مقالات

منابع جدید تولید زیست بسپارها

بسپار/ ایران پلیمر با وجود اینکه تولید انواع مشتقات و پلاستیک­های نفتی همچنان ادامه دارد با این حال پژوهشگران به دنبال تولید انواع زیست­ بسپارهااز منابع جدید هستند. پژوهشگران از زباله­ های شهری و پسماندها تا پروتئین شیر را برای تولید زیست­ بسپارها امتحان می­کنند.

پسماندهای شهری

یکی از بهترین مثال­های تولید زیست­بسپارها با استفاده از منابع جدید، پروژه سه ساله­ی RES Urbis است که با حمایت مالی اتحادیه اروپا و با هدف تولید انواع محصولات پایه­زیستی و به­ویژه PHA (پلی­هیدروکسی­آلکانوآت) از پسماندهای شهری آغاز شده است. در این پروژه پسماندهای زیستی از سایر پسماندها جدا می­شوند. پسماندهای زیستی شامل:

·         پسماندهای جامد (بقایای مواد غذایی)

·          لجن­هایی که از تصفیه و اصلاح فاضلاب شهری به دست می­آیند.

·          بقایا و پسماندهای کارخانه­های تولید انواع مواد غذایی، کنسرو و …

در حال حاضر با استفاده از انواع پسماندهای زیستی امکان تولید PHA در مقیاس آزمایشگاهی فراهم شده و آزمون­های مرتبط برای کاربردهای این پلاستیک در حوزه­های تولید فیلم و بسته­بندی در حال انجام است. این پروژه با همکاری دانشگاه Sapiewza و 21 عضو دیگر از کشورهای اروپایی تا 2 سال آینده ادامه خواهد داشت.

سبوس گندم

سبوس گندم که عموما به عنوان خوراک دام و طیور استفاده می­شود؛ امروزه به عنوان یکی از مهم­ترین منابع تولید انواع پلاستیک­ با کاربرد بسته­بندی شناخته می­شود.

پژوهشگران موسسه فناوری KTH Royal استکهلم به فرآیندی دست یافته­اند که طی آن مولکول­های زیستی خاصی از سبوس گندم جدا شده تا به عنوان ماده­ی اولیه برای تولید زیست­ بسپارها استفاده شود. فرآیند جداسازی در فشار بالای آب داغ و در حضور آنزیم­ های خاصی برای جداسازی هموسلولز و چندقندها (الیگوساکاریدها) از سبوس گندم استفاده می­شود. نتایج کامل این تحقیق در نشریه­ ی Green Chemistry به چاپ رسیده است.

جایگزین PET

Aimplas (مرکز تحقیقات پلاستیک اسپانیا) عضو پروژه ­های EnZOX2 اتحادیه اروپاست که در حال بررسی و یافتن فناوری­های جدید برای تولید مواد شیمیایی با استفاده از زیست­توده­هاست. پس از گذشت سه سال از شروع این پروژه، هم اکنون فناوری جدیدی با استفاده از آنزیم­های اکسایشی به دست آمده که طی آن 2,5-furandi-carboxylic acid تولید می­شود که ماده­ی اولیه­ی تولید پلاستیک جدیدی به اسم PEF است که می­تواند جایگزین PET شود. در حال حاضر Aimplas پروژه ­هایی برای یافتن کاربردهای صنعتی آمیزه­ های جدید تولید شده با استفاده از PEF و اطمینان از جایگزینی صنعتی آن با محصولات PET در کاربردهای مختلف را دارد.

سدگرهای زیست تخریب­پذیر

Aimplas در پروژه­ی دیگری با موضوع “تولید ساختارهای چندلایه منعطف زیست­ تخریب­پذیر به عنوان سدگر در بسته­بندی مواد غذایی” نیز شرکت دارد. مهم­ترین چالش­های این پروژه:

·   تولید سدگرهای زیست تخریب­­پذیر و رفع مشکلات بازیافت

·   طراحی ساختارهای چندلایه با استفاده از زیست­بسپارها

·   سازگاری پلاستیک ­ها و چسبندگی آنها به یکدیگر (عمدتا برای تولید سدگرها از چندلایه پلاستیک با جنس­های مختلف استفاده می­شود که سازگاری آنها با یکدیگر و چسبندگیشان به هم یکی از مهم­ترین چالش­هاست).

فناوری جدید Aimplas قادر به رفع محدودیت­ های پیشین سدگرهای زیست تخریب­پذیر همچون: قدرت سدگری ضعیف در برابر اکسیژن و بخارآب (مهم­ترین ویژگی­های سدگرهای پوشش­های بسته ­بندی مواد غذایی) است. در این فناوری سدگر از جنسPLA  ساخته شده و با یک لایه پوشش خاص پوشانده می­شود تا خواص سدگری مناسب پیدا کند.

پروتئین شیر

شرکت فرانسوی Lactips در پروژه­ی تولید انواع پلاستیک­های پایه­زیستی با عنوان Ecolactifilm و بودجه 5/1 میلیون یورویی، موفق به تولید پلاستیک گرمانرم و محلول در آب زیست تخریب­پذیر با استفاده از کازئین (پروتئین موجود در شیر) شده است. این محصول با نام تجاری Ecolacti معرفی شده است. از این محصول برای تولید فیلم­های محلول در آب و یا خوراکی بسته­بندی­های مواد غذایی استفاده می­شود. طبق گزارش Dairy Reporter این محصول تا سال 2020 حدود 24 میلیون دلار سودآوری خواهد داشت.

شکوفایی صنعت زیست ­پایه


(ادامه دارد …)


متن کامل این مقاله را در شماره 188ام ماهنامه بسپار که در نیمه اردیبهشت ماه منتشر شده است بخوانید. 


در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا