اخبار

مدیرعامل بورس کالای ایران: وزارت صنایع می تواند با بررسی جامع تر، اطلاعات معاملات بورس کالا را منتشر کند

بسپار/ ایران پلیمر سلطانی نژاد با بیان اینکه اطلاعات معاملات کالایی همواره در دسترس سیاست گذاران وجود داشته که می‌توانند به اطلاع مردم برسانند گفت: باید به گونه‌ای در کشور سیاست گذاری کرد که فرصت‌های آربیتراژی و احتکار کالا به وجود نیاید.

حامد سلطانی نژاد مدیر عامل بورس کالای ایران در گفتگو با فارس، پیرامون دلیل عدم افشای اسامی خریداران و فروشندگان کالا با وجود تاکید وزیر صنعت گفت: بورس کالا بیش از هر نهاد و مرجعی طرفدار شفافیت و نظارت در بازارهای متشکل است و در این راستا همواره اطلاعات برای نهادهای تصمیم ساز بطور آشکار و عیان در دسترس است.

وی با بیان اینکه فلسفه وجودی بورس کالا همواره بر مبنای تبیین شفافیت و دسترسی به اطلاعات صحیح به منظور پیگیری فرایند معاملات در نهایت سیاست گذاری بازار کالایی کشور در این راستا بوده است ، افزود: از ابتدای شروع فعالیت بورس کالا تا به امروز همواره و به طور مستمر اطلاعات معاملات برای نهادهای نظارتی و حتی حاکمیتی ارسال شده است.

در این باره سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وابسته به وزارت صنعت و همچنین سازمان امور مالیاتی کشور وابسته به وزارت اقتصاد هم اکنون بطور هفتگی اطلاعات معاملات شامل خریداران و فروشندگان کالا را از بورس کالا دریافت می‌کنند.

این مقام مسئول افزود: همچنین در سامانه بهین یاب وزارت صنعت با وجود اعلام خریداران تأیید شده به بورس کالا اما در بازگشت معاملات دوباره تحت فایلی از اطلاعات خریداران و فروشندگان معامله صورت گرفته به این وزارتخانه ارسال می‌شود.

بر همین اساس اطلاعات خریداران و فروشندگان کالا همواره در دسترس سیاست گذاران وجود داشته و در کنار آن‌ها نیز برخی نهادها بطور جداگانه اطلاعات مورد نیاز را از بورس کالا دریافت می‌کنند که با تلفیق صلاحیت سنجی خریداران و بررسی‌های جامع‌تر می‌توانند به اطلاع عموم مردم برسانند.

سلطانی نژاد تصریح کرد: بورس کالا بستر رقابت عرضه و تقاضا و مکانی برای کشف قیمت صحیح و شفاف کالاهای مختلف است و در این راستا به منظور بهره گیری بهینه، همواره و بطور مستمر اطلاعات این بازار در اختیار مراجع و نهادهای تصمیم ساز کشور است.

* نباید فرصت‌های آربیتراژی ایجاد کنیم

وی در برابر این پرسش که آیا عدم آزاد سازی نرخ عرضه کالاهای پتروشیمی و فولادی در بورس کالا به توسعه احتکار در بازار آزاد نمی‌انجامد ؛ با بیان اینکه من طرفدار مدل‌های مبتنی بر ایجاد منفعت عمومی هستم ، پاسخ داد: معتقدم باید به گونه‌ای فرایند کشف کالا در کشور پیش رود تا فرصت آربیتراژی برای افراد بوجود نیاید و تاریخ نشان داده که مبارزه با چنین جریانی قابل انجام نیست.

وی افزود: کالا از بازاری که قیمت‌ها در آن پایین است همواره به سمت بازارهایی که قیمت‌ها درآن افزایشی است کوچ می‌کند. باید به گونه ای در کشور سیاست گذاری کرد که فرصت‌های آربیتراژی و احتکار کالا بوجود نیامده و منفعت عمومی برای مردم ایجاد شود.

سلطانی نژاد همچنین پاسخ به پرسش فارس درباره موضوع افزایش تدریجی قیمت کالاها در بورس  بر مبنای ارز 7000 تومان تا دستکم سه ماه آینده را بر عهده سیاست گذاران دانست و گفت: تصمیم سازان و نهادهای نظارتی در حالی باید به این پرسش پاسخ بدهند که بورس کالا تنها مجری سیاست‌ها است و در راستای بستری سازی برای کشف قیمت صحیح  گام بر می‌دارد.

مدیر عامل بورس کالا درباره احتمال تعویق و یا توقف عرضه کالا طی هفته پیش رو از سوی عرضه کنندگان فولاد و میلگرد و همچنین تولید کنندگان پتروشیمی و پالایشی کشور در بورس کالا و انرژی گفت: اطلاعی از این موضوع در دست نیست اما باید تاکید کرد عرضه کالاها باید تا زمان تصمیم نهایی سیاست گذاران به منظور حفظ آرامش در بازار بطور مستمر انجام شود.

 

منبع: فارس

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا