اخبار

مدیربازرگانی و فروش شرکت ساپل: بسته بندی فروشنده صامت محصول است

بسپار- شرکت ساپل یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین شرکت ها در زمینه تولید ظروف بسته­ بندی صنعتی از حجم 3 سی­سی تا 30 لیتر برای قطعات بادی و تزریقی در کشور است. این مجموعه توسط ناصر امینی مدیریت می شود. ساپل در بسیاری از نمایشگاه های داخلی و خارجی با هدف برندسازی حضور دارد.

محصولات بسته ­بندی این شرکت در صنایع آرایشی/بهداشتی، کشاورزی، روان­کارها، دارویی، غذایی و لبنی قابلیت تولید، ارایه و عرضه در بازار را دارد.

در آستانه نمایشگاه چاپ و بسته بندی تهران گفت و گوی بسپار  با پژمان قنبری مدیربازرگانی و فروش خوش خلق این مجموعه انجام شد.

قنبری: بسته­ بندی فروشنده­ صامت محصولات است. هر چه بسته­ بندی زیباتر باشد، فروش محصولات راحت­ تر انجام می شود و جایگاه مناسبی در برندسازی و معرفی محصول به مخاطب دارد. در بخش بسته بندی، فاصله ایران با دنیا همچنان بسیار زیاد است. متاسفانه، هم صنعت بسته بندی ما و هم طراحان ما در این زمینه ضعف دارند. همچنین شرکت­ هایی که صاحب بسته­ بندی هستند از ترس تغییر بسته­ بندی و از دست دادن مشتری حاضر نیستند بسته ­بندی­های خود را به روز کنند. بسته­ بندی به روز، نیازمند تکنولوژی جدیدتر هم هست که هزینه ها را افزایش می­دهد که معمولا هیچ کدام از صاحبان صنایع دارویی، کشاورزی، غذایی و … (با توجه به رقابت در بازار داخلی خود) حاضر نیستند افزایش هزینه­ ها را متقبل شوند. نهایتا به بسته­ بندی­ های جدیدتر بسیار سخت روی خوش نشان می­ دهند. با این حال باید دقت کرد، زمانی که نسل­ ها تغییر می­کنند طرز تفکرها هم تغییر می­کند و نوع نگاه مشتری به محصول بسته­ بندی هم متفاوت خواهد بود.

من طرحی برای بسته­ بندی خرما با توجه به تغییر مصرف در مصرف­ کننده نهایی پیشنهاد کردم، برای مثال در گذشته همه­ی پدران و مادران ما نان را به تعداد انبوه خریداری می­کردند و در یخچال نگهداری می­ کردند، اما با گذشت زمان و تغییر شکل مصرف، مصرف­ کنندگان امروزه به صورت روزانه خرید می کنند. خرما نیر همینگونه است، خرما همچنان در بسته­ بند­ی­ های کاغذی و سنتی و در اوزان یک کیلویی و 700 گرمی بسته­ بندی می­شود. همه ما روزانه 2 الی 3 عدد خرما مصرف می­کنیم شاید یک بسته خرما یک ماه در یخچال باقی­ بماند. طرح پیشنهادی اینگونه بود که گفتیم اگر خرما را به صورت بسته­ بندی مصرف روزانه یا هفتگی در نظر بگیریم، علاوه براینکه قدرت خرید مردم بابت خرید خرما کاهش می ­یابد و می­ توانند راحت ­تر خرید کنند، همچنین به صورت تازه آن را مصرف می­کنند. در صورتی که ایران دومین تولیدکننده خرما در دنیا است، ما می­توانیم از نظر صادرات جایگاه بهتری داشته ­باشیم. اما متاسفانه صاحبان بسته ­بندی، اعم از خرما یا مواد دیگر همچنان طرز تفکر سنتی دارند، به این قضیه سخت تن می­دهند، تغییر عادت سخت است و این زمانی روی خواهد داد که بازارها باز شوند و محصولات خارجی وارد مارکت ایران شود. در این شرایط مردم  اشتیاق پیدا می­کنند و به سمت خریدهای این چنینی می روند … و تازه بازار ایران متوجه می­شود که باید نسبت به این قضیه از خود واکنش نشان دهد.

از نظر بسته ­بندی تحلیل ما این است که از نظر وضعیت جهانی فاصله ما بسیار زیاد است و از نظر بسته­ بندی نیز دوستان رغبتی نمی­کنند تا این اتفاقات نو روی دهد ولی بازار مواد غذایی خوشبختانه تغییر و تحولاتی نسبت به دیگر صنایع داشته ­است. روان­ کارها یا روغن خودرو کم ­کم این واکنش نشان داده اند، صنایع لبنی نیز همچنین، با تکنولوژی روز آشنا می­شوند. صنایع بهداشتی و آرایشی بسیار بسیار کند عمل می­ کنند در صورتی که اگر شما نمونه طرح پریل و پرسیل را ببینید با توجه به نوع تبلیغات و بسته­ بندی­ ای که دارند، حرف اول را در مارکت ایران می­ زنند. صنایع آرایشی و بهداشتی بسیار کند نسبت به تغییرات واکنش نشان می­دهند. محصولات دارویی هم که اصلا حرفی برای گفتن ندارند! به این دلیل که محصولاتی رقابتی نیستند. ارز دولتی می­ گیرند، یک سری یارانه­ های خاص دریافت می­ کنند و تک سورس نیز هستند و مردم مجبور هستند از آن­ ها استفاده کنند. بنابراین خیلی به بسته­ بندی­ های آن­ها اهمیت داده­ نمی­شود، از جمله چاپ لیبل و کارتن آنها زیبایی و وجاهتی در ظاهر ندارد.

اما صنایع غذایی با توجه به اینکه با مصرف کننده نهایی در ارتباط هستند و رقابت شدیدی هم در بازار آنها وجود دارد، مجبور هستند تا کاری در زمینه بسته بندی انجام دهند. صنابع غذایی از تمامی صنایعی که نام بردم یک گام جلوتر است.

بسپار- بسته­ بندی در صنایع مختلف احتمالا نیازمندی ها و استانداردهای خاصی را تعقیب می کند. چه استانداردهایی در کشور ما اعمال می­شود؟

قنبری: تا آنجایی که من اطلاع دارم و شاید اطلاعات من در این رابطه کامل نباشند، تا کنون هیچ استانداردی بابت آن ندیده ­ام! یعنی چیزی به نام استاندارد ظروف بسته­ بندی، حداقل در صنعتی من هستم وجود ندارد. استانداردی مثلا در صنعت خود ما به عنوان بیست لیتری نداریم! ااستاندارد داخلی داریم. خود ما یک سری استانداردهایی را تعریف کرده ­ایم و استاندارد ملی نداریم. صنایع بسته­ بندی صنایع گسترده­ ای هستند. ما در بخش بسته ­بندی صنعتی فعال هستیم. ممکن است دوستانی که در قسمت وکیوم فرمینگ یا در قسمت پت کار می ­کنند استانداردهایی داشته باشند، اما من استانداردی تحت عنوان استاندارد ظروف پلی­اتیلنی تا کنون ندیده­ام.

چندین بار به سازمان ملی استاندارد به عنوان متولی امر مراجعه و درخواست کرده­ ایم که این اتفاق رخ بدهد، اما شرایط  این است که می­گویند هیچ منبع خارجی برای آن وجود ندارد و توپ را به زمین خود ما می اندازند.

شرکت بانی­ نو توانست استانداردی را  در قالب استاندارد ملی جهت  ظروف شوینده برای شرکت­های آرایشی و بهداشتی اخذ کند.

بسپار-اهمیت بسته­ بندی با ارزش ­افزوده بالا در چیست؟ در ایران تا چه حد اجرایی شده ­است؟

قنبری: اهمیت بسته­ بندی با ارزش ­افزوده بالا یعنی اینکه بتوانیم بسته ­بندی­ ای را ارایه کنیم که هزینه کم­تر و فروش بیشتر داشته­ باشد. همانطور که گفتم شرکت­ ها با توجه به فضای رقابتی که وجود دارد، به این سمت حرکت کرده­اند یعنی سعی می­کنیم که همانند بحثی که در رابطه با خرما گفتم، ارزش افزوده ایجاد کنیم (بسته­ بندی در ظروف کوچک­تر، قیمت مناسب­تر و تیراژ بالاتر). متاسفانه در شرکت­ های لبنیاتی، با توجه به اینکه دوستان ما در این صنایع نمی­توانند قیمت را افزایش دهند و مجبورند به سمتی حرکت کنند که بسته­ بندی­ های متنوع­ تری در اوزان و حجم کم­تر ولی با ارزش بالاتر ایجاد کنند که حداقل هزینه­ های آن­ها را پوشش دهد. ولی اکنون سوالی که شما پرسیدید، فکر نمی­کنم در ایران اهمیت داشته­ باشد، شاید از نظر موضوعیت اهمیت داشته باشد، ولی آنقدر که دوستان به فکر این بیفتند که اینکار را انجام دهند به دلیل همان ترس­  هایی که پبش­تر گفتم در این قضیه مانع می شود. ولی در کل دنیا، بسته­ بندی جزو اولویت­ های درجه یک  هر سازمان و هر محصولی ­است و بتواند در بازار ایده­ و از نظر برندسازی و کسب برند رتبه اول را داشته­ باشد.

بسپار-ارتباط بین مصرف­ کننده و تولیدکننده بسته­ بندی و اعلام نیاز چه طور انجام می­ شود؟

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 171 ام ماهنامه بسپار که درآذر ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا