اخباراخبار ویژه

گفت و گوی بسپار با مصطفی دادخواه، مدیرعامل شرکت قالب سازی پارسا: سال 99 به توان داخلی اعتماد شد

بسپار/ایران پلیمر مصطفی دادخواه، مدیرعامل شرکت قالب سازی پارسا است. زمینه فعالیت این شرکت ساخت قالب های تولید محصولات پلاستیکی است.
وی صحبت های خود را اینگونه آغاز می کند: در واقع زمانی که مشکلات و تحریم‌ها، واردات را محدود کرد، ما توانستیم با تکیه بر توان خود، بومی سازی کنیم. نمی‌توان گفت ١٠٠درصد ولی به راستی توانسته ایم تا ۹۵ درصد نیازهای این صنعت را داخل کشور تامین و توانایی ساخت در کشور را مهیا کردیم.
دادخواه در ادامه گفت: درسال 1399، ما رشد بسیار خوبی داشتیم چون خیلی از تولیدکنندگان نمی توانستند با مشکلات واردات دست و پنجه نرم کنند و ترجیح دادند به توان داخلی اعتماد کنند.
البته از سوی دیگر متاسفانه توانایی ساخت محدودی در داخل کشور داشتیم، عدم ثبات اقتصادی و افزایش قیمت‌ مواد اولیه هم ما را دچار چالش‌هایی کرد ولی در نهایت و از نظر پیشرفت کاری توانستیم خود را در بازار بسیار خوب نشان دهیم.
در زمینه های مختلفی درشرکت ما بومی سازی صورت گرفته، همچون ساخت قالب های قطعات پزشکی همچون ماساژورها و چرخهای بیمارستانی که این محصولات را داخل نمایشگاه در معرض دید کاربران و علاقه مندان قرار داده ایم.
دادخواه در خصوص وابستگی ارزی مجموعه گفت: ما به طور مستقبم، وابستگی ارزی نداریم ولی خیلی از قطعات برای تولید و تامین مواد اولیه، صد درصد به واردات نیاز دارند. در برخی موارد امکان تولید در ایران وجود ندارد. عدم ثبات نرخ دلار و مسائل اقتصادی باعث آن شده که عرضه کنندگان این اجناس، با یک قیمت بسیار بالا کالاها را به صنعتگران واگذار کنند و به این ترتیب سود قالبسازان و صنعتگران به شدت کاهش پیدا می کند.
از جمله قطعات وارداتی موجود می‌توان به ابزارهای قالب سازی، پرس های سی ان سی و انواع ماشین آلات برای قالب سازی اشاره کرد.

آیا فولاد مصرفی شما با توجه به مشکلات اخیر در بورس کالا و افزایش قیمت تحت تاثیر قرار گرفته؟
دادخواه: بله … طبیعی است زمانی که یک پروژه را شروع می کنیم و برنامه ریزی آن را انجام می دهیم، برآورد قیمت تمام شده را لحاظ می کنیم و قراردادی می نویسیم. یا ممکن است کاری را به صورت پیمانی انجام ‌دهیم و زمان مشخصی را برای آن می گذاریم. به یکباره در اواسط کار شاهد بالا رفتن قیمت مواد اولیه می‌شویم و این عدم ثبات قیمت‌ها باعث کند شدن پیشرفت و ضرر و زیان می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت مواد اولیه وجود دارد ولی متاسفانه این عدم ثبات است که ما را دچار مشکل می کند.

چه قالب های تخصصی را دقیقا با چه ویژگی هایی تولید می کنید؟ چند دست قالب تاکنون ساخته اید؟ پیچیده ترین قالبی که تاکنون ساخته اید چه بوده؟
دادخواه: ما برای صنایع زیادی قالب ساخته ایم ولی پیچیده ترین قالبی که می‌توانم به آن اشاره کنم، قالب ساخت چرخ است که آنها را می توان برای مصارف زیادی در صنایع و بخش‌های متنوع به کار برد و همچنین قالب تولید چراغ های خودرو.
ما بیش از ١٠٠ دست قالب تاکنون در این مجموعه ساخته ایم.
عمده قالب ها هم با توجه به نمونه ساخته می‌شوند ولی بعضی از قالب ها هستند که طراحی آن ها را از ابتدا با نرم افزار کتیا انجام می دهیم، در داخل کشور می‌سازیم و تحویل مشتری می دهیم.

مدت زمان تحویل قالب چه قدر است؟ قیمت شما در مقایسه با رقبای خارجی چگونه است؟
دادخواه: مدت زمان تحویل قالب بستگی به نوع قطعه دارد و ما قالب های خود را از مدت ۳ روز تا ٣ماه تحویل داده ایم. باید دید چند دست قالب برای تولید قطعه مورد نظر نیاز است، به طور مثال برخی قطعات هستند که حدوداً ۲۰ دست قالب می خواهند …

آیا تحریم ها واحد شما را متاثر کرده است؟
دادخواه: بله وقتی تحریم‌ها وجود داشته باشد، در مسایل اقتصادی دچار بحرانهایی می‌شویم و قطعات مصرفی وارداتی را باید با قیمت بالاتری تهیه کنیم. گاهی برخی اقلام اصلا احتکار می شود و در دسترس قرار نمی گیرد.

(ادامه دارد …)

متن کامل این گفت و گو را در شماره ٢٢١ ماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در نیمه اسفند ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه و فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا