اخبار

نامه دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن به معاون اول رییس جمهور/درخواست تخصیص ارز مبادله‌ای برای واردات پلی‌اتیلن

بسپار می نویسد، بابک دیانت پی طی نامه ای به دکترجهانگیری، با تشریح مشکلات تامین مواد اولیه برای تولیدکنندگان لوله پلی اتیلن، برای واردات پلی اتیلن PE100 خواستار تخصیص ارزمبادله ای گردید.

 دبیر انجمن در نامه ای به معاون اول رییس جمهور ، با بیان مشکلات تامین مواداولیه PE100 و عدم عرضه این محصول توسط پتروشیمی ها ، خواستار تخصیص ارزمبادله ای برای واردات PE100 گردید.

بابک دیانت پی با اشاره به حساسیت موضوع انتقال آبهای مرزی می نویسد:برتک تک ایرانیان واضح و مبرهن است که کشور در شرایط تغییر اقلیم، دچار کمبود آب و پیامدهای مربوط به آن گردیده و کارشناسان وزراتخانه های مرتبط کشور در طرح هایی در راستای مجوزهای مربوطه در خصوص آبرسانی به نقاط بحرانی کشور با تعریف پروژه های انتقال آبهای مرزی که تنها تا پایان سال 2017 این بهره برداری‌ها مجاز می‌باشد، دست یازیده اند.

این پروژه ها با بکارگیری لوله های پلی اتیلن به سامان می رسد که علاوه بر صرفه اقتصادی، کمترین خسارت ناشی از حوادث طبیعی نیز متوجه این محصول است، همچنین بسیاری از کشورهای دنیا، علی الخصوص کشورهای پیشرفته صنعتی با بکارگیری از همین نوع لوله، زیر ساخت خود را تجهیز نموده اند.

وی با اشاره به عدم همکاری پتروشیمی ها در تامین مواد PE100 ادامه می دهد:در شرایطی که استفاده از مواد اولیه پلی اتیلن گرید100 که دوام و بقای بیشتری در زیر ساخت کشور دارد و در تعریف پروژه های کشور توسط مشاوران محترم استفاده از این محصول تأکید شده است، پتروشیمی های کشور از عرضه آن به تولیدکنندگان خودداری می‌‌ورزند و البته پیشتر از این نیز که این مواد را عرضه می نمودند، تولیدکنندگان لوله با کیفیت پایین آن مواجه بودند.

 دبیر انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن در ادامه با تشریح تصمیم وزیر صنعت سابق مبنی بر توقف ارز مبادلاتی این محصول می گوید:از سوی دیگر در سال 1395 وزیر محترم وقت وزرات صنعت، معدن و تجارت نیز بدون کارشناسی های لازم ارز  مبادله‌ای برای واردات این نوع مواد اولیه را حذف نمودند که با مکاتبات و مراجعات و ارائه مستندات کارشناسی، اقدام به تصحیح نوع ارز اختصاص یافته به ارز مبادله‌ای شد و طی نامه ای به سازمان توسعه تجارت مجدداً، استفاده از ارز مبادله‌ای را برای این مواد اولیه برقرارنمود. این اقدام وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت با مخالفت و مقاومت ریاست محترم بانک مرکزی هرگز تحقق نیافت و متأسفانه تولیدکنندگان از امکان استفاده از ارز مبادله ای برای واردات مواد اولیه پلی اتیلن برخوردار نگردیدند. و این در شرایطی اتفاق افتاد که تولیدکنندگان لوله های پلی اتیلن قرادادهای بسیاری را در زمان اختصاص ارز مبادله‌ای و با پیش بینی وضعیت قیمت درآن شرایط، منعقد کرده بودند و نتیجه‌ای جز عدم امکان ادامه پروژه و ضبط ضمانتنامه های تولیدکنندگان و خطرسقوط در ورطه ورشکستگی برای ایشان در برنداشت.

 

جهت مشاهده متن کامل نامه اینجا کلیک کنید


منبع: روابط عمومی انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا