اخبار

دو سال معافیت حق بیمه کارفرمایان به شرط جذب فارغ التحصیلان!

بسپار / ایران پلیمر کارفرمایانی که از بین فارغ التحصیلان دانشگاهی نیروی کار جدید جذب کنند، دو سال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف خواهند شد.

طرح مشوق بیمه کارفرمایی با هدف تحرک بخشی به بازار کار، حمایت از کارآفرینان و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع کرونا و ترغیب کارفرمایان کارگاه های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید تهیه و از سوی وزارت کار ابلاغ شده است.

وزارت کار در راستای اجرای ماده ۷۱ قانون برنامه ششم توسعه، معافیت کارفرمایان از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما را در قبال به کارگیری نیروی کار جدید از بین دانش آموختگان دانشگاهی جوان در دستور کار قرار داده است.

بر اساس شیوه‌نامه اجرایی طرح مشوق بیمه کارفرمایی، حق بیمه سهم کارفرما برای بکارگیری هر تعداد نیروی جدید دانش‌آموخته دانشگاهی به مدت ۲ سال توسط وزارت کار پرداخت و به حساب کارفرما واریز می شود.

برای بهره مندی از مزایای این طرح، کارفرمایان باید دارای مجوز فعالیت از مراجع رسمی کشور، مجوز فعالیت از دستگاهای اجرایی ذیربط و کد کارگاهی تامین اجتماعی باشند و در سامانه مشوق بیمه ای وزارت کار به نشانی  Moshavegh.mcls.gov.ir ثبت نام کنند.

تمام کارگاههای خصوصی و تعاونی فعال که مجوز فعالیت از مراجع رسمی کشور را داشته باشند می توانند تحت پوشش طرح مشوق بیمه‌ای سهم کارفرما قرار گیرند.

نیروی کار جدیدی که به خدمت گرفته می شود نیز باید شرایطی از جمله داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر، سن کمتر از ۳۸ سال و سابقه پرداخت حداکثر ۳۶ ماه حق بیمه را داشته باشد.

نیروهای جدید نباید جایگزین نیروهای قبلی شوند و ملاک جدید بودن نیروهای جذب شده، افزایش نیروها نسبت به لیست بیمه دوماه قبل از ثبت نام کارفرما است.

بر اساس آخرین آمارها ۶۳۴۵ نفر داوطلب جویای کار در این طرح ثبت نام کرده اند که از این تعداد ۲۷۱۶ نفر جذب بنگاه شده و منجر به عقد قرارداد شده است. همچنین ۲۴۸۵ نفر از کارفرمایان از طرح استقبال کرده اند.

بررسی ها نشان می دهد که استان خوزستان بیشترین تعداد جویندگان کار جذب شده و کارفرمای ثبت نام کرده را به خود اختصاص داده است.

پیش از این مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران در نامه ای به رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اجرای طرح مشوق بیمه‌ای کارفرمایان از ابتدای دی ماه، آن را طرحی اثرگذار در راستای کاهش پیامدهای منفی کرونا بر کسب و کارها و بنگاههای اقتصادی عنوان کرده بود.

به گفته وی با توجه به دستورالعمل اجرایی طرح که اصلاح و ابلاغ شده، کارفرمایان کلیه کارگاهها و بنگاههای اقتصادی بخش خصوصی و تعاونی که نیروی کار جدید و مورد نیاز خود را از میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر در تمام رشته های تحصیلی به کار گیرند، وجه حق بیمه سهم کارفرما به اضافه ۳ درصد سهم بیمه بیکاری که جمعا ۲۳ درصد حداقل مزد تعیین شده از سوی شورای عالی کار می شود را بابت نیروی جذب شده تا دو سال دریافت می کنند و این وجه ماهانه توسط وزارت کار به حساب آنها واریز می شود.

شرایط بهره مندی از این طرح برای کسب وکارهای آسیب دیده از شیوع کرونا به صورت ویژه تسهیل شده است به نحوی که افراد دارای مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر بیکار شده از کارگاه‌های به شدت آسیب دیده از بیماری کرونا در صورت بازگشت به شغل قبلی یا جذب در سایر واحدهای اقتصادی، می‌توانند از مزایای این طرح بهره‌مند شوند؛ همچنین افرادی که از مزایای دوره مقدماتی طرح کارورزی به مدت سه ماه در کارگاه‌ها و مؤسسات مشمول دستورالعمل اجرایی طرح استفاده کرده‌اند، حداکثر تا ۲۱ ماه می‌توانند از مشوق بیمه‌ای بهره مند شوند.

با طرح مشوق بیمه‌ای، کارفرمایان و کارآفرینان می‌توانند بدون هیچ محدودیتی نیروی کار جدید مورد نیاز خود را از بین دانش‌آموختگان و فارغ التحصیلان جذب کنند.

طرح مشوق‌ بیمه‌ای بر اساس موضوع بند الف تبصره ۱۸ قانون بودجه سنواتی برنامه ششم توسعه و در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با هدف تحرک بخشی به بازار کار کشور، حمایت از کارفرمایان و صاحبان کسب و کارهای آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا و ایجاد اشتغال با هدف ترغیب و تشویق کارفرمایان کارگاه‌های تولیدی و خدماتی به استفاده از نیروی کار جدید در دستور کار قرار گرفته است.

 

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا