اخبار

معرفی 10 پژوهشگر برجسته در جشنواره برترین‌های فناوری‌های نانو/ طرح برتر پلیمری

بسپار می نویسد، با برگزاری یازدهمین جشنواره فناوری نانو از 10 محقق این حوزه و همچنین از موسسات پژوهشی برتر تقدیر به عمل آمد.

 یکی از برنامه‌های ستاد توسعه فناوری  نانو ارزیابی و رتبه‌بندی افراد و نهادهای موثر در توسعه علم و فناوری نانو است. این ارزیابی‌ها به صورت سالانه و در راستای چشم‌انداز، اهداف و برنامه‌های سند راهبرد آینده فناوری نانو است.

در این برنامه دستاوردها و فعالیت‌های سالانه افراد و نهادها در بخش‌هایی چون موسسات پژوهشی و متخصصان، محصولات، مراکز رشد، آزمایشگاه‌ها و رسانه‌ها ارزیابی می‌شود.

در یازدهمین جشنواره فناوری نانو از محققان برتر تقدیر به آمد.

انتخاب این برترین‌ها بر اساس تعداد ثبت اختراعات داخلی و خارجی، انتشارات مقالات ISI، تعداد ارجاعات، انتشار مقاله در مجلات علمی و پژوهشی، تألیف کتاب و فرصت‌های مطالعاتی بوده است.

محققان برگزیده یازدهمین جشنواره برترین‌های فناوری نانو به شرح ذیل است:

رتبه اول به دکتر مرتضی محمودی از دانشگاه علوم پزشکی تهران در رشته مهندسی فناوری نانو اهدا شد. وی دارای 92 مقاله نانویی ISI با میانگین ارجاعات 30.533 است. وی همچنین دارای یک ثبت اختراع خارجی است.

رتبه دوم به دکتر مسعود صلواتی نیاسری از دانشگاه کاشان در رشته شیمی اختصاص یافت. وی تاکنون موفق به انتشار 98 مقاله ISI و یک ثبت اختراع بوده است. حوزه تحقیقاتی وی سنتز و مشخصه‌یابی نانوساختارها با  روش‌هایی مانند امواج فراصوت و ماکروویو با کاربردهایی نظیر سلول‌های حساس شده به رنگ است.

رتبه سوم به محسن شیخ‌الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در رشته مهندسی مکانیک تعلق گرفت. حوزه تحقیقاتی وی شبیه‌سازی مکانیک سیالات و دینامیک سیالات محاسباتی است. وی علاوه بر تألیف یک کتاب، موفق به انتشار 13 مقاله ISI شده است.

رتبه چهارم به دکتر مهراونگ قائدی از دانشگاه یاسوج در رشته شیمی اختصاص یافت. حوزه تحقیقات وی جاذب‌های نانوساختار است و موفق به انتشار 49 مقاله ISI شده است.

رتبه پنجم این جشنواره از آن دکتر علی مرسلی از دانشگاه تربیت مدرس در رشته شیمی شد. تمرکز تحقیقات وی بر روی سنتز و شناسایی پلیمرهای کئوردیناسیونی، کاربرد پلیمرهای کئوردیناسیونی سه‌بعدی و سنتز نانومواد است و موفق به انتشار 31 مقاله ISI شده است.

رتبه ششم به دکتر علی‌مراد رشیدی از پژوهشگاه صنعت نفت اختصاص یافت. وی علاوه بر انتشار 24 مقاله ISI، موفق به ثبت بین‌المللی 6 اختراع شده است.

رتبه هفتم به دکتر رضا انصاری خلخالی از دانشگاه مکانیک اختصاص یافت. وی با اجرای تحقیقاتی در حوزه شبیه‌سازی دینامیک مولکولی موفق به انتشار 49 مقاله ISI و چاپ یک کتاب فارسی شده است.

رتبه هشتم به دکتر محمد حقیقی پراپری از دانشگاه صنعتی سهند تبریز تعلق گرفت. وی با انجام تحقیقاتی در حوزه کاربردهای نانوکاتالیست‌ها موفق به انتشار 14 مقاله ISI و ثبت پنج اختراع داخلی شد.

رتبه نهم به دکتر داود دومیری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشیروان بابل اختصاص یافت. تمرکز تحقیقات وی در حوزه شبیه‌سازی مکانیک سیالات است که موفق به انتشار 19 مقاله ISI شده است.

رتبه دهم از آن دکتر امید اخوان از دانشگاه صنعتی شریف شده است. تمرکز وی در حوزه کاربردهای زیستی گرافن کاربردهای فتوکاتالیستی، نانوذرات و نانوپزشکی بوده است که موفق به انتشار 12 مقاله ISI شده است.

در این جشنواره همچنین از دکتر محمدمهدی نجف‌پور، عضو هیات علمی دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان در رشته شیمی به عنوان محقق جوان برتر تقدیر به عمل آمد. حوزه تحقیقاتی وی کاربردهای کاتالیست‌های نانواکسیدهای فلزی است که موفق به انتشار 21 مقاله ISI شده است.

در این جشنواره همچنین از موسسات پژوهشی برتر حوزه فناوری نانو تقدیر به عمل آمد.

دانشگاه تهران با کسب 4 هزار و 161 امتیاز رتبه اول موسسه پژوهشی در حوزه نانو را کسب کرد. دانشگاه تهران دارای دو ثبت اختراع خارجی، 11 ثبت اختراع داخلی، توسعه 4 محصول مبتنی بر فناوری نانو و انتشار 452 مقاله ISI است.

رتبه دوم موسسات پژوهشی از آن دانشگاه صنعتی اصفهان با ثبت 6 اختراع داخلی و توسعه دو محصول مبتنی بر فناوری نانو شد. این دانشگاه علاوه بر انتشار 322 مقاله ISI، 109 امتیاز از فروش محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را نیز کسب کرده است.

رتبه سوم این جشنواره نیز به دانشگاه تربیت مدرس اختصاص یافت. این دانشگاه علاوه بر ثبت 3 اختراع خارجی و 12 اختراع داخلی موفق به توسعه یک محصول مبتنی بر فناوری نانو شده است.

رتبه چهارم از آن دانشگاه صنعتی شریف با ثبت یک اختراع خارجی و 2 ثبت اختراع بین‌المللی شد.

رتبه پنجم موسسه برتر پژوهشی در حوزه فناوری نانو به دانشگاه امیرکبیر اختصاص یافت. این دانشگاه دارای 14 ثبت اختراع داخلی است و موفق به توسعه سه محصول مبتنی بر فناوری نانو شده است.

معرفی طرح‌های نوآورانه از دیگر بخش‌های این جشنواره بوده است.

تولید الیاف، نخ و پارچه‌های نیمه‌رسانا و رسانا که از سوی دکتر لاله ملک‌نیا، عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌جنوب عرضه شد، به عنوان طرح منتخب این جشنواره معرفی شده است. الیاف‌های تولیدشده در این طرح از منسوجات هوشمند هستند که علاوه بر جذب امواج در مصارفی چون پزشکی، پوشاک و منسوجات الکترونیکی کاربرد دارند.

تهیه غشاهای سرامیکی، نانوساختار برای تولید کنساتره آب‌پنیر طرح منتخب این جشنواره است که از سوی دکتر علی‌اکبر بابالو از دانشگاه صنعتی سهند تبریز عرضه شده است. در این طرح غشاهای نانوساختار سرامیکی برای حذف ترکیباتی چون چربی‌ها استفاده شده است.

تقدیر از مجلات ISI در حوزه فناوری‌های نانو از دیگر بخش‌های این جشنواره است که بر این اساس نشریه دانشگاه کاشان، آزاد اسلامی واحد شهر قدس و دانشگاه آزاد واحد علوم دارویی به عنوان سه نشریه برتر معرفی شدند.

منبع:ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا