اخبار

منصور معظمی: قراردادهای خودروسازان با همتاهای خارجی تا پایان امسال

بسپار می نویسد، معاون وزیر صنعت، با بیان اینکه سه تا چهار قرارداد با خودروسازان خارجی تا پایان امسال منعقد می‌شود، گفت: خودروسازان داخلی با برترین خودروسازان جهان مشارکت می‌کنند.

به گزارش مهر، منصور معظمی در نشست خبری خود با خبرنگاران، با اشاره به اینکه مدیریت شرکت‌های خودروساز در اختیار دولت و یا وزارت صنعت نیست، گفت: شرکت‌های خودروسازی خصوصی‌ هستند و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران(ایدرو) هم در هر یک از شرکت‌های خودروساز فقط یک صندلی هیات‌مدیره دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه وزارت صنعت، فقط وظیفه سیاستگذاری را بر عهده دارد، اظهار داشت: سیاست‌ها و راهبردها توسط وزارت صنعت ابلاغ می‌شود و همه خودروسازان موظف هستند تا سیاست‌های این وزارتخانه را اجرا کنند.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه بنابراین هیچ‌گونه مدیریت دولتی در خودروسازها وجود ندارد، افزود: بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، صنایع و واحدهای جزو گروه‌های بیست را دولت می‌تواند تا ۲۰ درصد سهم بازار را داشته باشد و این سهم بازار دولت در خودروسازی‌ها از نظر میزان تولید حدود ۱۳ درصد و از نظر ارزش ۷ درصد است.

معظمی با اشاره به اینکه سهم دولت از نظر ظرفیت ۱۴.۵ درصد است، گفت: پس این رقم کمتر از چیزی است که قانونگذار اعلام کرده است؛ بنابراین  کاش شورای رقابت در گذشته در رابطه با واگذاری سهام این شرکت‌های خودروساز به گونه‌ای عمل می‌کرد که حقوق دولت رعایت شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه امیدواریم روزی این مورد بررسی قرار گیرد و حق دولت در شرکت‌های خودروسازی محقق شود، افزود: در حال حاضر مدیریت شرکت‌های خودروسازی، با ایدرو نیست و هیچ‌کدام از این شرکت‌ها خصوصی نیستند.

وی در خصوص تعیین تکلیف پروژه‌های ایدرو اظهار داشت: تعدادی از این پروژه‌ها بلاتکلیف بود که آن را تعیین تکلیف کردیم، موضوع دیگری که در حال پیگیری آن هستیم، با معاونت علمی ریاست جمهوری به دنبال حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم که این نیازمند تعریف مدلی است تا به اجرا برسد.

معظمی با بیان اینکه حدود ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که نیازمند توجه جدی هستند، افزود: ایدرو می‌تواند در این بخش کمک زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان بگیرد.

وی با بیان اینکه تا پایان سال چهار قرارداد خودرویی به امضا می‌رسد، گفت: دولت موظف است که خودروی باکیفیت و قیمت مناسب تولید کند و در این راستا بخش صنعت هم تأکید دارد که هر ماه باید جلسه سیاستگذاری خودرو برگزار شود.

معظمی ادامه داد: کیفیت خودروی داخلی نسبت به گذشته بسیار افزایش یافته و این آمارها را مطابق با شاخص‌هایی که هر ماهه شرکت بازرسی اعلام می‌کند، مطرح می‌کنیم؛ البته کیفیت امروز خودروها با آنچه که باید باشد، اختلاف قابل توجهی دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما هم موظفیم تا شرایطی را فراهم کنیم که خودروسازان استاندارد را رعایت کنند، افزود: باید به این موضوع توجه داشته باشیم کشورهایی خودروساز شدند که با شرکت‌های صاحب برند مشارکت کردند؛ مانند کشورهای برزیل، ترکیه، کره و چین که اینها در حال حاضر جزو شرکت‌های مطرح خودروسازی جهان هستند.

معظمی با اشاره به اینکه چین سالانه ۲۰ میلیون خودرو تولید می‌کند، گفت: ترکیه سه میلیون دستگاه خودرو تولید می‌کند در حالی که پارسال ما کمتر از یک میلیون دستگاه خودرو تولید کردیم.

وی با اشاره به اینکه از یکسو با نیاز داخلی مواجه هستیم و از سوی دیگر باید کالایی تولید کنیم که رضایتمندی مشتریان را داشته باشد، اظهار داشت: بنابراین خودروسازان را تشویق به مشارکت با خودروسازان بزرگ کردیم که بر این اساس دو قرارداد پس از برجام به امضا رسیده و نهایی شده و یک قرارداد در مرحله امضا شدن قرار دارد و سه تا چهار قرارداد هم تا پایان سال جاری منعقد می‌شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه ما به دنبال این نیستیم که این قراردادها با چه شرکت‌های داخلی بسته می‌شود، گفت: سیاست ما این است که مشارکت خودروسازان داخلی و خارجی انجام گیرد و در حال حاضر هم استقبال خوبی از سوی آنها شده است.

وی با بیان اینکه این قراردادها با خودروسازان کشورهای آسیایی و اروپایی بسته می‌شود، گفت: یکی از این قراردادها بین یک شرکت خصوصی ایرانی و آلمانی است که به زودی امضا می‌شود، قرارداد دیگری هم بین ایران‌خودرو و سایپا با شرکت‌های پژو و سیتروئن به امضا می‌رسد. همچنین ما به دنبال خودروسازان آسیایی هم هستیم.

معظمی با تاکید بر اینکه وزارت صنعت بر این قراردادها نظارت می‌کند و به شدت بر روی آنها حساس است، افزود: قراردادهایی که بین خودروسازها منعقد می‌شود، با برترین خودروسازان جهان است.

وی در خصوص ورود ایدرو به ساخت هواپیما گفت: ما برنامه‌ای برای ساخت هواپیما نداریم اما ساخت بالگرد در مراحل مقدماتی قرار دارد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در بخش خودروسازی ما با رونق مواجه هستیم، گفت: امسال تولید خودرو به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه می‌رسد و در صورت وجود تقاضا می‌توانیم آن را تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار خودرو افزایش دهیم؛ ضمن آنکه پارسال هم حدود ۹۰۰ هزار خودرو تولید شد.

معظمی با اشاره به اینکه مسئولیت ارتقای کیفی مدیران صنعتی بر عهده ایدرو است، افزود: ما تصمیم گرفتیم که این مدیران را آموزش دهیم تا به افزایش توانایی‌های داخلی کمک کنیم.

وی در خصوص ۱۲۱ طرح که در سفرهای استانی در سال‌های گذشته مصوب شده بود، گفت: اکثریت این طرح‌ها غیرقابل اجرا بودند بنابراین از دستور کار ایدرو خارج شده‌اند.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه در بخش صنایع دریایی نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی داریم، افزود: بخش‌های نفت و پتروشیمی در حال گسترش است و اینها نیازمند خرید کشتی هستند. بنابراین باید مشارکت میان ایدرو، کشتی‌سازان جهان، شرکت نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی برقرار شود.

معظمی در خصوص بخش صنایع ریلی گفت: دولت مجوزی را برای ساخت دو هزار واگن مسافری برای کلانشهرها صادر کرده است که مجری آن وزارت کشور است و ایدرو حمایت می‌کند.

وی افزود: با دو شرکت واگن‌سازی دنیا در حال مذاکره هستیم تا تولید این واگن‌ها به انجام برسد.

معظمی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت نفت، ایدرو جزو هشت شرکت صاحب صلاحیت در بخش تولید و اکتشاف نفت است، اظهار داشت: امیدواریم که بتوانیم با هماهنگی وزارت نفت، پروژه‌هایی را که در بخش نفتی داریم، به اتمام برسانیم و پیش‌بینی ما این است که در دو ماه آینده به عدد مورد نظر وزارت نفت برسیم.

رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه خدمتی که ایدرو در فازهای پارس جنوبی کرده است، کمتر از شرکت‌های دیگر نیست، افزود: البته تأخیرها را توجیه نمی‌کنیم و به دنبال جبران آن هستیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا