اخباراخبار ویژه

چگونه مصرف انرژی را در واحد آمیزه سازی خود کارآمد کنید؟

بسپار/ ایران پلیمر انرژی مصرفی در واحد آمیزه سازی خود را چگونه مدیریت می کنید؟ در این مقاله به موارد موثر برای ایجاد پیشرفت بیشتر در این زمینه پرداخته شده است.

کنترل دقیق هزینه های انرژی در کارخانه آمیزه سازی نه تنها از نظر اقتصادی تاثیرگذار است، بلکه در رسیدن به اهداف ماندگاری (sustainability) مهم نیز کمک می کند. گستره وسیعی از سنجشگرها و ابزارها وجود دارند که برای اطمینان از انرژی کارامد و مدیریت موثر فرایند آمیزه سازی پلاستیک ها استفاده می شوند. با این وجود، نقطه شروع درک این مسئله است که کارخانه در همان حالت چگونه کار می کند و سپس مشخص شود که در چه مواردی باید پیشرفت های کارایی ایجاد گردد.

به گفته شرکت Tangram Technology که در زمینه مشاوره مدیریت انرژی در بخش های فراورش پلاستیک فعالیت می کند، اولین قدم شاید بهترین راه برای درک انرژی مصرفی پایه کارخانه آمیزه سازی، محاسبه «خط مشخصه عملکرد یا PCL» کارخانه است. در اکثر کارخانه های فراورش پلاستیک ها، برق منبع اصلی انرژی است. مصرف برق، همان طور که گاهی تصور می شود ثابت و غیرقابل کنترل نیست، بلکه متغیر و قابل کنترل است.

برای اکثر کارخانه ها، مصرف برق مستقیما به حجم تولید در یک دوره زمانی ارتباط دارد. برای نشان دادن این موضوع، رسم نمودار مصرف برق نسبت به حجم تولید مقدار پلاستیک فراورش شده در زمان یک هفته یا یک ماه به شکل نمودار پراکنده (scatter) و پیدا کردن بهترین خط متناسب با داده ها امکان پذیر است. معادله بهترین خط متناسب با داده ها، همان خط مشخصه عملکرد کارخانه است. این خط که درباره نحوه عملکرد و نظارت بر محل، یک بینش کلی می دهد، می تواند به عنوان عامل موثر بر اهداف بودجه مورد استفاده قرار گیرد. خط مشخصه عملکرد، انگشت نگاری انرژی تاسیسات است و در هر کارخانه تغییر می کند و اطلاعات مهمی درباره چگونگی عملکرد محل تهیه می کند. پس از ارزیابی میزان مصرف انرژی در یک کارخانه آمیزه سازی، چندین روش وجود دارد که می تواند برای بهبود مصرف انرژی به کار گرفته شود. خط مشخصه عملکرد، نگرشی درباره چگونگی مصرف انرژی محل ارایه می دهد، اما پیشرفتی در مدیریت مصرف انرژی حاصل نمی گردد، مگر این که در دستور کار مدیریت باشد. اگر مصرف انرژی قابل مشاهده و اندازه گیری نباشد، در آن صورت هیچ پیشرفتی صورت نمی گیرد. به عنوان مثال، مجموعه با مدیریت ضعیف، بار فرایند و بار پایه بالا و هم چنین ضریب همبستگی قابل قبول دارد، در صورتی که یک مجموعه با مدیریت خوب، بار فرایند کم و بار پایه کمتری دارد و ضریب همبستگی نیز بسیار خوب است. هزینه های انرژی مجموعه ضعیف تقریبا دو برابر مجموعه خوب برای همان حجم تولید خواهد بود.

برگردان: مهندس سیده سیما سیدآقامیری

[email protected]

متن کامل این مقاله را در شماره ۲۱۲ ماهنامه بسپار که در نیمه خردادماه منتشر شده است، بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا