اخبار

مواد و پوشش­ هایی با قابلیت کاهش انتقال باکتری و ویروس از سطوح

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار همان طور که می دانیم ویروس همه گیر کووید-19 (COVID-19) در زمان بسیار کوتاهی در زندگی همه ما ظهور پیدا کرده است. بسیاری از معماران و طراحان ساختمان در جهت کاهش آمار مبتلایان، از راه دور به فعالیت خود ادامه می دهند. هم­زمان، دانشمندان با سرعت بسیار بالایی در حال مطالعه و بررسی این ویروس هستند. این تحقیقات نشان می دهد ویروس نه تنها بین دو انسان بلکه از طریق سطوح نیز قابل انتقال می باشد. این موضوع موجب ایجاد ترس از تماس با سطوحی همچون دستگیره در، نرده ها و دیگر اشیائی که در معرض تماس زیاد با انسان­هاست، شده است. با اینکه تمام سطوح با جنس مختلف، میزبان ویروس­ها نیستند، معماران در طراحی فضاهای عمومی باید این موضوع را مد نظر قرار دهند.

یافته ­ها نشان می­دهد که ویروس کووید-19 بر روی سطوحی مانند پلاستیک و فولاد ضدزنگ به مدت 2 تا 3 روز باقی می­ماند و با توجه به استفاده از این مواد در ساخت تجهیزات بیمارستانی، این امر نگرانی زیادی برای کادر درمان به همراه داشته است. اما ماندگاری این ویروس بر روی سطوح دیگر مانند مقوا حدود 24 ساعت و بر روی مس تنها چند ساعت است.

در واقع دانشمندان در سال های اخیر برای کاهش سرعت انتشار دیگر بیماری­های دستگاه تنفسی مانند سارس و مرس استفاده از مس را افزایش داده­ اند. مس و آلیاژهای آن مانند برنز و برنج ذاتاً ضدمیکروب هستند و به محض تماس با باکتری یا ویروس فعالیت آن را مختل می­کنند. طبق تحقیقات، باکتری ای کلای (E. Coli نوعی باکتری که در روده جانوران خونگرم وجود دارد) بر روی سطح مس در دمای اتاق حداکثر تا 90 دقیقه زنده باقی می­ماند. در حالی که بر روی سطح فولاد ضدزنگ حتی پس از 270 دقیقه هیچ اثری از کاهش این باکتری مشاهده نمی­شود.

عدم علاقه سطوح مقوایی به ویروس­ ها نیز وسوسه برانگیز است. به نظر می­رسد ویروس در بافت موجود در سطوح دارای خلل و فرج محبوس و به سرعت خشک می شود. در این میان البته اثر دما و رطوبت نیز با جزئیات بیشتری در حال بررسی است. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده امریکا (CDC) گزارش داده است که احتمال انتقال ویروس از محصولات و بسته بندی هایی که طی چند روز یا چند هفته در دمای محیط جابجا می شوند بسیار کم است. اگرچه مقوا جنسی نیست که در معماری کاربرد زیادی داشته باشد، سطوح الیافی دارای خلل فرج دیگر نیز میتوانند عملکرد مشابه با مقوا در برابر ویروس ها داشته باشند. با این وجود اثبات این موضوع به تحقیقات گسترده ­تری نیاز دارد.

مترجم: مهندس رعنا رفیعی هشجین، دانشجوی دکتری مهندسی پلیمر-صنایع رنگ، پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد…)

 

متن کامل این مقاله را در شماره 211 دوماهنامه پوشرنگ از گروه مجلات بسپار که در پایان اردیبهشت ماه منتشر می شود، بخوانید. 

 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا