینه های بسیار بالای بنگاه ها می باشد و بهترین راه تامین مالی شرکت ها ورود به بازار سرمایه و استفاده از توان سرمایه گذاری خارجی است که در صورت برنامه ریزی و عملکرد صحیح می تواند رشد و توسعه اقتصادی، افزایش فرصت‌های شغلی، توسعه فناوری ، افزایش مهارتهای مدیریتی ، ارتقای کیفیت تولیدات و افزایش توان صادراتی را به دنبال آورد.

در پی توافقات هسته ای ایران با کشورهای غربی، از یک سو فرصت سرمایه‌گذاری در صنایع مهم کشور از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و به تبع آن صنایع تکمیلی پتروشیمی که از مزیت رقابتی قابل توجهی در منطقه خاورمیانه برخوردار است توجه سرمایه‌گذاران خارجی را به خود جلب نموده و از سوی دیگر نیاز به توسعه زیرساخت‌ها و رونق هر چه سریعتر اقتصادی، استقبال ایران از این درخواست ها را رقم زده است .

اما آنچه اکنون اهمیت بیشتری دارد نوع این سرمایه گذاری‌ها و رابطه آن با شاخص‌های اقتصادی کشور است. این سرمایه ‌ها باید در راستای رفع نیازهای کشور صورت گیرد و بیشترین منفعت را برای تولیدکنندگان داخلی داشته باشد. حجم بالای نیروی تحصیل کرده بیکار در کشور و پایین بودن سطح تکنولوژی و فناوری در کنار نیاز ایران به زیرساخت‌ها، مسیر جذب سرمایه را به خوبی نشان می‌دهد. بی‌شک ما باید در کنار جذب سرمایه در بالاترین سطح ممکن ضمن بومی سازی تکنولوژی های روز دنیا و افزایش کیفیت محصولات تولیدی ، بیکاری را کاهش ، دانش نیروی انسانی خود را ارتقاء و صادراتمان را تقویت نماییم .

همانگونه که می دانیم کشور ترکیه از قدرتمندترین و توانمندترین رقبای ایران در بازار صنایع تکمیلی کشورهای هدف صادراتی است و خود واردکننده تکنولوژی و تجهیزات و مواد اولیه می باشد لذا ورود بدون کارشناسی و برنامه ریزی سرمایه گذاران ترکیه ای ممکن است موانعی در روند صادرات این محصولات ایجاد کرده و در نهایت به قیمت نابودی تولیدکنندگان داخلی تمام شود. در واقع سرمایه گذار ترک با ورود به ایران ضمن استفاده از مواد اولیه تولید ایران از تعرفه های گمرکی واردات معاف و با استفاده از تجهیزات و تکنولوژی روز کشورهای صنعتی، رقبای داخلی را از صحنه رقابت خارج می نماید. در حقیقت قبل از خصوصی سازی، آزاد سازی و تثبیت اقتصاد کلان، جذب بدون برنامه سرمایه گذار خارجی صنایع تکمیلی ما را به مرز ورشکستگی می رساند.

با نگاهی به کشورهای سنگاپور، مالزی و چین که نمونه های موفق جذب سرمایه گذاری خارجی هستند مشخص می شود که آنها آزاد سازی اقتصادی را به مطالعه دقیق و به صورت مرحله ای و در تمامی ابعاد اقتصادی و سیاسی و … انجام دادند و موانع حمایتی را تنها در قبال ایجاد مشاغل جدید برداشتند. آنها سرمایه گذاری خارجی را نه به خاطر ورود سرمایه و مباحث کارفرمایی، بلکه به دلیل دسترسی به بازارهای صادراتی و دانش فنی جدیدی که ورود این سرمایه ها به همراه دارد، تحت کنترل دارند. در غیر این صورت هرگونه سرمایه گذاری خارجی خسارت های جبران ناپذیری مانند افزایش تورم و خروج ارز را در پی خواهد داشت .

در پایان خواهشمند است مسئولین محترم ضمن مطالعه دقیق توانمندی ها و مزیت رقابتی شرکتهای کوچک و متوسط داخلی، جهت ورود هیات های مرتبط برنامه ریزی و اقدام نمایند، زیرا به نظر می رسد طی ماه های اخیر هیات های بازدیدکننده اغلب جهت حمایت از صنایع مادر و شرکتهای بزرگ دعوت شده اند.

با تجدید احترام

مدیرعامل و رئیس هیات مدیره

هوشنگ پارسا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا