اخبار

معرفی کسب و کارهای جوان/ گفت و گوی بسپار با صابر بایرامزاده، عضو هیات مدیره شرکت رایان پلیمر آرتا: تولید پلیمر زیست تخریب پذیر در مقیاس آزمایشگاهی

بسپار/ایران پلیمر شرکت رایان پلیمر آرتا مستقر در پارک عم و فناوری آذربایجان شرقی، تولید کننده ی انواع محصولات پتروشیمی و پلیمری است. این شرکت در اواخر سال 1398 با هدف تولید پلیمرهای زیست تخریب پذیر تاسیس شده است. تولید، توزیع، پخش، واردات و صادرات مواد اولیه پلیمری و شیمیایی و ماشین آلات مربوطه، مشاوره فنی و … از زمینه های فعالیت این مجموعه نوپاست. صابر بایرامزاده و غزاله اصل قنبرنژاد موسسین و اعضای هیات مدیره رایان پلیمر آرتا هستند.

بسپار- شما در شاخه تولید آمیزه های زیست تخریب پذیر فعال هستید و شرکتی دانش بنیان. بر چه پایه های پلیمری و با چه مکانیسم هایی تولید دارید؟ فرایند زیست تخریب پذیری محصولات شما چیست؟
بایرامزاده: محصول تولیدی شرکت، پلیمر پلی لاکتیک اسید از ضایعات کربوهیدراتی است که می تواند به طور کامل جایگزین پلیمرهای غیر زیست تخریب پذیر شود.
این محصول بدون نیاز به شرایط خاص زمانی که به طبیعت سپرده شود، شروع به تجزیه شدن می کند و چون مواد اولیه کاملا از منابع طبیعی و کربوهیدراتی است به هنگام تخریب هیچگونه آسیب زیست محیطی ندارد و به طور معمول در مدت ۶۰ تا ۷۰روز تجزیه می شود.
پلی لاکتیک اسید در حوزه های فراوانی مورد استفاده قرار می گیرد، اعم از حوزه ی مهندسی پزشکی جهت تولید ایمپلنت ها و نخ های بخیه قابل جذب و در سایر حوزه های کاری جهت تولید فیلامنت چاپگرهای سه بعدی، فیلم های بسته بندی، تولید قطعات پلاستیکی مانند قطعات خودرو و یا اسباب بازی ها و همچنین اغلب صنایعی که از پلیمر های پتروشیمی استفاده می کنند می توانند این پلیمر را جایگزین کنند.

بسپار- در چه شرایطی محصول در چه مدت زمانی تجزیه می شود؟ و به چه مانده ای تبدیل خواهد شد؟
بایرامزاده: باید خاطر نشان کرد که توانایی تغییرات ساختاری این پلیمر که می تواند زمان تخریب را با توجه به درخواست و مورد مصرف وجود دارد.
این محصول هم اکنون در اسکیل آزمایشگاهی تولید می شود.
در فاز بعدی قصد تولید با ظرفیت ۱۰۰تن در سال در دستور کار شرکت قرار دارد و مجوزهای لازم هم دریافت شده است.

بسپار- امسال چالش هایی در محدودیت واردات و تامین و تخصیص ارز داشته ایم آیا این موضوع روی نیاز احتمالی شما به ماشین آلات و قطعات یا مواد اولیه تاثیر داشته است؟
بایرامزاده: با توجه به اینکه مواد اولیه این محصول تماما از داخل کشور تامین می شود در نتیجه محدودیت ها مانع از تولید نیست.
همچنین نیاز به تولید همیشگی محصولات بسیار ارزشمندی مانند ایمپلنت های پزشکی و فیلم های بسته بندی، اپیدمی یا موارد مشابه دیگر نیز تاثیر زیادی بر روی تقاضای بازار ما ندارد.

بسپار- ارزیابی شما از وضعیت اقتصادی صنعت پلاستیک و کامپاندینگ در سال جاری چیست؟
بایرامزاده: طبق آمار رسمی گمرک میزان واردات پلی لاکتیک اسید و محصولات وابسته در سال های اخیر به طور میانگین بالغ بر ۱۰۰میلیون دلار خروج ارز را در پی داشته که به دلیل عدم وجود تولید کننده داخلی شاهد خلاء بزرگی در بازار بوده ایم.

بسپار- در پایان؟
بایرامزاده: و در پایان امیدواریم با سرمایه گذاری دولتی و غیر دولتی در این پروژه استراتژیک نیاز داخلی به این پلیمر و محصولات مشتق از آن را به طور کامل تامین نماییم که حمایت تمامی دست اندرکاران را می طلبد.

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره 219 ماهنامه بسپار که در نیمه دی ماه  منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو و طاقچه قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا