اخباراخبار ویژه

مهندسین MIT و طراحی ماسکی مقرون به صرفه با قابلیت استفاده مجدد/ این ماسک به اندازه N95 موثر است

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر مهندسین MIT موفق به طراحی ماسک صورت مقرون به صرفه و با قابلیت استفاده مجدد شده‌اند که به اندازه N95 موثر است.
با شروع دوره پاندمیک کووید 19، کمبود ماسک N95 شرایط سختی را برای همه مخصوصاً کارمندان خط مقدم در زمینه حفظ بهداشت و سلامت خود و دیگران پدید آورد. دکترها و پرستاران که مجبور به استفاده از ماسک‌های N95 هستند راهی جز استفاده مجدد حتی برای هفته‌ها از این ماسک‌ها ندارند. در یک تلاش، تعدادی از این ماسک‌ها ضدعفونی شده تا برای استفاده مجدد در بازار عرضه شوند.
در حال حاضر، عفونت کووید 19در تگزاس و فلوریدا دوباره تشدید شده است و با حجم بالای بیماران در بیمارستان، کمبود این ماسک همچنان مشکل جدی‌ای است. اما محققین در MIT و بیمارستان زنان بریگهام موفق به تولید ماسک صورت جدیدی شده‌اند که می‌تواند این وضعیت را تغییر دهد. در شرایط آزمایشگاهی، ماسک جدید به خوبی N95 عمل کرده است و ذرات حاوی ویروس را به خوبی فیلتر کرده است.
بزرگترین اختراع؟ماسک N95 از مواد ویژه‌ای ساخته می‌شود که ذرات و مایعات موجود در هوا را فیلتر می‌کند، ماسک MIT از سیلیکون با دو محل برای قرارگیری فیلتر یکبار مصرف N95 تهیه شده است. این موضوع به این معنی است که این ماسک‌ها قابلیت استریل شدن سریع و استفاده مجدد را دارند و تنها کافی است فیلترهای کوچک یکبار مصرف در هربار استفاده تعویض شوند و این موضوع باعث مصرف کمتر مواد تولید ماسک N95 می‌شود.
به این ماسک iMASC گفته می‌شود که به دلیل قالب اتوکلاو شوندگی، تنظیم شوندگی و سازگاری این ماسک برای آن در نظر گرفته شده است. این ماسک می‌تواند به روش‌های مختلفی استریل شود و این موضوع برروی کارایی این محصول هیچ اثر نامطلوبی ندارد. محققین نتایج این تحقیق را در British Medical Journal Open چاپ کرده‌اند. این ماسک قابلیت استریل شدن با بخار، قرار دادن در آون، تمیز کردن با الکل و غوطه ور شدن در وایتکس را دارد.
در حالی که برای استریل کردن ماسک N95 به وسایل ویژه و مهارت بالا علاوه بر بازه زمانی چندروزه مورد نیاز است و در نهایت هم ماسک قابلیت استفاده از ماسک استریل شده برای یک روز را می‌دهد و با استریل کردن به دفعات تنها برای 20 بار قابل استفاده است.
جیووانی تراورسو، استادیار مهندسی مکانیک MIT و متخصص گوارش بیمارستان زنان بریگهام می‌گوید: هدف ما بالا بردن تعداد دفعات استفاده مجدد از این ماسک به بیشترین تعداد ممکن بود. این ماسک سازگار با محیط زیست است زیرا از مواد قابل بازیافت استفاده می‌شود و مواد دور ریختنی را نیز به حداقل می‌رساند.
برای آزمایش، یک گروه 24 نفره از کارمندان حوزه سلامت(پرستاران، تکنسین‌ها و پزشکان) از این ماسک استفاده کردند تا تنفس، صحبت کردن، حرکت راحت سر و بدن و نشان دادن حالات چهره در حین استفاده مورد بررسی دقیق قرار بگیرد. افراد شرکت کننده در این تحقیق بیان کردند که این ماسک کاملاً برروی صورت قرار داشته و تنفس پذیر بوده است و مهمتر از آن این ماسک موفق به فیلتر کردن محلول شکر در هوا شده است که برای شبیه سازی قطرات تنفسی در هوا مورد استفاده قرار گرفته بود.
تحقیقات بیشتری در این زمینه بایستی انجام شود و این تیم قصد دارد تا ماسک را به تایید سازمان غذا و دارو و انستیتوی ملی ایمنی و بهداشت شغلی برساند. درصورت تحقق این امر، تهیه این ماسک برای بیمارستان 15 دلار هزینه در بر خواهد داست. هزینه خرید ماسک N95 بین 8/2 تا 95/6 دلار می‌باشد.
هدف نهایی در دسترس قرار دادن این ماسک برای کارمندان حوزه بهداشت و مردم عادی است اما زمان این موضوع هنوز مشخص نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا