اخبار

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت خبر داد: رایزنان جدید بازرگانی ایران در راه ۱۵ کشور همسایه

بسپار/ ایران پلیمر حمید زاد بوم در گفتگوی 18 و 30 دقیقه شبکه خبر سیما درباره جایگاه دیپلماسی اقتصادی در کشور با بیان اینکه برای تقویت دیپلماسی اقتصادی در کشورهایی که طرف های تجاری ایران هستند غیر از اماکن دیپلماتیک با هماهنگی اتاق بازرگانی به دنبال تاسیس دفاتر تجاری هستیم، گفت: رایزنان بازرگانی ایران به 15 کشور دیگر طی امسال اعزام می شوند و این در حالی است که ایران در سال های گذشته نیز در این کشورها رایزن بازرگانی وجود داشته است.

معاون توسعه بازارهای صادراتی سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به اینکه هم اکنون 6 رایزن بازرگانی ایران در 5 کشور همسایه از قبیل عمان، ترکیه، ارمنستان، پاکستان و عراق فعال هستند، گفت: این کشورها طرف تجاری مهم جمهوری اسلامی هستند و 80 درصد روابط تجاری ما با آنها است.

زادبوم با بیان اینکه هند، چین، افغانستان، روسیه، قزاقستان، قطر، عمان، جمهوری آذربایجان، لبنان و امارات متحده، 10 کشور دیگری هستند که امسال برنامه اعزام رایزن بازرگانی به این کشورها در دستور کار است، افزود: برای ارتقا سطح اشتغال، تولید و رونق بازار برخی از کالاهای منحصر به صادرات در کشور تولید شود، ضمن اینکه لازم است د کشورهایی که طرف تجاری ما هستند نیاز سنجی کنیم و متناسب با نیاز آنان صادرات کنیم.

 

وی با تاکید بر اینکه ساختار دیپلماسی اقتصادی کشورها تفاوت هایی با یکدیگر دارد، گفت: در برخی کشورها معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه با نیروهای متخصص شکل گرفته که از این طریق اهداف و برنامه‌های اقتصادی خود را در کشورهای هدف دنبال می‌کنند.

 

در ادامه این برنامه خبری رئیس کنفدراسیون صادرات با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای توسعه تجارت خارجی وجود رایزنان بازرگانی در کشورهاست، گفت: کشورهای توسعه یافته هم از این ابزار برای افزایش صادرات و گشایش بازارهای خود بهره های بسیاری برده اند.

 

محمد لاهوتی  با اشاره به اینکه تاکنون برای افزایش اهداف صادراتی و تبیین اهمیت بازارهای همسایه جلسات متعددی در سازمان توسعه تجارت تشکیل شده است، افزود: با توجه به اینکه تجربه اعزام رایزن به کشور ما به بیش از دو دهه می رسد، در خروجی این فعالیت ها اتفاق خاصی جز در موارد معدودی در صادرات و واردات  نیفتاده است.

 

لاهوتی با بیان اینکه رایزنان بازرگانی ما از وزارت صمت مجوز اعزام و حکم خود را اخذ می کنند و محل خدمت آنها سفارتخانه ها و کنسولگری ها تعیین می شود، گفت: این ارتباط سازمانی مشکلاتی برای آنها ایجاد کرده است. لازم است از این ابزارها بیشتر استفاده شود و به نظر می رسد به شاخصه های اعزام رایزن ها توجهی نشده و اعزام آنها از طرف وزارت صمت و وزارت امور خارجه باید بیشتر بررسی و آسیب شناسی شود.

 

شبستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا