اخبار

مراسم معرفی و تجلیل از صادرکنندگان نمونه پایتخت برگزار ‌می‌شود/ معیارهای انتخاب چه بود؟

بسپار/ایران پلیمر  رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران خبر داد که با پایان بررسی پرونده‌های صادراتی، به زودی مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان تهران برگزار می‌شود که به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی متفاوت از سال‌های قبل و با حضور تعداد محدود اما با پخش زنده و مستقیم خواهد بود.

محمد لاهوتی، رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران، از نهایی شدن بررسی پرونده صادرکنندگان نمونه پایتخت خبر داد و اعلام کرد که برگزاری مراسم تجلیل از این صادرکنندگان اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه برگزار خواهد شد.

وی با بیان اینکه از 55 پرونده ‌ثبت‌نامی در استان تهران، نهایتاً 37 پرونده اعلام وصول شده و مدارک آن ارسال شده است، توضیح داد: پس از برگزاری جلساتی با حضور تیم کارشناسی، اکنون کار رسیدگی به پرونده‌ها به پایان رسیده است؛ بدین ترتیب، احتمالاً مراسم معرفی و تقدیر از این صادرکنندگان نیز تا پایان ماه جاری یا اوایل ماه آینده برگزار شود.

او افزود: البته اینکه چه تعداد از صادرکنندگان، نمونه و چه تعداد از صادرکننده شایسته تقدیر خواهند بود، در کارگروه اصلی که نمایندگان دستگاه‌های دولتی عضو آن هستند، تعیین تکلیف خواهد شد و بر اساس امتیازات کسب شده، صادرکنندگان نمونه استانی تهران مشخص خواهند شد.

لاهوتی گفت: با توجه به اینکه روز ملی صادرات در اتاق بازرگانی ایران برگزار شده، برگزاری مراسم استانی هم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بلامانع خواهد بود. اما این مراسم به گستردگی مراسم‌های برگزار شده در سال‌های گذشته نخواهد بود و به صورت محدود و با حضور چند تن از مقامات دولتی و صادرکنندگان نمونه برگزار ‌می‌شود.

رئیس دبیرخانه کارگروه انتخاب صادرکنندگان نمونه استان تهران درباره معیارها و نحوه انتخاب صادرکنندگان برگزیده توضیح داد: در کل900 امتیاز به عنوان معیار انتخاب در نظر گرفته شده و 100 امتیاز نیز برای برخی رشته‌های تخصصی تعیین شده که در مجموع به یک هزار امتیاز ‌می‌رسد. بر این اساس، حجم صادرات صادرکنندگان در سال 1398، 360 امتیاز کسب ‌می‌کند که البته در هر گروه کالایی، سرگروه مبنای امتیازدهی خواهد بود. برای مثال، اگر سه صادرکننده خشکبار هر یک به ارزش10 میلیون، 7 میلیون و 5 میلیون دلار صادر کرده باشند؛ در اینجا، صادرکننده‌ای که 10 میلیون دلار صادرات داشته 360 امتیاز دریافت ‌می‌کند و در جایگاه سرگروه قرار ‌می‌گیرد و صادرات 7 میلیون و 5 میلیون دلاری، متناسب با آن 10 میلیون، درصدی از امتیاز 360 را دریافت ‌می‌کنند.

او افزود: همچنین 40 ،30 و20 امتیاز نیز به صادرات در سال‌های 97، 96، 95 اختصاص دارد که اگر صادرات صادرکنندگان در این سال‌ها، افزایشی باشد این امتیازات را دریافت ‌می‌کنند و اگر کاهشی باشد از کسب این امتیازات محروم ‌می‌شوند. هم‌چنین 450 امتیاز باقیمانده نیز مربوط به برخورداری از گواهی‌های استاندارد، داشتن گواهی معتبر جهانی صادرات، گواهی‌های ایزو، تنوع در بازارها، عضویت در تشکل‌ها، گسترش بازارها و ماندگاری در بازارهاست که هر کدام امتیازات خاص خود را دارد و بر اساس آن جمع امتیازات به 900 ‌می‌رسد، 100 امتیاز نیز مربوط به مسایل تخصصی است. برای مثال در بخش میوه و تره‌بار، برخورداری از سردخانه ‌می‌تواند این 100 امتیاز را کسب کند یا در برخی بخش‌ها این 100 امتیاز به بسته‌بندی اختصاص پیدا ‌می‌کند.

لاهوتی با بیان اینکه کسب450 امتیاز به علاوه یک، از 900 امتیاز برای قرار گرفتن در معرض این ارزیابی ضروری است، ادامه داد: ممکن است در یک گروه کالایی، تنها یک صادرکننده ‌ثبت‌نام کرده باشد. در این صورت، این فرد باید علاوه بر 450 امتیاز، 100 امتیاز بیشتر نیز دریافت کند. اما اگر سه صادرکننده در یک گروه کالایی شرکت کرده باشند، کسی که بالاترین امتیاز را کسب کرده، انتخاب خواهد شد.

اکسپورتنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا