اخبار

محمد تقی غیاثی، موسس کیمیاران: صنعت مستربچ به دانش و تکنولوژی روز تجهیز شده است/ رکن اصلی در کیمیاران آموزش است

بسپار/ ایران پلیمر محمدتقی غیاثی، بنیانگذار و موسس شرکت کیمیاران از پیشکسوتان بنام در صنعت پلاستیک کشور است. به بهانه حمایت مالی این شرکت از پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری فرصتی دست داد تا خبرنگار بسپار با او به گفت و گوویی کوتاه بنشیند. صحبت با چگونگی راه اندازی این واحد آغاز شد.

غیاثی: شرکت کیمیاران بر اساس نیاز جامعه به محصول استابیلایزر PVC و افزودنی های روان کننده صنعت مستربچ آغاز به کار کرد. در واقع نیاز، دلیل اصلی تاسیس کیمیاران بود. بخصصوص که پتانسیل های لازم مثل مواد اولیه و پرسنل علمی و آموزش دیده هم در کشور موجود بود.

از سال 73 راه اندازی این واحد بر اساس اطلاعات پراکنده ی من و تجربیات و آموزش هایم در کارخانجات مختلف در دستور کار قرار گرفت و تحقیق و تولید ادامه داشت و در نهایت رسما از سال 77 به ثبت رسیدیم و تولیدات خوبی را به مصرف کننده خوبتر توانستیم ارایه کنیم. محصولات یکی یکی اضافه شدند و سبد کالا متنوع شد. همچنین مصرف کنندگان ما در صنوف مختلف مورد هدف گذاری قرار گرفتند از جمله در صنعت لوله و اتصالات، ورق، پروفیل در و پنجره و کابل های PVC، همچنین کامپاندهای مستربچ و در صنایع PVC نرم، انواع گرانول و شیلنگ ها.

 

بسپار- اصولا کیمیاران  به عنوان شرکتی دانش بنیان ارتباطات خوبی با مراکز دانشگاهی و پژوهشی دارد. این سیاست از کجا آمده و چگونه اجرایی می شود؟ سازوکار آن چیست؟

غیاثی: بله. شرکت کیمیاران امروزه به عنوان شرکتی دانش بنیان برای دومین دوره متوالی توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان شرکت تولیدی دانش بنیان نوع اول شناخته شده است. اصولا شرکتی مانند کیمیاران جدای از دانشگاه نمی تواند زندگی کند، چرا که اعتقاد داریم علم و صنعت در کنار هم می توانند برآیند موردنظر مصرف کننده را تامین کنند. محصولات کیمیاران، محصولاتی است که بدون دانش پلیمر و شیمی هرگز موفق نخواهد بود. سرمایه چنین شرکت هایی دانش هست و تجهیزات و سرمایه در مرحله بعد هستند. هر چند این صنعت، سرمایه بسیار زیادی می خواهد ولی نداشتن علم و دانش تولید و آموزش تولید و مصرف می تواند سرمایه را به خطر بیندازد. آموزش رکن اصلی در کیمیاران است. برای یادگیری و ارتقای دانش با مراکز دانشگاهی و پژوهشی در تعامل هستیم و از منابع جدید علمی استفاده می کنیم.

افتخار داریم  همانطور که باد می گیریم، در مرکز آموزش انستیتو پلیمر کیمیاران، آموزش هم می دهیم.  یاد می دهیم که خریداران محصول ما، چه طور محصولات کیمیاران را بهینه مصرف کنند تا کمترین ضایعات را داشته باشند. همانطور که اگر من آموزش تولید نداشته باشم، سرمایه ام نابود  خواهد شد، مصرف کننده کالای کیمیاران هم اگر آموزش مصرف استابیلایزر و روان کننده نداشته باشد، می تواند با دو کیلو استابیلایزر، 100 کیلو PVC را از بین ببرد که این ضایعات قابل جبران نیست.

 

بسپار- صنعت آمیزه سازی در سالهای اخیر رشد مثبت داشته. این موضوع روی فعالیت شما که تولید کننده افزودنی های این صنعت هستید، چه تاثیری داشته است؟

غیاثی: یکی از مشتری های کیمیاران، کارخانجات صنایع مستریچ و کامپاندسازی هستند. مشتریانی بسیار قدرتمند و توانمند. ما توانسته ایم با ارایه طریق هایی با این صنف ارتباط برقرار کنیم و آنها از  لوبریکنت های داخلی و خارجی تولیدی کیمیاران، استئارات کلسیم و پلی اتیلن وکس استفاده می کنند. کیمیاران روی وکس های پلی اتیلن با گرید ها و ویسکوزیته های مختلف و درصد روغن بر اساس درخواست و نیاز مشتری، زمات زیادی را صرف جلب نطر مصرف کننده کرده و موفق بوده است.

یکی از مصرف کنندگان لوبریکنت های خارجی صنایع مستربچ هستند. این صنایع خوشبختانه از حالت سنتی فاصله گرفته و ترکیبی از علم و صنعت را در صنعت خود وارد کرده اند که به این ترتیب، کمک بزرگی به جلوگیری از واردات مستربچ به کشور بوده است.

این صنعت از دور، به شکل سنتی در ایران وجود داشته ولی همانطور که اشاره کردید امروز خود را با علم و تکنولوزی روز تجهیز و به تولید قابل قبولی دست پیدا کرده است.

از محاسن علمی شدن صنعت مستربچ، تولید انواع لوبریکنت ها در خدمت این صنعت است. چون رکن اصلی مستربچ نقطه ذوب و ویسکوزینه است که به کمک روان کننده ای مانند استئارات کلسیم و پلی اتیلن وکس ها می تواند تامین شود. افتخار می کنیم در خدمت این صنعت هستیم.

 

بسپار- چالش ها و فرصت های این صنعت از تامین مواد اولیه در کشور، تامین ماشین الات مناسب و نهایتا ورود به بازار و  صادرات در کجاهاست؟

غیاثی: با اجازه شما، از آخر جواب می دهم. کیمیاران صادارت خیلی خوبی دارد. ما  50 درصد تولید خود را صادر می کنیم. بیشترین صادرات کیمیاران به کشور های چین و هند هست. ما بر اساس سیاست تقابلی برای واردات کالا، کسب بازار بیشتر در این دو کشور را هدف قرار داده ایم. مواد مورد نیاز خود را مثل اسید استئاریک از مسیر این دو کشور می توانیم تامین کنیم.

همانطور که می دانید ما در یک جنگ اقتصادی هستیم. به شدت با دشمن بزرگی مثل امریکا در حال مقابله ایم. متاسفانه این جنگ، طولانی و فرسایشی است. ما با تمام قدرت و توان، تلاش می کنیم در کنار تامین ارز برای دولت اط طریق سامانه های نیما و سنا و …، ماشین آلات متناسب و مواد اولیه مورد نیاز خود را هم با ارز حاصل از صادرات خودمان تامین کنیم.

 

برخی اخبار این شرکت در سایت ایران پلیمر 

محمدتقی غیاثی، مدیرعامل کیمیاران: معرفی افزودنی های سازگار با محیط زیست در ایران پلاست

غیاثی: نمایشگاه­ داری ما به نوعی سیاست ­بازی است

محمدتقی غیاثی، مدیرعامل کیمیاران: چرا تکنسین تربیت نمی شود؟

 

کیمیاران برگزار می کند: دوره ی آموزشی PVC ( نرم و سخت) با استفاده از تکنیک کیموران

 

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا