اخبار

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه: حجم صادرات ایران به عراق به حدود 14 میلیارد دلار رسیده است/ نمایشگاه اختصاصی ایران در عشق آباد آذرماه 1401

بسپار/ایران پلیمر جلسه ستاد هماهنگی روابط اقتصادی خارجی با موضوع «آخرین اقدامات برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد و بررسی آخرین وضعیت روابط اقتصادی با عراق» به ریاست مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و با حضور اعضای ستاد متشکل از مدیران دستگاه‌های ذیربط برگزار گردید.

 در این نشست، درخصوص فرایندها و زمینه های اجرایی لازم برای برگزاری نمایشگاه اختصاصی جمهوری اسلامی ایران در عشق آباد در بازه زمانی 2 تا 6 آذر ماه بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

شایان ذکر است برگزاری این نمایشگاه ماحصل توافقات دو کشور در جهت افزایش تجارت فی‌مابین است.

معاون دیپلماسی اقتصادی در این نشست گفت: «برگزاری این نمایشگاه و مشارکت فعال بخش خصوصی و بازرگانی جمهوری اسلامی ایران در آن بسیار مهم است و موجب افزایش صادرات و تراز تجاری به ترکمنستان خواهد شد»

صفری سفر اخیر خود به همراه وزیر راه به ترکمنستان را راهگشا دانست که به تبع آن برخی نقاط مرزی بازگشایی شدند و تردد کامیون های ترانزیتی افزایش یافت.

وی همچنین استان‌های مرزی به ویژه گلستان و خراسان را واجد بهترین فرصت برای صادرات کالاهای مورد نیاز ترکمنستان دانست و حضورشان در این نمایشگاه را مغتنم شمرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی در ادامه افزود در خصوص پروژه های صادرات خدمات فنی مهندسی از جمله در بحث نیروگاهی و راه سازی با طرف ترکمنستانی صحبت و توافقات اولیه حاصل شده است.

وی همچنین اشاره‌ای به نمایشگاه مصالح ساختمانی در روسیه کرد و آن را فرصتی مهم بر شمرد.

در ادامه این نشست در خصوص روابط تجاری ایران و عراق بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

صفری تجارت با عراق را بسیار مهم برشمرد و حجم صادرات ما به عراق را حدود 14 میلیارد دلار دانست.

در این جلسه کمیسیون مشترک ایران و عراق و نقاط ضعف و قوت آن با حضور نمایندگان مرتبط دستگاه ها بررسی شد.

صفری با اشاره به نقاط مرزی مشترک زیاد با عراق رشد تجارت بازارچه ای با عراق را مهم برشمرد و کیفیت کالاهای ارسالی و رشد ترانزیت کالا به عراق و برعکس را مورد تأکید قرار داد.

در این نشست اعضای حاضر در خصوص چگونگی همکاری دستگاه‌ها، موانع پیش‌رو و راهکارهای ارتقا همکاری های فیمابین، بحث، و محورها و پیشنهادات خود را ارائه کردند.

ایسنا 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا