اخبار

معامله‌کنندگان از عرضه اندک پلی‌اتیلن سبک خطی در ترکیه خبر می‌دهند/محموله های ایرانی کمیاب شدند

بسپار/ ایران پلیمر بازار پلی‌اتیلن ترکیه ژانویه را با افزایش قیمت آغاز کرد، که بیشتر آن‌هامعامله شدند. این اتفاق عمدتاً توسط معامله‌کنندگان به دلیل سود ضعیف بر اساس بازار وارداتی چین، پیش‌بینی می‌شد.

عرضه کاهشی فاکتور دیگری بود که در طی مذاکرات با خریداران، دست بالاتر را به فروشندگان می‌داد. معامله‌کنندگان گفتند: «ما افزایش قیمت‌های40 تا 60 دلاری نسبت به دسامبر دریافت کردیم که دلیل آن نبود عرضه‌کنندگان آمریکایی، ایرانی و ازبک علاوه بر سهمیه‌های محدود از سوی تولیدکنندگان خاورمیانه‌ای بود. پلی‌اتیلن سنگین فیلم کافی بود، اما پلی‌اتیلن سبکخطی محدود بود.»

یکی از منابع خاورمیانه‌ای گزارش داد: «فروش ما به‌سرعت بعد از اعلام قیمت‌های ژانویه به پایان رسید، که باید ممنون سهمیه‌های اندک و تقاضای خوب باشیم. ما حجم‌های کمی به‌خصوص برای پلی‌اتیلن سبک خطی فیلم c4داشتیم.»

به همین شکل، یکی از تولیدکنندگان بزرگ سعودی برخلاف پلی‌اتیلن سنگین فیلم، برای کاهش قیمت‌های اولیه پلی‌اتیلن سبک خطی خود بی‌میل بود. یکی از معامله‌کنندگان اشاره کرد: «تولیدکننده به‌راحتی در میان درخواست‌های بالا و محدودیت عرضه بدون نیاز به محرک در بازار، سهمیه خود را فروخت.»

علاوه بر این، از ابتدای ژانویه محموله‌های زیادی از ایران در دسترس نبود. معامله‌کنندگان گفتند: «محموله‌های ایرانی کمیاب و بسیار گران بودند. نگرانی‌ها بر سر اختلال عرضه در هفته گذشته در میان تنش‌های جغرافیایی سیاسی میان آمریکا و ایران شکل گرفت.»

تعدادی از معامله‌کنندگان اشاره داشتند، که احتمالاً محدودیت عرضه در چند هفته آتی بعد از رسیدن محموله‌های پلی‌اتیلن آمریکایی از قبل خریداری‌شده به ترکیه، کاهش میابد. بااین‌وجود، احتمال می‌رود بازار پلی‌اتیلن سبک خطی تا میان‌مدت محدود باقی بماند.

طبق داده‌های chemorbis، قیمت‌های داخلی پلی‌اتیلن سبک خطی در میانگین هفتگی در طی دو هفته گذشته 16 درصد افزایش یافتند، درحالی‌که در زمان مشابه میزان افزایش قیمت برای پلی‌اتیلن سنگین فیلم 14 درصد بود.

کانال توزیع نسبت به هفته گذشته، برای پلی‌اتیلن سبک خطی 50 تا 70 دلار در هر تن و برای پلی‌اتیلن سنگین 40 تا 50 دلار در هر تن افزایش یافت. به‌صورت حدسی، قیمت‌های پلی‌اتیلن سنگین و پلی‌اتیلن سبک خطی بعد از افزایش به ترتیب به میزان‌های 1120 تا 1180 و 1150 تا 1180 دلار در هر تن (ex-warehouse ترکیه، شامل مالیات بر ارزش‌افزوده) رسیده‌اند.

 

 

منبع: پتروتحلیل

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا