اخبار

محمد بختیاری رییس هیات مدیره انجمن صنایع همگن پلاستیک: موثر بودن، عامل بقای انجمن است

بسپار می نویسد، محمد بختیاری رییس هیات مدیره انجمن پلاستیک تهران و با سابقه سی سال فعالیت در عرصه صنعت پلاستیک و همچنین حضور فعال در انجمن همگن از جمله افرادی بود که با توجه به موضوع آسیب شناسی تشکل­ ها با او به پای گفتگو نشستیم. 

سی سال به صورت حرفه­ای در صنعت پلاستیک کشور فعالیت می­کنم. در واقع این حرفه خانوادگی است، حدود 58 سال پیش پدرم در صنعت پلاسیتک با تکنولوژی آن دوره فعالیت می­کرده تا سال 54 که به این منطقه (منطقه اتحاد) آمدند. از سال 57 فعالیت خود را آغاز و سی سال است که به صورت حرف ه­ای فعالیت می­کنم.

تشکیلات ما با نام گروه صنعتی الوند در بازار ایران مشهور است و در شاخه­ های متفاوت صنعت پلیمر فعالیت می­کنیم. بخشی از فعالیت ما تولید و توزیع لوازم خانگی است و عمدتا این فعالیت­ها را در منطقه اتحاد که واحد توزیع است، انجام می­دهیم. تولید جعبه ­های صنعتی و کشاورزی و تولید صنایع بسته­ بندی در شهرک صنعتی عباس­ آباد از دیگر زمینه­ های فعالیت ما است. این موارد بخشی از سابقه­ ی فعالیت من در صنعت پلاستیک ایران بود.

همچنین در تشکل­های صنفی نیز فعالیت دارم. از حدود 5 سال پیش شورایی با عنوان شورای حل اختلاف در اتحادیه تهران تشکیل شد که عمدتا در آن به مسایل کپی قالب ­ها و کپی­ سازی رسیدگی می­کنیم. من نیز مسوول آن­جا هستم، تشکل بسیار خوبی است و به نظر من در صنعت پلاستیک نیز بسیار موثر بوده­است. امروز دیگر به­ندرت واحدی را مشاهده می­کنید که کالایش را عینا مشابه­سازی کرده باشد. مشابه­سازی صدمات بسیار شدید و غیرقابل جبرانی را به همکاران در صنعت پلاستک وارد کرده ­است. خوشبختانه با اجرای این قانون، به این مسایل رسیدگی می­شود. با این شورا به عنوان یک بازوی توانمند کارشناسی در کنار این داستان قرار گرفته­ ایم و اداره ثبت طرح­ های صنعتی تعامل بسیار خوبی با ما دارد و در مواقعی که قادر به تصمیم­ گیری نیستند به ما مراجعه می­کنند. اعضای شورا از نخبگان صنعت در زمینه­ های مختلف هستند، از جمله یکی از همکاران برجسته ­ی ما که از قالبساران شاخص ایران هستند، صادرکننده نمونه کشور در سال ­های متمادی، یک عضو مطلع بازار که دقیقا شناسنامه هر کالایی را می­داند. به نظر من وجود این تشکل به رفع معضلات این چنینی بسیار کمک کرده ­است.

بسپار- انگیزه شما از ورود به انجمن همگن چه بود؟ اهداف و برنامه­ های شما چیست؟

بختیاری: گمان می­کنم با توجه به اینکه تشکلی به نام انجمن همگن مورد اعتماد وازرت صنایع است، می­تواند کاری های بسیار بهتری را نسبت به سال­ های گذشته انجام دهد. البته این یک تصور است. می­دانم که هیات مدیره­ های دوره­ های قبل افراد بسیار برجسته و شاخصی بودند و حتی در بین آن­ها کارشناسان و اساتید دانشگاه حضور داشتند.  می­دانم خالصانه زحمات بسیاری کشیدند و اهداف بزرگی داشتند ولی گمان می­کنم که هیچ کدام و یا اندکی از این اهداف محقق شده­ است و این چنین نبود که تمام تصوری که در زمان ورود داشتند محقق شود. انجمن پتاسیل بالایی دارد به این دلیل که تعداد اعضای آن بسیار زیاد است. طبیعتا امروز نیز می­توانیم با توجه به قدرتی که اعضا به ما می ­بخشند، بخشی از حقوقشان را محقق کنیم. امروز صنعت پلاستیک کشور جدای از اهمیتی که چه در زمینه تولید و چه در رفع نیازهای داخلی دارد، توان صادراتی نیز دارد. همانطور که می­دانید رقم قابل توجهی از مواد اولیه خام توسط پتروشیمی­ها صادر می­شود، به همین ترتیب محصولات پلاستیکی نیز از توان صادراتی بسیار بالایی برخوردار هستند که تا کنون انجام شده­است. یکی از دلایل اشتیاق من برای حضور در این تشکل داشتن تصوراتی در ذهنم است که بتوانیم با پتانسیل انجمن آن­ ها را محقق کنیم. به این شکل در انتخابات شرکت کردم و وارد انجمن شدم تا ان­شالله ببینم چه می­شود. با اینکه ابتدای فعالیت انجمن است هیات مدیره نیز بسیار مشتاق و پرانرژی در جلسات شرکت می­کنند و اهدافی نیز داریم. دو شاخص یا معضل بسیار بزرگ در سرلوحه کار قرار گرفته­ است. اعتقاد داریم که مواد اولیه از مبدا، به دست تولیدکننده واقعی نمی­رسد، دقیقا از زمانی که بورس راه­ اندازی شد و بحث پتروشیمی­ ها مختومه شد، به نظر من نیز معضل پیچیده­ تر هم شده و راه حل مناسبی نبوده ­است. یقینا اعتقاد دارم که امروز بورس در اختیار دلال ­ها است. واحدهایی به آن مراجعه کرده و مواد اولیه دریافت می­کنند که اصلا وجود ندارد و فقط یک برگ کاغذ است و ظرفیت­ هایی که در آن نوشته ­شده که ده ­ها برابر ظرفیت واحدهای عظیمی است که اکنون در حال فعالیت هستند. اخیرا به صورت تیمی عمل می­کنند شخص نیستند، پروانه ­های را از واحدهای غیرفعال جمع ­آوری می­کنند و مبلغی را به آن­ها می­ پردازند، در بورس مواد را قبضه می­کنند و همان مواد را با با ایجاد جوسازی ­ها و ایجاد کمبودهای مصنوعی به کارخانه ­داران با قیمت­های بسیار بالا عرضه می­کنند.

ما اعتقاد داریم انجمن می­تواند حلقه واسط بورس، پتروشیمی ­ها و تولیدکنندگان واقعی باشد. به این دلیل که علاوه بر داشتن اطلاعات، در این صنعت فعال هستیم و طبیعتا اطلاعات من از پتروشیمی، کارمند بورس و یا اداره صنایع بیشتر است. این موضوع جز شعارهای تبلیغاتی ما نیز بوده و با روسایی که در این زمینه فعالیت می­کنند شروع به مکاتبه کردیم. نمی­خواهیم بگوییم که مواد را در بورس چگونه عرضه کنید (البته بیشتر موافق توزیع مواد از طریق پتروشیمی هستیم تا بورس)، بلکه می­ گوییم که انجمن باید حلقه واسط رسیدن مواد از مبدا به مقصد باشد. برای اینکه این مواد صحیح­ تر توزیع شود، دست دلالان کوتاه تر شود تا بتوانیم شکل مناسبی به این داستان دهیم. در شرایطی که مواد اولیه به اندازه­ای که بازار را اشباع کند وجود ندارد یا عرضه نمی­ شود که من با دومی بیشتر موافق هستم، طبیعتا کمبودی را می­ توان در بازار ایجاد کرد، رانت ایجاد کرد و برخی سودهای بی ­دردسری را به دست خواهند آورد. اعتقاد دارم که اگر هم این شرایط وجود داشته باشد و آن سود چند درصدی بی دلیل قرار باشد به کسی برسد باید به تولیدکننده برسد. به این دلیل که تولیدکننده تحت فشارهای متعددی قرار دارد، امروز با هزینه ­های افزایشی شدیدی مواجه است در حالی که با یک بازار راکد که در آن هیگچونه شور و اشتیاقی وجود ندارد روبرو هستند. اگر بتوانیم حتی یک درصد کمک کرده ­باشیم که تولیدکننده مواد را چند درصد مناسب­تر تهیه کند، به نظر من این اتفاق بدی نیست. حتی اگر آگانه صورت گرفته باشد، به نظر من در این شرایط خوب است. هزینه­ های تولید امروزه مضاعف و رو افزایش است. اگر با منطقی بتوانیم بخشی را به تولیدکننده کمک کنیم راه دوری نمی ­رود.

مالیات بحث دیگری که اکنون در انجمن آن را شروع کرده­ایم. مالیات­ هایی که به ناحق به انجمن تحمیل شده ­است. انجمن یک بنگاه اقتصادی نیست، یک بنگاه خدماتی برای اعضای خود است که با حق عضویت اعضا اداره می ­شود. یک بخشی از این مساله به سهل­ انگاری هیات مدیره­های قبلی ارتباط پیدا می­کند. انجمن با یک عدد بسیار سنگین مالیاتی مواجه شده­است، ما با مشاوره­ های مالیاتی و عزمی که در همکاران است به احقاق حق انجمن هستیم. مدتی پیش در جایی خواندم که آقای طیب ­نیا وزیر محترم اقتصاد تاکید کرده ­بودند که دیگر بیشتر از این نمی­توان از تولیدکنندگان مالیات گرفت، وقتی ایشان اینگونه بگویند ببینید که چه مقدار فشار مالیاتی بر روی اعضا یا تولیدکنندگان زیاد است. رایزنی ­هایی در این زمینه شروع شده است. از این رسانه اعلام می ­­کنیم که در تمام موادی که اعضا در این زمینه به کمک نیاز داشته باشند، انجمن و نمایندگان آن آمادگی رفع مشکل  را دارد و برای احقاق حقوقشان اقدام می­کنیم.

بسپار- همانطور که اشاره کردید، هیات مدیره­ های قبلی اهدافی داشتند که محقق نشده است. با توجه به موضوع اصلی پرونده ­­(آسیب­ شناسی تشکل ­ها) تشکل ­ها دارای قدمتی هستند، اما هنوز به آن جایگاهی که باید نرسیده­اند. چرا؟ چه آسیبی وجود دارد که در تمام این سال­ ها تشکل­ها نتوانسته­ اند به جایگاه واقعی خود دست یابند؟

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این مصاحبه را در شماره 173 ام ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید.
در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا