اخبار

معاون وزیر صنعت خبر داد: بسته ارزی برای صنایع کوچک در راه است

بسپار/ ایران پلیمر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از در نظر گرفتن بسته ارزی برای صنایع کوچک خبر داد و اعلام کرد که این بسته منتظر تصویب هیات دولت است.

صادق نجفی، مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران – امروز در نشستی خبری در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر اینکه چه تعداد اشتغالزایی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته محقق شده، در حالی که رقم اشتغالزایی ۱۳۰ هزار نفری طی سال گذشته پیش بینی شده بودبیان کرد: در مجموع ۱۶۶ هزار شغل در شهرک‌ها و نواحی صنعتی طی سال گذشته مدنظر قرار گرفت.

وی همچنین در مورد نوسازی و بهسازی واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خاطرنشان کرد: قرار بر این است که طی مدت سه سال ۳۱ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی، نوسازی و بهسازی شود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت همچنین از فعالیت ۱۰۹۴ واحد صنعتی صادراتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی با میزان صادرات ۲.۷ میلیارد دلاری خبر داد و اعلام کرد: فعالیت ۲۰۴ سرمایه گذار خارجی با اشتغال ۱۷ هزار و ۱۰ نفری و سرمایه گذاری دو میلیارد دلاری مدنظر قرار گرفته است و ۵۴ شرکت مدیریت صادرات نیز با ۵۰ میلیون دلار صادرات تشکیل شده است.

نجفی با اشاره به وضعیت شهرک‌ها و نواحی صنعتی کل کشور اعلام کرد: در مجموع ۹۶۰ شهرک، ناحیه صنعتی و منطقه ویژه اقتصادی مصوب شده است که ۷۹۶ مورد آنها در حال بهره‌برداری است.

وی همچنین در مورد وضعیت سرمایه‌گذاری‌های جدید و واحدهای به بهره‌برداری رسیده و نیز اشتغالزایی صورت گرفته نیز خاطرنشان کرد: ۷۳ هزار و ۵۲۴ قرارداد منعقد شده و ۴۱ هزار و ۹۰۴ واحد صنعی با اشتغالزایی ۷۲۷ هزار نفر و سرمایه‌گذاری معادل ۹۹۷ میلیارد ریال مدنظر قرار گرففته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: این در حالی است که راه‌اندازی ۵۰۴۷ واحد صنعتی به بهره‌برداری رسیده غیرفعال با اشتغال ۹۰ هزار نفری صورت پذیرفته و این در حالی است که ۳۰ هزار و ۱۰ طرح در حال ساخت و ساز در شهرک‌ها و نواحی صنعتی وجود دارد.

وی همچنین به تشکیل ۶۰ کنسرسیوم صادراتی در حوزه صنایع غذایی، خشکبار، محصولات پلاستیکی، سنگ، پوشاک و کفش با ظرفیت معادل ۷۶ میلیون دلار صادرات اشاره کرد و گفت: اتمام ۹۲ پروژه خوشه صنعتی در دست اجراست و ۳۱ پروژه امکان سنجی توسعه خوشه‌ای در دستور کار قرار دارد.

نجفی ادامه داد: بر اساس بند الف این تبصره پیگیری جهت ارائه خدمات کلینک‌های کسب و کار و نیز اجرای طرح‌های صنایع کوچک و حمایت از خوشه‌های کسب و کار و نیز بازسازی و نوسازی صنایع کوچک مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران همچنین به بند “ص” تبصره شش قانون بودجه سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و افزود: این طرح مشترک بین سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و نیز سازمان توسعه تجارت است که بر اساس آن ۱۳ هزار میلیارد ریال به منظور حمایت از تولید محصولات صادرات محور و مدیریت واردات پیش بینی شده است.

وی در ادامه با اشاره به طرح رونق واحدهای صنعتی کوچک و متوسط خاطرنشان کرد: طی سال ۱۳۹۵، ۱۶۸ هزار میلیارد ریال به ۲۲ هزار و ۴۳۳ بنگاه صنعتی کوچک و متوسط تعلق گرفت و در سال گذشته نیز ۱۹۴ هزار میلیارد ریال به ۲۹ هزار و ۹۶۷ واحد اختصاص یافت. این در حالی است که مبلغ تعیین شده در سال جاری معادل ۳۰۰ هزار ریال است.

نجفی افزود: علاوه بر این تفاهم نامه همکاری با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور ارائه تسهیلات به میزان ۵۰ هزار میلیارد ریال به طرح های ذیل برنامه اشتغال فراگیر و اعطای یارانه به مبلغ ۱۵۰۰ میلیارد ریال از محل کمک‌های فنی و اعتباری سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به صنایع کوچک و متوسط مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تعداد شهرک‌های صنعتی غیردولتی ۹۳ مورد بوده که ۴۲ شهرک دارای پروانه تاسیس هستند و ۵۱ شهرک صنعتی نیز پروانه بهره‌برداری دارند، گفت: تعداد واحدهای به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌های غیردولتی 6110  واحدی صنعتی است و اشتغال واحدهای به بهره‌برداری رسیده نیز معادل ۱۲۵ هزار نفر است.

ادامه دارد…

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا