اخبار

محققان پوشش ضد میکروب نانوکامپوزیتی برای بسته بندی محصولات کشاورزی توسعه دادند

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر بامیه یک گیاه محلی است که عمدتا در عمان رشد می کند. این گیاه یکی از مقاوم ترین گونه ها در برابر گرما و خشکی است. بامیه برای پخت انواع غذا ها در سرتاسر جهان استفاده می شود. پوسته بامیه حاوی تا 90 درصد آب می باشد. بامیه پس از برداشت دارای عمر محدودی است. بامیه در حین نگهداری، آب خود را از دست می دهد و به سرعت بوسیله باکتری ها و قارچ ها فاسد می شود.

بسته بندی نقش مهمی در کیفیت و حفظ مواد غذایی دارد. بسته بندی بعنوان یک سد عمل کرده و از مواد غذایی در برابر شرایط محیطی حفاظت می کند. بیشتر سبزی ها در فیلم های منعطف پلاستیکی بسته بندی می شوند. این فیلم ها فاقد خواص ضد میکروبی هستند و از رشد باکتری ها و قارچ ها جلوگیری نمی کنند.

Dr. Laila Al-Naamani محقق دانشکده علوم دریایی دانشگاه سلطان قابوس عمان یک بسته بندی نانو کامپوزیتی ضد میکروب توسعه داده است. این تحقیق به سرپرستی Prof. Joydeep Dutta از Royal Institute of Technology KTH, Sweden و Dr.Seegey Dobretsov از Centre of Excellence in Marine Biotechnology انجام شده است. نانو فناوری اجازه می دهد تا بتوان مواد جدید با خواص فیزیکی و شیمیایی جدید تولید کرد. Dr. Al-Naamani از ناو ذرات اکسید روی با اندازه 100 نانومتر برای تولید مواد بسته بندی ضد میکروب استفاده کرده است. او این نانو ذرات را در فیلم های پلی اتیلن پوشش داده شده و Chitosan استفاده کرد. Chitosan یک پلی ساکارید خطی است که از chitin تهیه می شود. Chitin یکی از اجزای اصلی پوست گندم و میگو می باشد.

محققان بامیه را در بسته بندی های بدون و دارای پوشش نانو کامپوزیتی بسته بندی کردند. نتایج نشان داد پوشش نانو کامپوزیتی نسبت به بسته بندی فاقد پوشش نانو کامپوزیت تعداد باکتری ها را تا 60 درصد کاهش می دهد. همچنین پوشش نانو کامپوزیت میزان قارچ ها را تا دو برابر کاهش می دهد. بعلاوه این پوشش نانو کامپوزیت به حفظ رطوبت و خواص فیزیکی و شیمیایی بامیه کمک می کند. این تحقیق نشان داد که پوشش نانو کامپوزیت chitosan-ZnO علاوه بر حفظ کیفیت محصول ، رشد میکروب ها را نیز به تاخیر می اندازد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا