اخباراخبار ویژه

استفاده محققان از نانوذرات دورو برای ساخت سطوح آبگریز

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان راه جدیدی برای بهبود ویژگی های پوشش ها توسط ذرات ژانوس (نانوذرات دو رو) یافتند. یک طرف این ذرات آب را جذب می کند و طرف دیگر دافع آب است. این ذرات به طور خودبه خود از یک طرف روی سطح پوشش جهت گیری می کنند و می توانند پوششی با ویژگی های منحصربه فرد ایجاد کند. ذرات ژانوس برای ایجاد دو سطح با ویژگی های فیزیکی متفاوت، مهندسی و تولید شده اند.

زین یانگ استاد دانشگاه علوم و مهندسی توماس واتسون در رابطه با پروژه ی ایجاد این ذرات بیان کرد: “مطالعات قبلی به طور خاص بر روی ساختار این ذرات در مقیاس بسیار کوچک متمرکز بوده اند. ولی در این مطالعه ما تلاش کردیم از این ذرات برای بهبود ویژگی های رنگ و پوشش ها استفاده کنیم. کاری که پیش از این در مورد این ذرات انجام نشده بود.”

امکان استفاده از این ذرات در اختیار تولید کنندگان قطعات الکترونیکی و سایر صنایع نیز قرار دارد و این صنایع باید ببینند از این ذرات چه استفاده ای می توانند ببرند.

در مقاله ای تحت عنوان “جهت گیری خودبه خود ذرات دوگانه دوست بر روی سطح” این تیم تحقیقاتی ذرات ژانوس را با رنگ های تجاری مخلوط کردند و این رنگ را روی سطوح مختلف اعمال کردند تا اثر این ذرات را بر ویژگی های پوشش مورد ارزیابی قرار دهند.

نتیجه ی این پژوهش نشان می دهد نیمه ی آب دوست این ذرات به سمت سطح زیرین جهت گیری کرده و به پوشش برای چسبندگی بیشتر کمک می کند. همچنین نیمه ی آبگریز این ذرات به سمت سطح پوشش جهت گیری کرده و ویژگی آبگریزی را برای پوشش ایجاد می کنند. این ذرات در لایه ی خود جداشونده نفوذکرده و جهت گیری می کنند ولی هنوز تئوری مناسبی برای ایجاد این لایه ی خود جداشونده وجود ندارد. در هر صورت مطالعات بیشتری برای مشخص شدن مکانیزم دقیق عملکرد این ذرات مورد نیاز است. با مشخص شدن این مکانیزم می توان نسل جدیدی از پوشش های هوشمند با زیست سازگاری بالا و خواص بهتر را طراحی کرد.

این گروه معتقدند که ذرات ژانوس می توانند در کاربردهای متفاوتی از جمله فرمولاسیون لوازم آرایشی، چاپ سه بعدی و دارورسانی مورد استفاده قرار بگیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا