مقالات

مهندسی مجازی، مهندسی اورژانسی! ‏

گفت و گو با دکتر مهرانپور، مبتکر ایجاد وبسایت و اپلیکیشن tecves در کشور: 

مهندسی مجازی، مهندسی اورژانسی! 

بی هیچ تردیدی اینترنت مسیر زندگی بشر را عوض کرده است. فضایی پهناور که روز به روز بر محدوده اش افزوده می شود و هرچه بیشتر در روابط و فعالیت های انسانی نفوذ می کند. اینترنت ابزاری است در دست شما، خمیری که خلاقیت شما می تواند شکل جدیدی به آن بدهد. 
دکتر میلاد مهرانپور که به گفته خود در مرز علم و عمل، دانشگاه و صنعت حضور داشته؛ با تشخیص فاصله این دو جایگاه، راه حلی خلاقانه در بستر فضای وب طراحی کرده است. مهندسی مجازی و مهندسی اورژانسی کلید واژه های این راه حل هستند، واژه های جدید، روش های جدید. برای آشنایی بیشتر با این راه حل شما را به خواندن این گفتگو دعوت می کنیم. 

مهرانپور: من میلاد مهرانپور دانش آموخته دکترا از دانشگاه امیرکبیر و فوق دکترا از امریکا که در حال تدریس در گروه مهندسی پلیمر دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات هستم. از سال 72 یا 74 کار صنعتی و مشاوره ای را آغاز کردم، البته در هنگام تحصیل به تدریس دروس صنعتی و فعالیت در زمینه صنعتی اشتغال داشتم. دانا بسپار اولین شرکت تاسیس شده است که همچنان به فعالیت ادامه می دهد و تولید قطعات پلیمری از جمله لاستیک و پلاستیک در آن صورت می گیرد. تولید کامپاند مواد پلاستیک در شرکت پلیمر پیشرفته دانا و شرکت بازرگانی ما، شرکت ادونسد پلیمر است. در بیرجند کارخانه تولید قیرهای امولسیونی با نام دانا پاسارگاد داریم و در شرکت DBL، به تولید لامپ های LED می پردازیم. کل این مجموعه در گروه دانا پلیمر هستند. 

بسپار- هدف و منظور از انجام پروژه tecves چیست؟ چه زمانی این ایده به ذهن شما رسید و چه زمانی وارد فاز عملیاتی شد؟ 
مهرانپور: همان طور که گفتم قبل از تدریس دانشگاهی در ایران خودرو، ساپکو، وزرات صنایع و مراکز تحقیقاتی تدریس صنعتی می کردم. این فاصله را حس می کردم که یک فارغ التحصیل پلیمر شاید تکنیک های ریز پای خط را نداند و فردی هم که پای خط کار می کند شاید آگاهی از تکنیک های علمی نداشته باشد. بنابراین همواره فاصله علمی-عملی وجود دارد. شانسی که من دارم این است که در مرز علم و عمل هستم چون توامان فعالیت دانشگاهی و عملی دارم. از حدود 8 سال پیش این ایده در ذهنم بود که با کمک سیستم مجازی، کمک مشاوره ای در صنعت داشته باشیم اما موقعیت اجرای آن پیش نیامد. خوشبختانه سال گذشته با چند دانشجوی خود که بسیار فعال و تیزهوش هستند این موضوع را در میان گذاشتم. ایده ایجاد سایت به وجود آمد و با کمک این دانشجویان سایت طراحی شد. 
چندین هدف داریم و اکنون تنها قسمتی از این اهداف در سایت لانچ شده است، البته به مرور سایت گسترش خواهد یافت و با درخواست های صنعت پیشرفت خواهد کرد. شخصی که شروع به فعالیت در صنعت می کند صرف نظر از اینکه یک مهندس بی تجربه یا یک اپراتور باتجربه بدون علم باشد، سوالاتی برایش مطرح می شود که درباره آن ها نیاز به مشاوره دارد. این ایده را تحت عنوان مهندسی مجازی مطرح کردیم. ممکن است برای تعدادی از کارفرمایان تنها یکبار در ماه مشکلات صنعتی اتفاق بیافتد و استخدام مهندس باتجربه در این موارد را اقتصادی ندانند و ترجیح به مشاوره گرفتن داشته باشند. اگر این مشاور آنلاین باشد راحت تر است. از این رو سیستم مشاوره آنلاین را پایه گذاری کردیم. 
سیستم اکنون دو فاز دارد اما به سه و چهار فاز خواهد رسید. در فاز اول برای فرایندهای معروف پلیمر مثل تزریق، دمشی و اکستروژن، trouble shooting آنلاین داریم. اگر مشکل به صورت آنلاین برطرف نشد، در سایت می توان پیغام گذاشت و مشاوران ما پاسخ خواهند داد. قصد داریم این پاسخگویی طی 24 ساعت باشد. اگر مشکل در این مرحله هم رفع نشد، کارشناس به کارخانه اعزام می شود. 

بسپار- مهندسی مجازی به چه معنی است؟ گویا این واژه ابداعی شما است؟ 
مهرانپور: بله این واژه را جای دیگری ندیده ام. تصور خودم از این ایده این است که مهندسان به صورت مجازی در کارخانه کار کنند. یعنی مهندس باتجربه ای که استخدام یک شرکت نیست اما با سایت ما همکاری می کند به صورت مجازی بتواند مشکلات آن کارخانه را حل کند. 
در حال حاضر بحث مجازی بسیار گسترده است و در دنیای مجازی ممکن است هر شخصی حضور داشته باشد. به اعتقاد من نیز با حضور یک مهندس در فضای مجازی، بحث مهندسی مجازی ایجاد می شود. سابقه ای از این موضوع و مشابه چنین سایتی را در دنیا ندیده ام اما به نظر ایده ای است که در آینده موفق خواهد شد. 
به نظرم ایده مهندسی مجازی تنها مختص مهندسی پلیمر نیست و می تواند در سایر رشته های مهندسی هم به کار گرفته شود. البته شروع این کار در حوزه پلیمر مزیتی برای این حوزه است. 

بسپار- از نظر اجرایی کار دقیقا به چه شکل پیش خواهد رفت؟ 
مهرانپور: امکاناتی که اکنون روی سایت است همان طور که گفتم بخشی از اهداف ما است. یکی از مسایل کارخانه های مختلف این است که همه مواد را نمی شناسند و گاهی برای یافتن یک گرید باید تمام اینترنت را جستجو کرد. در سایت این اطلاعات جمع آوری شده و در دسته های تولیدکننده ها، نوع پلیمر و فرآیند قرار گرفته است. حتی با سرچ اسم تجاری می توان ماده را یافت. اگر کسی دنبال موادی با خواص فیزیکی و مکانیکی خاصی نیز باشد در این سیستم می تواند براساس آن خاصیت خاص به جستجوی مواد بپردازد. از مزایای این سیستم جستجو، سرعت بالای آن است. اکنون گریدهای تولیدکنندگان مشهور جهان مثل بایر، BASF، DSM و… را داخل سایت گذاشتیم، پتروشیمی های ایرانی مثل جم و شازند و قائدبصیر را نیز قرار داده ایم و در حال افزودن اطلاعات بقیه پتروشیمی ها هستیم. اگر سازندگان دیگری در کشور هستند که مایلند دیتاشیت خود را در دسترس این بانک قرار دهند، می توانند به ما مراجعه کنند، البته حضور موادشان در این بانک به نوعی تبلیغ هم هست. در بخش دیتاشیت با سرچ خواص مکانیکی توسط هایپرلینک می توان به استانداردها دسترسی یافت. در حقیقت خدمت دیگر بخش جستجوی سایت، جستجوی استانداردها است. استانداردها برحسب DIN، IEC، ASTM و ISO طبقه بندی شده اند. 
خدمت دوم سایت بحث عیب یابی است و اصطلاحی که برای آن ابداع کردم مهندسی اورژانسی است. در این بخش عیب های متدوال در فرایندهای اکستروژن، فیلم بلویینگ، قالب گیری تزریقی و دمشی لیست شده است راه حل ها ممکن است همراه با تفصیل یا بدون آن باشند. اگر مشکل حل نشد در پایین صفحه فرم مشاوره آنلاین وجود دارد که می توان مساله را در سیستم ثبت کرد. این سوال به مشاور آن حوزه ارسال می شود تا بررسی شود. اگر با پاسخ مشاوران موضوع حل نشود، فردی به کارخانه اعزام می شود. در بحث مشاوره آنلاین هم مشاور و هم درخواست کننده تاریخچه موضوع مربوط به خود را در پروفایل خود خواهد داشت. 
ویژگی دیگر سایت گفتمان مجازی است که در دنیا به TECH TALK معروف است که جدا از مشاوره آنلاین است. در این بخش بحث فنی مجازی بین کارشناسان و اهالی صنعت در جریان است. اگر موضوعی مطرح شود اعضا سایت و مشاوران ما در آن زمینه به بحث و گفتگو خواهند پرداخت. مثلا کسی دنبال تولید چرخ صندلی اداری است و از روش و مواد لازم چندان اطلاعی نداشته باشد، با مطرح کردن این موضوع می تواند از نظرات سایرین بهره ببرد. چون مشاوران ما افراد کارکشته و فعال در صنعت هستند در این بخش می توانند به جواب های خوبی برسند و یافتن راه حل موضوعی که شاید یکسال طول بکشد، در این فضا طی چند ماه یا روز عملی شود. فارغ التحصیلان پلیمری که می خواستند کار صنعتی خود را آغاز کنند یا اهالی صنعت که دانش آموخته رشته های دیگر هستند اما به دنبال فعالیت در صنعت پلیمر هستند به من زنگ می زدند تا مشاوره بگیرند، من فرصت و دانش پاسخگویی به همه سوالات را نداشتم برای همین ایده این بخش به نظرم رسید تا در این فضای فروم مانند افراد سوالات و ایده های خود را به اشتراک بگذارند. تفاوت این بخش با مشاوره آنلاین در این است که در این بخش بحث بین اعضا و مشاوران جریان دارد. برای اینکه مشخص شود بحث به سمت مطلوبی می رود یا بی نتیجه خواهد بود، هر فردی می تواند به جواب ها امتیاز دهد. اگر امتیازها به سمت منفی برود از کارشناسی درخواست خواهیم کرد که بحث را به سرانجام برساند اما اگر امتیازها مثبت باشد بحث به روال خود ادامه خواهد داد. 
ویژگی بعدی سمینارهای زنده یا آرشیوی است. امروزه در دنیا وبینارها در حال گسترش است. متاسفانه در صنعت پلیمر ما تا به حال وبینار برگزار نشده است. هماهنگی ها را انجام داده ایم تا اولین وبینار خود را به زودی برگزار کنیم. متاسفانه افراد زیادی در کلاس ها ثبت نام و حتی هزینه را پرداخت می کنند اما در کلاس شرکت نمی کنند، چون یک مدیر کارخانه نمی تواند خط تولید را رها کند. ساعات برگزاری وبینار می تواند در زمان های آزاد باشد که افراد بتوانند حتی در منزل به آن گوش دهند. حتی اگر زمان برگزاری در ساعات اداری باشد می توان در محل کار و بدون طی کردن مسافت در وبینار شرکت کرد. تفاوت وبینار با سمینارهای آرشیوی در این است که بسته به نیازسنجی هایی که خواهیم کرد آموزش هایی را ضبط و آرشیو می کنیم ولی وبینارها به صورت زنده برگزار می شوند. 
مخاطبان بسپار افراد متخصص هستند بنابراین اعلام می کنم از افرادی که بخواهند به صورت مشاور در این پروژه حضور داشته باشند، از دوستان صنعتی که بخواهند بخشی از فعالیت های مهندسی خود را از این طریق تامین کنند و افرادی که مایل به قراردادن مواد جدید خود در سایت هستند استقبال خواهیم کرد. سایت فعلا در فاز اجرایی آزمایشی است و تا آذر ثبت نام رایگان است اما پس از آن چون سایت باید خود گردان شود هزینه اشتراکی از اعضا اخذ خواهد شد. 

بسپار- خدمات آنلاین سایت را چه متخصصینی پشتیبانی می کنند؟ 
مهرانپور: دوستانی که سوابق کاری زیادی در بخش های مختلف صنعت پلیمر دارند، تجربیات فراوان و ارزشمندی در این زمینه دارند. بنابراین قصد داریم این افراد را جذب و از تجربیاتشان استفاده و بین کارخانه هایی که هزینه های بسیاری برای رسیدن به جواب می کنند، توزیع کنیم و بدین صورت در هزینه ها صرفه جویی می شود. تعداد کارشناسان متغیر و زیاد است و سیستم برای افزودن کارشناس باز است. 
خداوند به من لطف کرده است که در هر دو جایگاه علمی و صنعتی قرار گرفته ام. می دانم بحث تزریقی که در دانشگاه تدریس می شود در صنعت گفته نمی شود و در تدریس صنعتی نیز مواردی را می گویم که در دانشگاه مطرح نمی کنم. چون مخاطبان این دو حوزه تفاوت دارند و زمان ها محدود است. ضمن احترام به دانشگاهیان که دانش مملکت را تامین می کنند، اما این سایت تکنیکی است نه آکادمیک. شاید حتی از لحاظ آکادمیک سایت رتبه بالایی نداشته باشد. مثلا اینکه برای رفع چروک برداشتن در تزریق، فشار دوم را باید بالا برد یک بحث صنعتی است که هیچ رتبه آکادمیکی ندارد اما مشکلی است که شاید یک صنعتگر داشته باشد و تا وقتی مشاوره نگیرد نتواند حلش کند. بنابراین در بین مشاوران ما افرادی وجود دارند که تحصیلات دانشگاهی مناسبی دارند اما در کنارش نیز تجربیات صنعتی مطلوبی دارند. صرفا افراد آکادمیک بدون تجربه پای خط نمی توانند در این سایت پاسخگو باشند. چون دیالوگ این افراد با هم متفاوت است، مثلا فشار دوم عبارتی صنعتی است که در دانشگاه به آن فشار نگهدارنده می گویند. بنابراین حتی ممکن است یک دانشگاهی در عین اینکه جواب سوال را بداند اما چون ادبیات متفاوتی دارد خود سوال را متوجه نشود. پس کارشناسان ما افراد صنعتی تحصیلکرده هستند. 

بسپار- کار اولیه سایت با چندنفر شروع شده و اکنون چند نفر در آن مشغول به کار هستند؟ 
مهرانپور: تیم اولیه چهار تا پنج نفر بوده که از دانشجویان من هستند و سایت را همراه با من پایه ریزی کردند. در بخش مشاوره هم افراد زیادی مشغول به کار هستند و هیچ محدودیتی در افزودن تعداد آن ها نداریم. 

بسپار- گویا قصد راه اندازی اپلیکیشن موبایل نیز دارید، با ایجاد اپلیکیشن فعالیت سایت را محدود یا تعطیل خواهید کرد یا این دو با هم لینک خواهد بود؟ 
مهرانپور: با هم لینک خواهند شد. ایده اصلی ما به دلیل اصطلاح مهندسی اورژانسی، اپلیکیشن بوده است و این سایت به سمت اپلیکیشن خواهد رفت. ابتدا به زبان وب نوشتیم تا بازخورد بگیریم و اشتباهات آن را تصحیح کنیم تا وقتی نهایی شد و سایت پخته شد به زبان اندروید و ios نیز ترجمه شود. قاعدتا بانک آن در همه سیستم ها یکی است. سایت باقی می ماند اما هدف گذاری اصلی بر روی اپلیکیشن است. چون تلفن همراه در دسترس همه هست و وسیله ای است که به افراد نزدیک تر است، مثلا صنعتگری که کنار دستگاه تزریق ایستاده،با گوشی به برنامه دسترسی خواهد داشت. ضمن اینکه با گوشی نیز می توان وارد سایت شد اما کار با اپلیکیشن ساده تر است. سعی خواهیم کرد به اندازه تلفن همراه به آدم ها نزدیک شویم. 

بسپار- استقبال تا به حال چگونه بوده و چه تعداد در سایت ثبت نام کردند؟ 
مهرانپور: به نظرم استقبال در فاز اول خوب بوده است. البته تبلیغ چندانی نکردیم. تا کنون 100 کاربر در سایت ثبت نام کرده اند و هر روز هم تعدادی کاربر آنلاین داشتیم. طبیعتا 100 تعدا زیادی نیست اما قابل قبول است چون هم کار تخصصی است و هم تا کنون تبلیغات خاصی نکرده ایم و خیلی ها هنوز اطلاعی از سایت ندارند. اگر تبلیغات هم انجام دهیم فکر کنم استقبال گسترده تر خواهد شد. 
از طرفی طراحی سایت پیچیده نیست و مخاطب به راحتی می تواند با آن کار کند، بنابراین مخاطب را جذب می کند. خوشبختانه افرادی که در طراحی سایت با من همکاری می کنند خوش سلیقه هستند و از طراحی سایت راضی هستم. 
بسپار- با توجه به فضای صنعت ایران فکر می کنید این پروژه موفق خواهد بود؟ 
مهرانپور: چند مشکل ارتباطی-فرهنگی در فرهنگ قدیم صنعت ما وجود دارد. مثلا شرکت هایی علاقه ندارند که کسی بداند در زمینه ای مشکل دارند و مسایلی از این دست وجود دارد. طراحی و مدیریت سایت به گونه ای است که اطلاعات آن کاملا محرمانه است و هیچ شرکت دیگری نمی تواند از آن استفاده کند. البته بخش TECH TALK باز است اما بخش مشاوره قسمتی محرمانه است. هرچند خودم راغب نیستم اما اگر کسی مایل باشد حتی می تواند با نام کاربری مستعار وارد سیستم شود. اما خواهش می کنم ثبت نام با اطلاعات واقعی باشد، چون لازم است که مخاطبان خود را بشناسیم. همان گونه که در اخلاق آکادمیک وقتی مقاله ای نوشته می شود فرد دیگری آن مقاله را به نام خود ثبت نخواهد کرد، من اخلاق حرفه ای صنعتی را رعایت خواهم کرد و اطلاعات افراد در سایت به کسی داده نخواهد شد. 
با توجه به رشدی که در صنعت ما وجود دارد فکر می کنم این پروژه آینده خوبی خواهد داشت، چون بخشی از صنعت پلیمر بی دانش است و سنتی اداره می شود و این بخشی که بدون تخصص اداره می شود موجب هدر رفت انرژی و ایجاد ضایعات است و موجب نگرانی ما به عنوان یک ایرانی و پلیمری است که دوست ندارد سرمایه مملکت به هدر برود. وقتی با یک راهنمایی و مشاوره این مشکل حل شود همه سود خواهند برد و انتظار استقبال هم داریم. تجربه زیادی هم دارم که دوستانی برای رفع مشکل خود به من مراجعه می کردند و مشکلی که شاید رفع آن چندین ماه برای آنان طول می کشید از نظر من معمای حل شده است. اگر بتوان راه ها را کوتاه کرد و سرعت به تولید رسیدن و اصلاح کیفیت محصول یک کارخانه را افزایش دهیم فکر می کنم پروژه آینده خوبی خواهد داشت. ضمن اینکه با ارتباطی که گرفته ام سعی می کنم نسخه انگلیسی را نیز اجرا کنیم و می خواهیم در ذیل یک انجمن بین المللی قرار گیرد. اگر بتوانم ارتباط مناسبی برقرار کنم شاید کارشناسان خارجی هم برای مشاوره بیایند و به شرکت های کشورهای مجاور هم مشاوره دهیم. مزیت دنیای مجازی این است که مکان در آن مطرح نیست و بین المللی شدن این پروژه به نفع کشور نیز هست و افتخاری برای پلیمری های ایرانی است. 

بسپار- از برنامه های آتی برای گسترش سایت بگویید. 
مهرانپور: در حال تکمیل اطلاعات پلاستیک ها هستیم و اطلاعاتی محصولات جدیدی که افراد ارائه می دهند را ضمن ارزشیابی اولیه در سایت خواهیم گذاشت. دیتاشیت های افزودنی ها و لاستیک ها را نیز اضافه خواهیم کرد و در زمینه لاستیک نیز مشاور خواهیم داشت. 
سعی داریم قراردادهای مختلفی امضا کنیم تا خدمات راه اندازی فرآیند هم داشته باشیم. البته در داشبورد مدیریتی سایت وجود دارد اما اکنون فعال نیست. به کمک این خدمت، صفر تا صد تولید برای راه اندازی یک فرآیند را از خرید نوع ماشین آلات برای فرایند خاص (البته نه اینکه بگوییم از چه شرکتی خرید کنند) تا مشاوره قالب، خط تولید و راه اندازی خط تولید را با مشاوره آنلاین پوشش خواهیم داد. 
این پروژه نیازمند حمایت همه جانبه دوستان صنعتی و دانشگاهی است، چه در زمینه های فنی برای مشاوره و چه در زمینه استفاده از این ایده برای حل کردن مشکلات فنی. از طرفی سیستم ما بسیار باز است و با همه عزیزان از تولیدکنندگان مواد اولیه تا ارائه کنندگان خدمات و مشاوران می توانیم همکاری کنیم. 

بسپار- با تشکر از توضیحات شما، آقای دکتر. 


 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا